Technologie beschermt bedrijven tegen economische vertraging

PwC-studie 'Zijn we klaar voor de Vierde Industriële Revolutie?'

  • 63% van de bedrijfsleiders zegt dat technologie bescherming kan bieden tegen een economische vertraging
  • Consumenten erkennen ook de voordelen: 70% vindt dat technologie hun leven vergemakkelijkt;
  • Toch blijven er bezorgdheden: 68% is sceptisch om hun gegevens te delen en over mogelijke inbreuken op hun privacy en veiligheid – in het bijzonder bij technologieën die hun locatie volgen

Dinsdag 17 december 2019 – Uit een nieuw rapport van PwC blijkt dat 63% van de bedrijven meent dat de technologieën van de Vierde Industriële Revolutie (4IR), zoals artificiële intelligentie, robotisering en Internet of Things, bescherming bieden tegen economisch moeilijke tijden. Consumenten hebben echter hun bedenkingen. Hoewel 70% van de consumenten aangeeft dat deze technologieën hun leven vergemakkelijken, maakt ook 67% zich zorgen over de gegevens die over hen worden verzameld. Wil de Vierde Industriële Revolutie brede ingang vinden, dan moeten bedrijven tegemoetkomen aan de behoefte van de consument aan transparantie en controle.

 

Technologie: de pleister voor economische tegenwind

Tegen een achtergrond van aanhoudende bezorgdheid over de vertraagde economische groei, geeft 63% van de bedrijfsleiders aan dat technologie bescherming biedt tegen economisch moeilijke tijden door verbeterde efficiëntie, operationele prestaties en verhoogde productiviteit. Bovendien vinden bedrijfsleiders dat 4IR-technologie hen een concurrentievoordeel oplevert (80%), nieuwe inkomstenstromen creëert (76%) en onderzoek en productontwikkeling versnelt (76%). Ook zijn ze het er over eens dat 4IR-technologieën de waarde van hun producten en diensten verhogen (81%), de efficiëntie (79%) en de klantervaring verbeteren (79%). Bedrijfsleiders verwachten ook dat 4IR de waarde van de producten en diensten van hun bedrijf verhoogt en een efficiëntere productie, bedrijfsvoering en interactie met klanten bevordert.

“De onzekerheid die wordt aangewakkerd door geruchten over een mogelijke vertraging, de huidige Brexitdiscussies of handelsperikelen zorgen ervoor dat heel wat bedrijven naar een voorbereidingsmodus overschakelen waarbij ze voorzichtig omspringen met uitgaven in technologie. Toch is ​ het verstandig te blijven investeren in technologie om een concurrentieel voordeel te verzekeren. Bedrijven investeren zo in hun eigen toekomst doordat ze meer efficiënte processen en productiviteitswinsten stimuleren”, legt Jochen Vincke, Partner bij PwC Belgium uit.

Consumenten tussen twee vuren

De ondervraagde consumenten ervaren daarentegen een tegenstrijdige relatie met digitale technologie. Enerzijds zegt 90% minstens één 4IR-technologie te gebruiken en 70% dat 4IR-technologie hun leven gemakkelijker maakt.

Anderzijds is 68% bezorgd over het verzamelen van hun gegevens en over mogelijke inbreuken op hun privacy en veiligheid. Consumenten voelen zich vooral ongemakkelijk bij technologieën die hun locatie volgen. Toch zijn consumenten bereid om 4IR-producten en -diensten te gebruiken om gezondheidsinformatie - zoals bloeddruk, hartslag en lichaamstemperatuur - uit te wisselen om hun gezondheid of hun levenskwaliteit te verbeteren (57%) of om toegang te krijgen tot financiële informatie of deze op te slaan (40%).

Consumenten zijn meer geneigd om 4IR-technologieën te gebruiken als ze bepaalde functionaliteiten kunnen uitschakelen (72%); de garantie krijgen onmiddellijk op de hoogte te worden gebracht van een inbreuk (64%); en de garantie dat hun gegevens niet zullen worden gedeeld (64%). ​ Slechts 52% voelt zich op zijn gemak om hun persoonsgegevens te delen louter om een dienst of product te verbeteren. 

Om het vertrouwen van de consument te winnen, moeten bedrijven hun bezorgdheden aanpakken ​ door duidelijk uit te leggen hoe ze persoonlijke gegevens gebruiken en beveiligen. Dit houdt in dat privacy en gegevensbeveiliging van meet af aan in de technische apparatuur en infrastructuur moeten worden geïntegreerd, dat er transparantie is over welke gegevens worden verzameld en hoe ze worden gebruikt, en dat de consument meer controle moet krijgen over de manier waarop technologie - en hun gegevens - wordt gebruikt. Dergelijke maatregelen vergroten het vertrouwen van de consument”, verklaart Xavier Verhaeghe, Partner bij PwC Belgium.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier: https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/library/consumer-intelligence-series/fourth-industrial-revolution.html

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be