PwC België en MolenGeek bundelen krachten om nieuwe kansen te creëren voor jong talent en digitale skills te ontwikkelen

Maandag 28 februari 2022 - PwC België en het tech-ecosysteem MolenGeek kondigen vandaag een structurele samenwerking aan. Het Molenbeek-initiatief kan rekenen op de expertise van PwC om op een duurzame manier verder te groeien. Dankzij deze samenwerking willen MolenGeek en PwC een positieve impact creëren op de samenleving door mensen uit te rusten met de skills die ze nodig hebben op de toekomstige arbeidsmarkt van het digitale tijdperk.

MolenGeek is een gemeenschapsinitiatief met als doel technologie voor iedereen toegankelijk te maken en professionele kansen te creëren voor mensen die niet bekend zijn met de digitale wereld. Sinds de lancering in 2015 heeft MolenGeek verschillende soorten diensten ontwikkeld, waaronder events voor ondernemers, trainingen en een business incubator. Het initiatief, gestart in Molenbeek, is nu uitgebreid naar Charleroi met Charlewood, naar Antwerpen met Borgerhub en opent binnenkort een nieuwe locatie in Laken met een specifieke focus op artificiële intelligentie. Dit initiatief groeit zowel op Belgisch niveau als internationaal met ecosystemen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht in Nederland en Padua in Italië.

Ibrahim Ouassari, medeoprichter en partner van MolenGeek zegt: “Deze samenwerking met PwC komt op het juiste moment. MolenGeek is een initiatief dat begon als een groep vrienden die iets deden in onze vrije tijd en nu uitgegroeid is tot een initiatief dat zich in veel verschillende aspecten uitbreidt. We werken samen met scholen, we stellen financiering beschikbaar voor start-ups, we zetten programma's op om mensen bij te scholen en nog veel meer. Om een gunstig klimaat voor digitalisering in België te creëren, is het noodzakelijk om verschillende aspecten parallel aan te pakken. Om dit doel te bereiken hebben we nood aan begeleiding, adviesen ondersteuning om de beste keuzes te maken. Dankzij de expertise van PwC maximaliseren we de impact op onze samenleving.”

Divers en digitaal geschoold personeel

PwCzal MolenGeek helpen bij het beoordelen van hun bestuursmodel en huidig financieel plan. PwC zal juridisch en fiscaal advies geven en het e-learningplatform van MolenGeek, MoLearning, ondersteunen om ervoor te zorgen dat het op een veilige manier werkt. De samenwerking van PwC met MolenGeek past in PwC’s bredere ambitie om jongere generaties te ondersteunen om essentiële spelers te worden in de economie van morgen. Nu de vaardigheidskloof steeds groter wordt en een van de belangrijkste uitdagingen van de samenleving is, zijn digitale skills nu al een 'must-have' voor de jobs van vandaag - en morgen. Daarmee wordt het belangrijker om met een andere bril naar talent te kijken, ook voor PwC, aangezien mensen de spil van het bedrijf vormen. Met dit partnerschap ondersteunt MolenGeek ook PwC om deze nieuwe visie te omarmen en de basis te leggen om zowel de klanten van PwC als haar eigen mensen voor te bereiden op de toekomst. En dat door een wederzijds begrip te krijgen van de skills die bedrijven zoals PwC nodig hebben en ook opleidingen hierop aan te passen.

Met MolenGeek's oprichter en drijvende kracht, Ibrahim Ouassari, als inspirerend rolmodel, is de samenwerking tussen PwC en MolenGeek ook gericht op het vergroten van het bewustzijn over de nood aan een meer diverse bedrijfswereld. MolenGeek zal PwC daarin helpen om zinvolle stappen te zetten om ervoor te zorgen dat diversiteit volledig wordt verankerd in de hele organisatie.

Axel Smits, voorzitter van PwC België, zegt: "MolenGeek is zo'n belangrijk en positief project dat een echte impact heeft op de samenleving. Digitale innovatie is de sleutel tot een inclusieve samenleving voor onze jongere generaties. We zijn erg blij dat we een initiatief als MolenGeek kunnen ondersteunen; de waarde die het toevoegt voor onze eigen mensen, de bredere samenleving en het potentieel van MolenGeek om ons land te helpen haar concurrentiepositie in de wereld te behouden door digitale skills te stimuleren. We zijn trots dat onze samenwerking MolenGeek een nieuwe stimulans geeft om ondernemerschap te bevorderen en op zijn beurt een diverse digitale beroepsbevolking kan opleiden - een die is toegerust om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan".