Terwijl traditionele media onder druk staan, brengen online advertenties groei voor de Belgische Entertainment en Media-Industrie  ​ 

24 juli 2025 – Diegem. De Belgische Entertainment en Media (E&M) sector naderde in 2024 een omzet van 15,675 miljard euro. Naar verwachting zal dat verder oplopen tot 17,232 miljard euro in 2029 met toenemende advertentie-uitgaven op verschillende platforms als motor, volgens PwC’s jaarlijkse Global Entertainment and Media Outlook 2025-2029. "Hoewel bredere economische onzekerheid en beperkte consumentenuitgaven de sector blijven beïnvloeden, is adverteren de belangrijkste motor van inkomsten. Een transformatie die naar verwachting zal doorgaan naarmate AI het leveringsmodel verder transformeert, de productie van content democratiseert, persoonlijke contentervaringen biedt en de toegangsdrempels verlaagt. De E&M-sector heeft altijd vooropgelopen in technologische innovatie. Bedrijven zullen wendbaar en proactief moeten blijven om duurzaam consumenten aan te trekken, en dat in een ecosysteem dat creativiteit en persoonlijke content beloont," zegt Patrick Boone, Chairman PwC België. 

De wereldwijde Entertainment en Media-industrie zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 3,7% tot 2029 – een percentage boven het verwachte wereldwijde gemiddelde economische groei, maar onder de pre-pandemische pieken. Voor België wordt een groei van 1,91% (CAGR) verwacht, ruim onder het wereldwijde gemiddelde en één van de vijf langzaamst groeiende gebieden in de prognose. 

Economische onzekerheid en zwakke groei van de consumentenuitgaven, te midden van toenemende binnenlandse en internationale concurrentie in de sector, zullen naar verwachting de wereldwijde E&M-groeicijfers drukken in het vooruitzicht tot 2029. Voor België specifiek staat de groei onder druk. Dat komt onder andere door een veranderend consumentengedrag dat resulteert in dalende inkomsten uit traditionele tv, kranten, consumentenmagazines en boeken. Terwijl andere Belgische E&M-platformen langzaam maar gestaag groeien, is online adverteren de belangrijkste aanjager voor groei in de sector. 

Groeisectoren 

Online adverteren 

Online adverteren drijft de groei aan met een geschatte stijging van 7,3% CAGR tussen 2024 en 2029. Video is de snelst groeiende marktcategorie, met een verwachte stijging van een 10,3% CAGR. Het grootste deel van de markt bestaat uit andere displays, die meer dan de helft van alle inkomsten uitmaken (51,2%). Dit wordt gevolgd door betaalde zoekopdrachten (23,9%), video (15,8%) en rubrieksadvertenties (9,1%). 

Muziek, radio en podcasts 

Na jaren van significante groei, wordt verwacht dat de toename in inkomsten in elke segment (muziek en radio) zal vertragen naar een 1,4% CAGR. Naarmate advertentie-inkomsten steeds meer worden omgeleid naar podcasts en muziek-streamingdiensten, zal de radio-inkomsten naar verwachting dalen met een –0,2% CAGR. 

Na de turbulente COVID-19-periode is de Belgische live music scene weer op de been. De voorziene groei daalt van 2,6% in 2025 naar 1,16% in 2029. 

Videogames en esports 

De totale inkomsten uit videogames en esports in België bedroegen 818 miljoen euro in 2024 en zullen naar verwachting meer dan één miljard euro bedragen in 2029 na een stijging van een 4,9% CAGR. De groei op jaarbasis in 2024 was negatief met -1,5%, een daling ten opzichte van 4,7% het voorgaande jaar. Positieve groei zal hervatten in 2025 met 5,8% voordat het terugvalt naar 0,7% in 2027. Hierna zal de groei weer versnellen, stijgend naar 4,2% aan het einde van de vijfjarige prognoses. 

Bijna 70% van de Belgische inkomsten uit videogames komt van sociale en informele games, wat zal stijgen van 568 miljoen euro in 2024 naar 733 miljoen euro in 2029 met een stijging van een 5,2% CAGR. Ter vergelijking, de traditionele gamingsector in België zal een wisselende periode doorgaan in de komende vijf jaar, maar toont uiteindelijk wel groei, stijgend van 239 miljoen euro in 2024 naar bijna 286 miljoen euro in 2029 met een 3,6% CAGR. 

Sectoren met uitdagingen 

Traditionele TV 

Er is een beperkte daling naar slechts 33,12 miljoen euro in de jaarlijkse waarde van de totale markt in 2029. Groei in het betaal TV-sector zal bijna de significante daling in de TV-reclamemarkt compenseren. Totale TV-inkomsten zullen een lichte daling ondergaan, ondanks een significante daling met een –2,4% CAGR in de reclamediensten van uitzendreclame en een –2,5% CAGR terrestrische reclame. De Belgische betaal TV-sector heeft de meeste impact op de totale markt. De inkomsten uit TV-abonnementen zullen met een 0,7% CAGR stijgen, waardoor België een van de weinige West-Europese markten is die groei vertoont. 

Abonnement TV, dat tegen 2029 goed zal zijn voor 68,2% van de totale TV-inkomsten, zal een lichte krimp in aantal huishoudens zien met een -0,8% CAGR naar 3,8 miljoen. 

Kranten, consumentenmagazines en boeken 

De totale inkomsten uit boeken in België waren 298 miljoen euro in 2024 en zullen krimpen met een -0,4% CAGR naar 292 miljoen euro in 2029. Inkomsten uit elektronische boeken zullen groeien, met een toename van een 2,4% CAGR verwacht, maar dit zal niet voldoende zijn om dalende inkomsten in de printsector te compenseren, die zullen afnemen met een -2,9% CAGR. 

Kranteninkomsten in België zullen dalen met een -5,6% CAGR in de prognoseperiode, dalend van 702 miljoen euro naar 528 miljoen euro. De scherpste daling zal zijn in de printadvertentie-inkomsten, waar een afname van een -11,2% CAGR wordt verwacht, terwijl de oplage-inkomsten uit print zullen dalen met een -7,1% CAGR. Er zal digitale groei zijn, waarbij advertentie-inkomsten stijgen met een 2,3% CAGR, vergeleken met een stijging van een 8,1% CAGR voor oplage-inkomsten. 

De totale consumententijdschriften inkomsten in België waren 306 miljoen euro in 2024 en zullen dalen met een -2,2% CAGR in de prognoseperiode, dalend naar 275 miljoen euro. De grootste daling zal zijn in de printadvertentie-inkomsten, waar een afname van een -10,2% CAGR wordt verwacht, vergeleken met een daling van een -4,0% CAGR voor oplage uit print. Ondertussen zullen digitale advertentie-inkomsten stijgen met een 5,6% CAGR, vergeleken met een stijging van een 2,9% CAGR voor digitale oplage. 

 

 

 

2020 

2021 

2022 

2023 

2024p 

2025 

2026 

2027 

2028 

2029 

Online advertenties

1,048 

1,472 

1,624 

1,806 

2,033 

2,231 

2,414 

2,581 

2,746 

2,887 

Muziek, radio en podcasts 

671 

819 

998 

1,106 

1,138 

1,158 

1,180 

1,196 

1,210 

1,220 

Videogames en esports 

844 

846 

794 

831 

818 

866 

950 

957 

989 

1,030 

Traditionele TV

2,006 

2,162 

1,984 

1,970 

1,923 

1,911 

1,910 

1,904 

1,895 

1,890 

Kranten, consumenten-magazines en boeken

1,377 

1,406 

1,380 

1,352 

1,307 

1,262 

1,218 

1,176 

1,134 

1,095 

*Cijfers (EUR - x miljoen) zijn afgerond

 

Over PwC's Global Entertainment & Media Outlook 2025-2029 

De Global Entertainment & Media Outlook van PwC biedt een diepgaande analyse van de wereldwijde uitgaven op vlak van entertainment en media door consumenten en adverteerders. Dit jaar breidt het zijn dekking uit met de opname van Mauritius en Oceanië als een gerapporteerde regio. AVOD-inkomsten zijn nu uitgesplitst naar omroepen en niet-omroepen in alle markten, met FAST versus niet-FAST gegevens beschikbaar in 20 markten. Het B2B-segment omvat meer gedetailleerde zakelijke informatie-inkomsten voor 10 markten. In totaal worden 54 gebieden, verspreid over Noord-Amerika, West-Europa, Centraal-Europa, Midden-Oosten & Afrika, Latijns-Amerika en Azië-Pacific, vertegenwoordigd binnen de Outlook. De ‘Overige MENA’ groep wordt behandeld als een gebied en omvat Algerije, Bahrein, Jordanië, Koeweit, Libanon, Marokko, Oman en Qatar. Deze 54 gebieden vertegenwoordigen ongeveer 74% van de wereldbevolking, en de som van alle gebieden genereert de ‘totale’ schatting. Het prognoseproces begint met het verzamelen van nauwkeurige en uitgebreide historische gegevens uit openbaar beschikbare bronnen zoals brancheverenigingen en overheidsinstanties, die worden geciteerd wanneer ze rechtstreeks worden gebruikt. Om dit aan te vullen, worden eigen inzichten verzameld via interviews met brancheorganisaties, toezichthouders en toonaangevende marktspelers. Deze combinatie van publieke en private gegevens zorgt voor een robuuste basis voor het opstellen van prognoses.

Over PwC

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze uit complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden.

 

Share

Meest recente verhalen

De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be
Website preview
AI bevordert productiviteit en doet lonen stijgen
Diegem – 30 mei 2025 Artificiële intelligentie (AI) transformeert de arbeidsmarkt in België en wereldwijd, waardoor werknemers productiever, meer gewaardeerd en beter betaald worden, zelfs in functies die traditioneel als kwetsbaar voor automatisering worden beschouwd. Dat is de conclusie van PwC’s 2025 Global AI Jobs Barometer, gebaseerd op een analyse van bijna een miljard vacatureadvertenties en duizenden financiële bedrijfsrapporten over zes continenten, waaronder België.
press.pwc.be
Website preview
De AI-kloof overbruggen: jongeren en mannen gebruiken regelmatig AI, vrouwen en 'meer ervaren' werknemers zijn terughoudend
Diegem, 14 mei 2025 – Slechts één derde van de Belgische werknemers die minstens een uur per dag op een computer werken gebruikt regelmatig algemene AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bovendien werkt 40% van die werknemers helemaal niet met deze tools. Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft PwC België 1.000 kantoormedewerkers bevraagd over hun interactie met AI-technologie. Uit het onderzoek blijkt dat oudere werknemers en vrouwen minder vaak AI dagelijks gebruiken in vergelijking met jongere generaties en mannen. Opvallend is dat werknemers die meer uren achter hun computer doorbrengen, minder interesse lijken te hebben in AI-tools. Xavier Verhaeghe, Technology and Innovation Lead bij PwC België, stelt: “Hoewel AI steeds vaker voorkomt op de werkplek, heeft een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking de technologie nog niet omarmd. Het implementeren van AI-tools en het creëren van een AI-gedreven cultuur zijn essentieel om alles uit AI te halen. Ondertussen, terwijl de technologie...
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be