Waar zijn jonge talenten naar op zoek?

PwC EMEA Workforce Preference Study

Donderdag 26 augustus 2021 - Jonge werkzoekenden willen meer dan een financieel aantrekkelijk salarispakket. Dat blijkt uit de recentste Workforce Preference Survey van PwC, waarin gepeild wordt naar de verwachtingen van studenten en starters (leeftijd 16-28) van alle onderwijsniveaus in 11 landen, onder wie 584 uit België. Transparantie en eerlijkheid, een goede reputatie en flexibiliteit blijken de sleutel om getalenteerde medewerkers aan te trekken en te behouden. De resultaten van deze studie zijn een wake-upcall voor werkgevers die er niet van overtuigd zijn dat niet-financiële factoren een belangrijke rol spelen voor de motivatie van hun medewerkers van morgen.

Een grensloze gemeenschap van gelijkgezinde jonge mensen

De jongeren van vandaag zijn niet te vergelijken met vroegere generaties. Het onderzoekt toont aan dat hun voorkeuren en gewoonten op vlak van de werkplek niet langer specifiek bepaald worden door hun locatie, en we in de plaats eerder een grensloze wereldwijde gemeenschap van jongeren zien ontstaan met dezelfde voorkeuren. Dat wordt vooral in de hand gewerkt ontwrichtende technologie en de invloed van sociale media. De onderzoeksresultaten duiden dan ook meer op wereldwijde patronen in plaats van louter lokale. Dat wordt weerspiegeld in de resultaten van alle landen waar dit onderzoek gevoerd werd. Boeiend en uitdagend werk prijkt helemaal bovenaan op het verlanglijstje van de Belgische respondenten, die verder ook belang hechten aan flexibiliteit en een werkomgeving met een grote maatschappelijke focus. Tegelijkertijd stellen we wel vast dat de voorkeuren van de toekomstige medewerkers toch licht verschillen naargelang van de regio waar ze zich bevinden. Uit onze studie blijkt dat boeiend en uitdagend werk, samen met een gezonde werk-privébalans de topprioriteiten zijn in West- en Zuidwest-Europa. Mensgerichte bedrijfsculturenscoren hoog in West- en Zuidwest-Europa, terwijl in andere regio's de voorkeuren eerder gelinkt zijn aan financiële aspecten of resultaatgerichtheid.

Bart Van Den Bussche, Partner bij PwC Belgium: “De manier waarop mensen werken, ondergaat momenteel een grondige transformatie. Opkomende technologieën en datagestuurde besluitvorming brengen verandering teweeg in producten, businessmodellen en de aard van de taken die mensen moeten uitvoeren. Jobs en vaardigheden veranderen zienderogen en de voorkeuren van werkzoekenden verschuiven, met name bij de jongere generaties. Naarmate het werknemersbestand steeds diverser wordt, is het duidelijk dat één standaard verloningspakket voor iedereen niet de manier is om talenten aan te trekken en te behouden. Organisaties moeten hun personeelsaanpak herzien om gelijke tred te houden met deze evolutie. Daarom is het van cruciaal belang dat organisaties beschikken over betrouwbare data over wat jonge talenten drijft wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe werkgever."

Jongere werknemers denken wél aan de langere termijn

Naast een op mensen gerichte werkomgeving benadrukt het onderzoek ook het belang van een aantrekkelijk financieel pakket. Als we kijken naar de algemene rangschikking van relatieve belangrijkheid bij jonge werknemers in de landen waar het onderzoek liep, zien we dat basisloon, pensioenvoordelen en preventieve gezondheidsdiensten hoog op hun prioriteitenlijstje staan. In België gaan de respondenten in eerste instantie voor een pensioenplan, gevolgd door dekking van de ziektekosten. Dat gaat in tegen wat algemeen wordt aangenomen, namelijk dat jongere werknemers zelden aan de lange termijn denken. Enkel in Oostenrijk, België en Zwitserland staat het basisloon in de top drie van relatieve belangrijkheid.

"Stabiliteit en veiligheid zijn topprioriteiten voor jonge werkzoekenden maar ze denken ook aan de langere termijn. Aangezien uit ons onderzoek is gebleken dat jonge werknemers een boeiend en uitdagend takenpakket en een gezonde werk-privébalans belangrijker vinden dan hun basisloon, is het niet erg nuttig voor bedrijven om zich toe te leggen op het verbeteren van dat basisloon. Werkgevers die zich toespitsen op niet-financiële aspecten zullen aantrekkelijker zijn voor jonge werknemers en wellicht beter inspelen op hun voorkeuren", besluit Bart Van Den Bussche, Partner bij PwC Belgium.

 

Over de PwC Workforce Preference Study

Ons onderzoek meet alle werknemersvoorkeuren die doorslaggevend zijn in de keuze van een werkplek en een impact kunnen hebben op merkpercepties. We bakenden die gebieden af door uit te gaan van huidige trends, motivatietheorieën, elementen die een rol spelen in de werknemerservaring en feedback van klanten. Het onderzoek spitst zich toe op 12 grote aandachtspunten: loopbaan, bedrijfscultuur, bedrijfsreputatie, dagelijkse werk, internationale gerichtheid van het bedrijf, andere voordelen, salaris en bonussen, collega's, persoonlijke en professionele ontwikkeling, fysieke werkomgeving, transparante zaakvoering, werk-privébalans. Elk van die focuspunten werd opgedeeld in 55 werkgerelateerde voorkeursfactoren. Ons unieke, interactieve en webgebaseerde onderzoek op maat werd uitgewerkt door TrueChoise Solutions Inc. Met de hulp van artificiële intelligentie (AI) meet het onderzoek de voorkeuren op een slimme en complexe manier, door absolute en relatieve voorkeuren te meten en trade-offs te genereren. Die methode levert data van aanzienlijk betere kwaliteit op dan conventionele onderzoeksmethoden.

Lees de volledige survey hier voor meer inzichten.

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België lanceert Belgische versie van de PwC Tax AI Assistant: "Fiscaal beroep evolueert in hoog tempo" 
Diegem – 4 september 2025 – PwC België lanceert, samen met partner Harvey, in september 2025 zijn Belgisch belasting-getrainde model. Nu beschikbaar voor alle fiscale experten van PwC België, zal het fungeren als een AI-assistent die fiscale content genereert, aangepast aan de Belgische regelgeving, als onderdeel van de dienstverlening aan cliënten. "Als één van onze meest significante investeringen van de afgelopen jaren zijn we verheugd dat onze professionals kunnen profiteren van geavanceerde technologie die is ontworpen om routinetaken te stroomlijnen en, vooral, hen extra tijd te geven om te focussen op het leveren van oplossingen voor onze cliënten. Investeringen zoals deze transformeren steeds meer de rol van onze fiscale experts," zegt Christoph Zenner, Tax Leader bij PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be
De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be