Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars !

Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
Vanavond bekroonde Trends in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS) dertien bedrijven die het afgelopen jaar uitblonken in de vertaling van hun duurzaamheidsstrategie naar projecten met een positieve impact op maatschappij en/of klimaat. De inspirerende sessies die voor het eerst in de namiddag werden aangeboden, de prijsuitreiking en het walking dinner in het Maison de la Poste op Tour & Taxis brachten meer dan 300 genodigden uit de wereld van duurzaamheid en het bedrijfsleven samen.
Vijf categorieën, elf winnaars
Ruim 60 bedrijven stelden zich kandidaat voor een van de vijf categorieën, gebaseerd op de methodologie van AMS. Door de brede reikwijdte van ESG- en SDG-doelstellingen kan een bedrijf niet in alle categorieën excelleren, maar een groot aantal Belgische bedrijven is inspirerend in één of meerdere facetten van duurzaamheid. In vier categorieën op vijf werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s waardoor 11 bedrijven in de prijzen vielen.
De jury bestond uit journalisten van Trends, experts van PwC België en AMS en professionals op het gebied van duurzame ontwikkeling van gerenommeerde Belgische bedrijven.
Die juryleden analyseerden per categorie elk van de dossiers. Bedrijven die via grootschalige of verstrekkende initiatieven een maatschappelijke impact hebben gehad, of zich op een ongekende manier hebben onderscheiden in hun categorie gingen met een award aan de haal:
1. Climate action:
- KMO: Locquet Power & Light
- Grote bedrijven: Biolectric
2. Biodiversity:
- KMO: Revive
- Grote bedrijven: SGS Benelux
3. Equity & Inclusion:
- Le monde d’Ayden
4. Health & Wellbeing:
- KMO: Teamleader
- Grote bedrijven: Delhaize Le Lion
5. Circular Economy
- KMO: No Waste Republic
- Grote bedrijven: SAPA by Hydro Building Systems
Twee bedrijven dit jaar bekroond door de publieksstemming
Dit jaar werd het publiek voor het eerst uitgenodigd om tussen 14 augustus en 14 september te stemmen op een kleine of middelgrote onderneming en een groot bedrijf die zij graag wilden steunen.
De eerste twee Trends Public Impact Awards 2026 gaan naar:
- KMO: Cera
- Grote bedrijven: Chocolaterie Galler
Globale impact
Bovenop de Trends Impact Awards werd ook een Trends Global Impact Award aan een kmo en aan een groot bedrijf toegekend voor het project met de grootste impact in alle categorieën. Revive en Delhaize Le Lion mochten deze prestigieuze prijs in ontvangst nemen.
Reacties van de organisatoren
“Er zijn veel initiatieven rond duurzaamheid, maar met de Trends Impact Awards willen we de meest relevante, objectieve en geloofwaardige wedstrijd zijn. Daarom werken wij samen met twee partners: (1) een academische partner om het methodologisch kader te schrijven, en (2) een consultant met expertise in het uitvoeren van een betrouwbare beoordeling van de ingediende projecten. Het resultaat is indrukwekkend. Meer dan 60 kandidaturen, meer dan 50 genomineerden die een strenge selectie hebben doorstaan tijdens mondelinge verdedigingen voor de juryleden en uiteindelijk 11 winnaars. Iedereen maakt een verschil voor de natuur of de samenleving. Al die inspanningen willen we in de kijker zetten met de Trends Impact Awards. De winnaars en de genomineerden zijn het beste tegengif tegen pessimisme.” Stijn Fockedey, hoofdredacteur Trends & Trends Z
« Wie vandaag duurzaamheid verankert in zijn bedrijfsvoering, verzekert zijn toekomst op lange termijn. Met de Trends Impact Awards zetten we bedrijven in de kijker die net zo’n langetermijnsstrategie voor ogen houden. Als we de innovatieve oplossingen van de vele inzendingen zien en het engagement dat leeft in de Belgische ondernemingswereld, dan stemt dat positief. De verschillende laureaten vandaag tonen aan dat ze dankzij sterke duurzaamheidsoplossingen waarde creëren in uitdagende tijden. Hun voorbeeld kan en mag hopelijk velen inspireren. » Jochen Vincke, partner bij PwC België
“Het model dat ik ontwikkelde is een voorbeeld van backcasting, het tegenovergestelde van forecasting. Met backcasting bepaal je een punt in de toekomst, bijvoorbeeld 2050, en probeer je je zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen hoe de ideale wereld eruit zou zien. Je kunt de 17 SDG’s van de Verenigde Naties onderverdelen over de 6 transities in mijn model. De SDG’s zijn echter een beetje eigenaardig. Als 190 landen het ergens over eens moeten worden, krijg je een mengelmoes. Sommige SDG’s zijn problemen, andere zijn oplossingen, maar in de SDG’s vind je wel het drieledige resultaat terug van het milieu, de sociale component en de economie, net als in mijn model. » Wayne Visser, Professor Duurzame Transitie (AMS)
Over Trends Impact Awards
De Trends Impact Awards zijn de jaarlijkse, meest prestigieuze prijzen in België voor grote en kleine bedrijven die strategieën implementeren die een positieve impact op de samenleving hebben en duurzame waarde creëren. De awards werden in 2022 gelanceerd door het nieuwsmagazine Trends en krijgen de steun van PwC België en AMS.
Initiatief van Trends / Trends-Tendances
Trends werd gelanceerd in 1975 door Roularta Media Group en is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Het lezerspubliek bestaat voornamelijk uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers en personen die een vrij beroep uitvoeren. Met spraakmakende, objectieve en relevante analyses over de economische actualiteit helpt Trends hen opportuniteiten te vinden om hun carrière of bedrijf maximaal uit te bouwen.
Trends en Trends-Tendances tellen zo’n 280.000 lezers per week¹. Online krijgen ze gemiddeld 1.030.020 webbezoeken per maand¹. Samen met de businesszender Kanaal Z/Canal Z (die dagelijks 467.000 kijkers bereikt¹), Trends Business Information (TBI) en de events, vormt Trends de grootste businesscommunity van België. ¹Bron: CIM 2023
Over PwC
Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze uit complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 136 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com.
'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.
© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden.
Met de steun van Antwerp Management School (AMS)
antwerpmanagementschool.be/nl/duurzaamheid-ams
Over Roularta Media Group
Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met bijna 1.200 medewerkers en een totale omzet van 320 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans en marktleider op het vlak van lokale media met o.a. De Zondag. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.
Tess Minnens



