Financiële professionals in België maken nog steeds niet voldoende gebruik van digitalisering

Financiële professionals in België maken nog steeds niet voldoende gebruik van digitalisering

PwC België Finance Executive Survey 2020

  • 61% van de Belgische financiële managers geeft toe dat ze meer tijd nodig hebben om hun transformatie te realiseren in vergelijking met drie jaar geleden.
  • 51% maakt zich zorgen over hun digitale capaciteit en hoe ze moeten omgaan met de weerstand tegen verandering.
  • 65% erkent dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van data-analyses om inzichten te genereren die strategische bedrijfsbeslissingen kunnen sturen.

Woensdag 11 maart 2020 - Belgische CFO’s willen technologie en data-analyse meer gebruiken, maar stoten op een gebrek aan digitale vaardigheden van hun teams (51%). Dat blijkt uit de resultaten van de Finance Executive Survey 2020 van PwC België. Het onderzoek, waarbij 85 CFO's en financiële topmanagers uit verschillende sectoren in heel België werden ondervraagd, onthult een belangrijk onderbenut potentieel voor automatisering en data-analyse, waardoor de efficiëntie en inzichten kunnen toenemen.

Digitale transformatie is de nieuwe norm, maar het potentieel blijft onderbenut

71% van de Belgische CFO's stelt dat technologische evoluties de werking van hun financiële afdeling efficiënter zouden kunnen maken. Toch geeft 61% van de respondenten toe dat hun financiële organisatie meer tijd nodig had om zich te transformeren in vergelijking met drie jaar geleden. PwC's Finance Effectiveness Benchmark rapport 2019 toont aan dat 30 tot 40% van de tijd nodig voor de belangrijkste financiële processen dankzij automatisering overbodig wordt. Dit staat in schril contrast met de resultaten van het Finance Executive-onderzoek van 2020, waaruit blijkt dat ze grotendeels handmatig werken of slechts gedeeltelijk geautomatiseerd verlopen. In Planning, Budgeting & Reporting bijvoorbeeld is slechts 4% van het proces geautomatiseerd, terwijl ongeveer 27% van de tijd zou kunnen worden gereduceerd door automatisering.

Story image

François Jaucot, Partner bij PwC België: “De digitalisering zal niet snel vertragen. De meeste CFO’s nemen te vaak losse stappen om in te spelen op de digitaliseringstrend, maar pakken nog niet voldoende hun volledige manier van werken aan. Deze gefragmenteerde aanpak staat in de weg van een vlotte digital transformatie, wat het gevoel versterkt dat ze zich in een constante staat van digitale verandering bevinden, dat de beloften niet waarmaakt. Als gevolg daarvan worden CFO’s geconfronteerd met frustratie en weerstand tegen verandering binnen hun organisatie”.

 Een data-gestuurde partner worden

65% van de respondenten erkent dat ze te weinig gebruik maken van data-analyse om inzichten te verwerven. Bovendien geeft 51% van de Belgische CFO's aan dat hun belangrijkste zorg de digitale capaciteit van hun mensen is. Dit komt ook overeen met de 23ste CEO Survey van PwC, waar 41,5% van de Belgische CEO's aangeeft dat hun bedrijf nog in de startblokken staat om de kennis van technologie en de mogelijke implicaties daarvan te verbeteren.

Story image

“Financiële managers hebben duidelijk de intentie om hun rol te laten evolueren naar een digitale businesspartner. De succesfactor is direct gekoppeld aan hun gebruik van data-analyse, waarbij financiële informatie wordt omgezet in waardevolle zakelijke inzichten. Het onderzoek toont aan dat Belgische financiële organisaties zich nog in de zeer vroege fase van data-analyse bevinden. Hun uitdagingen hebben duidelijk te maken met het gebrek aan de juiste vaardigheden binnen hun financiële team”, zegt François Jaucot.

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com

0485 07 67 17

www.pwc.com   

 

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.