PwC schenkt extra aandacht aan finalisten Scale Programme op Climate Tech-evenement

PwC Climate Tech Scale Programma

Dinsdag 14 juni 2022 - In het kader van haar Scale Programma, ondersteunt en promoveert PwC Climate Tech scale-ups. De afgelopen jaren hebben milieu-uitdagingen voor het eerst de top vijf van het Global Risks Report van het World Economic Forum gedomineerd. De komende tijd belooft een moeilijke periode te blijven. Uit het Net Zero Economy Index-rapport van PwC blijkt dat er nu een jaarlijks decarbonisatietempo van 12,9% nodig is om de 1,5°C-doelstelling te halen - dat is vijf keer sneller dan het tempo van 2,5% voor 2020 en acht keer sneller dan het wereldwijde gemiddelde deze eeuw. De snelle groei van de klimaattechnologie is een cruciaal mechanisme om de emissiecurve af te buigen en ons op het juiste spoor te zetten om dit doel te bereiken. Op alle gebieden zijn investeringen nodig, maar door de financiering te richten op ontluikende technologiegebieden kunnen de baanbrekende innovaties tot stand worden gebracht die nodig zijn voor een snellere decarbonisering. Met zijn Scale for Climate Tech Programma wil PwC deel uitmaken van deze belangrijke stap. ​ ​ ​

Investeringen in Climate Tech

Meer dan 90% van het wereldwijde BBP valt onder net-zero-doelstellingen, en meer dan 2000 bedrijven en financiële instellingen hebben zich verbonden tot op wetenschap gebaseerde doelstellingen om emissies te verminderen, onder druk van investeerders, klanten, consumenten en werknemers. Steeds meer zien bedrijven in dat veel hefbomen om hun emissies terug te dringen een goed rendement opleveren, en dat de industrieën samen een aantal uitdagingen op het gebied van technologische innovatie zullen moeten oplossen om de emissies harder terug te dringen.

De investeringen stijgen in alle geëvalueerde technologiegebieden, maar zijn vooral gericht op technologieën die goed zijn voor 20% van het emissiereductiepotentieel, zo blijkt uit het PwC-rapport State of Climate Tech 2021. Van de 15 geanalyseerde technologieoplossingen ontving de top vijf, die meer dan 80% van het emissiereductiepotentieel tegen 2050 vertegenwoordigen, slechts 25% van de Climate Tech-investeringen tussen 2013 en H1 2021.

Er is potentieel om deze investeringen beter te kanaliseren en te stimuleren in technologiegebieden die het grootste toekomstige potentieel voor emissiereductie hebben. Het is ook opmerkelijk dat, ondanks de algemene groei, het aantal vroege durfkapitaal-, seed- en Series A-investeringen in klimaattechnologie sinds 2018 grotendeels is gestagneerd. Hoewel dit deels de volwassenheid van klimaattechnologie als activaklasse weerspiegelt, wijst het ook op de noodzaak om meer startups te financieren, met het potentieel om climate tech unicorns en gigacorns te worden.

“Bijna alle trajecten naar netto zero gaan uit van het gebruik van technologieën die nog geen schaalgrootte hebben bereikt. Het is hier dat risicokapitaal en private equity een belangrijke rol kunnen spelen. Zij kunnen technologie sneller op commerciële schaal brengen - en gezien de bevindingen van onze Net Zero Economy Index is die snelheid hard nodig.” - Marc Daelman, Partner verantwoordelijk voor duurzaamheid

PwC 2022 Scale voor Climate Tech Programma

Het PwC Scale for Climate Tech-programma helpt startups om hun innovaties op het gebied van koolstofreductie te laten groeien en ontwikkelen, op basis van de vaststelling dat de financiering van klimaattechnologie nog niet gaat naar de sectoren met het grootste potentieel voor emissiereductie.

"Ons Scale Programma geeft de mogelijkheid om actief bij te dragen aan de transformatie van het Climate Tech landschap. We hebben substantiële groeipercentages gezien in klimaattechnologie in de late jaren 2010, die in grote mate de opwindende groei in VC-financiering van AI startups in de vroege jaren 2010 weerspiegelen. Ons doel is een explosie van klimaattechnologie in het mainstream investerings- en bedrijfslandschap in de jaren 2020, vergelijkbaar met wat er in de afgelopen jaren met AI is gebeurd.” ​ - Griet Helsen, Partner verantwoordelijk voor het Climate Tech Scale-programma

Dit jaar is TheGreenShot de geselecteerde Belgische finalist in het programma. TheGreenShot is een Green Management oplossing die het paradigma van hoe bedrijven duurzaam worden, radicaal verandert. Momenteel beschikbaar voor audiovisuele producties, evenals voor verenigingen, evenementen en festivals, TheGreenShot lanceerde op het Filmfestival van Cannes met de film Annette, een van haar testfilms. De startup wil de groene transitie realiseren door een laagdrempelige oplossing te bieden met innovatieve eigenschappen:

1. Het real-time traceren van activiteiten, kosten en koolstofuitstoten leidt de gebruiker naar duurzame keuzes die ook geld besparen,
  2. Het creëren van geautomatiseerde workflows via zijn open interfaces maken geautomatiseerde rapportage en tijdbesparing mogelijk. ​
  3. De betrokkenheid van elk teamlid om actief deel te nemen aan de geleidelijke verbetering van de totale koolstofvoetafdruk zowel als aan hun individuele vaardigheden.
"Voor een startup als de onze biedt deelname aan het PwC Scale programma een onschatbare kans om de bekendheid van ons merk te vergroten, partnerschappen aan te gaan met andere deelnemers aan het programma en, het allerbelangrijkste, te profiteren van deskundige ondersteuning terwijl we de groei en de markt aanpakken. Het programma van PwC ondersteunt ons bij elke stap en biedt ook toegang tot een breed netwerk van investeerders." - Véronique Pevtschin, CEO TheGreenShot

De finalisten van het Climate Tech Scale-programma 2022 zijn:

• Klimate.co, Denemarken: carbon removal technologie
  • Global Sustainable Enterprise System and Data for Good, Nederland : duurzaamheidsclassificatie platform
  • Hobeen, Spanje : Big data en AI voor huizen
  • EME, Nederland : digitaal matchingsplatform voor hergebruik van materialen of (afval)producten
  • Carbn, VK : gegamificeerde app voor duurzaam gedrag bij werknemers
  • TheGreenShot, België : Green Management Suite
  • Inhabit, VK : toolkit voor overgang naar net zero
  • Faradai, VK : end-to-end bedrijfsplatform voor koolstofrapportage, het bijhouden van duurzaamheidsdoelstellingen en digitaal energiebeheer en -optimalisatie

PwC Scale Programma’s

Met meer dan een miljoen in België alleen al, vormen KMO's de ruggengraat van de economie. PwC is overtuigd van het potentieel en het doel van startups die willen opschalen naar deze vijver van onmisbare ondernemingen. Om hen te helpen, lanceerde het in 2019 het Belgische PwC Scale Programme. Het programma wordt uitgevoerd over twaalf weken en ondersteunt 10 Europese startups per programma.

Tijdens het programma zal het cohort profiteren van interactieve masterclasses die zijn ontworpen om langdurige, snelle groei op te bouwen, met onderwerpen als verkoop en marketing, digitale prijsstelling, fondsenwerving, technologievolwassenheid, pitch-training, cultuur en subsidies en toelagen. Dit wordt ondersteund door individuele ondersteuning, waaronder coaching, bedrijfsondersteuning en ander advies op maat van experts van PwC.

Opgezette evenementen bieden oprichters de kans om de relevante PwC-teams en een uitgebreid netwerk van besluitvormers uit de sector te ontmoeten en te pitchen om commerciële opportuniteiten te stimuleren. ​ PwC gelooft dat samenwerking de sleutel is tot innovatie, en wil het beste uit zowel de scale-up als de (grote) corporate wereld samenbrengen.

Scale wordt georganiseerd door PwC UK, Duitsland, Frankrijk, Cyprus en België. Tot nu toe werden meer dan 50 programma's georganiseerd.

Links voor meer inzichten:

PwC’s Scale ClimateTech programme

PwC Scale BE programme