Jongeren vinden flexibiliteit en boeiend/uitdagend werk belangrijker dan het basisloon

PwC Workforce Preference Study 2020

  • 44% van de respondenten is bereid naar het buitenland te verhuizen voor een job die hen echt boeit; voor 70% van die groep zou de belangrijkste motivatie zijn om een uitdagende baan te hebben
  • Interactie met collega's blijft belangrijk, ook in COVID-19-tijden, net als commerciële en technische opleiding en het stimuleren van innovatie
  • 19- tot 28-jarigen hechten het meeste belang aan een pensioenplan, op de voet gevolgd door een ziekteverzekering, in het rubriek ‘andere voordelen’

Brussel – 19 oktober 2020 – PwC wilde weten waar jongeren tussen 19 en 28 vooral belang aan hechten in hun zoektocht naar werk. Daarom vroeg het aan 584 Belgische jongeren wat zij in hun job zoeken. Het 'nieuwe normaal' dat door de COVID-19-crisis is ontstaan, schept ook nieuwe verwachtingen bij Gen Y en Gen Z. Zij hechten nu meer belang aan de niet-financiële aspecten van een baan, zo blijkt uit de Workforce Preference Study 2020 van PwC.

Boeiend werk, zelfs tot over de grenzen heen

De respondenten hechten in de eerste plaats belang aan boeiend en uitdagend werk, gevolgd door een goede “work-life” balans (flexibel werkrooster en flexibele uren). Beide staan hoger gerangschikt dan bijvoorbeeld basisloon, op plaats 3.

Een uitdagende job en kans op persoonlijke ontwikkeling zijn ook belangrijke redenen om het geluk elders te zoeken. Ruim twee derde (67%) van de respondenten is naar eigen zeggen bereid om naar een andere Belgische stad te verhuizen voor een boeiende job. Een baan in het buitenland staat op de tweede plaats na Brussel als meest populaire werklocatie, met 44% van de respondenten die bereid zijn om een internationale verhuis voor werkdoeleinden te overwegen; en voor 70% van die groep is de belangrijkste motivatie om een uitdagende baan te hebben.

Wat u doet, met wie en welke lessen u eruit trekt

In België ’s 4e CFO Survey van PwC, over de “Workforce 2.0”, dat begin oktober werd afgesloten, zegt 93% van de ondervraagde CFOs dat de toename in het aantal telewerkers de belangrijkste permanente wijziging op de werkvloer zal zijn. Toch blijven ook menselijke en sociale aspecten zeer belangrijk. 41% van de respondenten in de Workforce Preference Survey werkt vandaag voltijds. Interactie met hun collega's is voor hen zeer waardevol, in die mate zelfs dat het op plaats 4 in hun lijst van belangrijkste werkaspecten staat. Zelfs als we de respondenten meetellen die nog geen job hebben, blijft dit aspect net zo belangrijk.

“Voor de grote massa is motiverende en positieve interactie met de collega's onmiskenbaar een cruciaal onderdeel van hun werk - iets dat door COVID-19 nochtans onder druk kwam te staan”, zegt Philip Maertens, Partner, People & Organisation, PwC België. “Het onderzoek werd gehouden voor, tijdens en na de lockdown. We stelden een verschuiving vast in het belang dat werd toegekend aan het trainen van commerciële en technische vaardigheden, en aan het delen van ideeën en innovaties - twee aspecten die tijdens de lockdown aan belang wonnen en ook daarna alleen maar in belang zijn blijven toenemen. Hetzelfde geldt voor het profiel en de bestaansreden van het bedrijf. Deze resultaten suggereren dat bedrijven die een sleutelrol vervullen in de maatschappij en investeren om relevant te blijven, erin geslaagd zijn om zich tijdens de crisis te onderscheiden bij hun personeel.”

Het perfecte loonpakket: pensioen- en gezondheidsvoordelen hebben impact

Om aan de verwachtingen van toekomstige arbeidskrachten te voldoen, moet een loonpakket naast een basisloon ook andere voordelen omvatten. In dat opzicht blijken respondenten tussen 21 en 28 jaar de voorkeur te geven aan een pensioenplan, gevolgd door een ziekteverzekering. Dat is in strijd met wat algemeen wordt aangenomen, dat jongere werknemers maar zelden ver in de toekomst kijken.

“Wat verder opvalt, is dat jongeren de flexibiliteit willen om hun loonpakket aan hun voorkeuren aan te passen”, aldus Bart Van den Bussche, Director, People & Organisation, PwC België. “De vrijheid om voordelen af te stemmen op hun persoonlijke behoeften, staat op de derde plaats, net na pensioen- en gezondheidsvoordelen. Ons onderzoek toont een grote diversiteit aan, zowel wat werknemers betreft als de voordelen die hun voorkeur genieten. Een flexibel loonpakket kan werkgevers helpen om hun band met hun jonge talenten op termijn te versterken. Bovendien zullen persoonlijke voorkeuren blijven evolueren. Loonplannen kunnen toekomstbestendiger gemaakt worden als ze de werknemer de mogelijkheid bieden om hun loonpakketten mee met hen te laten groeien. In dat opzicht is het voor bedrijven ook belangrijk om te weten welke elementen nodig zijn om hun employer value proposition te optimaliseren en hun talenten langer aan zich te binden.”

 

Over de Workforce Preference Study 2020

PwC ondervroeg 584 mensen in België om een idee te krijgen van hun verwachtingen en percepties van de arbeidsmarkt. 90% van de deelnemers was tussen 19 en 28 jaar oud. Sommigen studeren nog, anderen zijn al actief in het werkveld (zie onder). Download het volledige rapport hier.

 

Contact

Erik Oosthuizen

erik.oosthuizen@pwc.com

0474 56 42 76

www.pwc.com

Share

Meest recente verhalen

Website preview
AI bevordert productiviteit en doet lonen stijgen
Diegem – 30 mei 2025 Artificiële intelligentie (AI) transformeert de arbeidsmarkt in België en wereldwijd, waardoor werknemers productiever, meer gewaardeerd en beter betaald worden, zelfs in functies die traditioneel als kwetsbaar voor automatisering worden beschouwd. Dat is de conclusie van PwC’s 2025 Global AI Jobs Barometer, gebaseerd op een analyse van bijna een miljard vacatureadvertenties en duizenden financiële bedrijfsrapporten over zes continenten, waaronder België.
press.pwc.be
Website preview
De AI-kloof overbruggen: jongeren en mannen gebruiken regelmatig AI, vrouwen en 'meer ervaren' werknemers zijn terughoudend
Diegem, 14 mei 2025 – Slechts één derde van de Belgische werknemers die minstens een uur per dag op een computer werken gebruikt regelmatig algemene AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bovendien werkt 40% van die werknemers helemaal niet met deze tools. Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft PwC België 1.000 kantoormedewerkers bevraagd over hun interactie met AI-technologie. Uit het onderzoek blijkt dat oudere werknemers en vrouwen minder vaak AI dagelijks gebruiken in vergelijking met jongere generaties en mannen. Opvallend is dat werknemers die meer uren achter hun computer doorbrengen, minder interesse lijken te hebben in AI-tools. Xavier Verhaeghe, Technology and Innovation Lead bij PwC België, stelt: “Hoewel AI steeds vaker voorkomt op de werkplek, heeft een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking de technologie nog niet omarmd. Het implementeren van AI-tools en het creëren van een AI-gedreven cultuur zijn essentieel om alles uit AI te halen. Ondertussen, terwijl de technologie...
press.pwc.be
Website preview
PwC België helpt 13 start ups/scale-ups in defensie- en resilience technologie groeien
Brussel - 17 april 2025 - PwC België geeft de aftrap van zijn Scale-programma voor defensie- en resilience technologie, waarbij het 13 startende bedrijven uit 6 Europese landen ondersteunt. Voor het zesde jaar op rij versnelt het Scale-programma van PwC België de groei van de deelnemende start-ups en scale-ups via een intensief op schaaltraject van 8 weken. Gezien de geopolitieke ontwikkelingen en de groeiende interesse in de defensie-industrie, ligt de focus in de editie van dit jaar op veerkracht en oplossingen voor dubbel gebruik, ‘dual use’. De bedrijven, actief in verschillende sectoren zoals (data)beveiliging, maritieme exploratie, dronetechnologie, enz., worden grondig begeleid en ondersteund om hun strategie te verbeteren en hun bedrijf te pitchen voor een geselecteerde groep van bestuurders en experts binnen de industrie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be