Financiële professionals in België maken nog steeds niet voldoende gebruik van digitalisering

PwC België Finance Executive Survey 2020

  • 61% van de Belgische financiële managers geeft toe dat ze meer tijd nodig hebben om hun transformatie te realiseren in vergelijking met drie jaar geleden.
  • 51% maakt zich zorgen over hun digitale capaciteit en hoe ze moeten omgaan met de weerstand tegen verandering.
  • 65% erkent dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van data-analyses om inzichten te genereren die strategische bedrijfsbeslissingen kunnen sturen.

Woensdag 11 maart 2020 - Belgische CFO’s willen technologie en data-analyse meer gebruiken, maar stoten op een gebrek aan digitale vaardigheden van hun teams (51%). Dat blijkt uit de resultaten van de Finance Executive Survey 2020 van PwC België. Het onderzoek, waarbij 85 CFO's en financiële topmanagers uit verschillende sectoren in heel België werden ondervraagd, onthult een belangrijk onderbenut potentieel voor automatisering en data-analyse, waardoor de efficiëntie en inzichten kunnen toenemen.

Digitale transformatie is de nieuwe norm, maar het potentieel blijft onderbenut

71% van de Belgische CFO's stelt dat technologische evoluties de werking van hun financiële afdeling efficiënter zouden kunnen maken. Toch geeft 61% van de respondenten toe dat hun financiële organisatie meer tijd nodig had om zich te transformeren in vergelijking met drie jaar geleden. PwC's Finance Effectiveness Benchmark rapport 2019 toont aan dat 30 tot 40% van de tijd nodig voor de belangrijkste financiële processen dankzij automatisering overbodig wordt. Dit staat in schril contrast met de resultaten van het Finance Executive-onderzoek van 2020, waaruit blijkt dat ze grotendeels handmatig werken of slechts gedeeltelijk geautomatiseerd verlopen. In Planning, Budgeting & Reporting bijvoorbeeld is slechts 4% van het proces geautomatiseerd, terwijl ongeveer 27% van de tijd zou kunnen worden gereduceerd door automatisering.

François Jaucot, Partner bij PwC België: “De digitalisering zal niet snel vertragen. De meeste CFO’s nemen te vaak losse stappen om in te spelen op de digitaliseringstrend, maar pakken nog niet voldoende hun volledige manier van werken aan. Deze gefragmenteerde aanpak staat in de weg van een vlotte digital transformatie, wat het gevoel versterkt dat ze zich in een constante staat van digitale verandering bevinden, dat de beloften niet waarmaakt. Als gevolg daarvan worden CFO’s geconfronteerd met frustratie en weerstand tegen verandering binnen hun organisatie”.

 Een data-gestuurde partner worden

65% van de respondenten erkent dat ze te weinig gebruik maken van data-analyse om inzichten te verwerven. Bovendien geeft 51% van de Belgische CFO's aan dat hun belangrijkste zorg de digitale capaciteit van hun mensen is. Dit komt ook overeen met de 23ste CEO Survey van PwC, waar 41,5% van de Belgische CEO's aangeeft dat hun bedrijf nog in de startblokken staat om de kennis van technologie en de mogelijke implicaties daarvan te verbeteren.

“Financiële managers hebben duidelijk de intentie om hun rol te laten evolueren naar een digitale businesspartner. De succesfactor is direct gekoppeld aan hun gebruik van data-analyse, waarbij financiële informatie wordt omgezet in waardevolle zakelijke inzichten. Het onderzoek toont aan dat Belgische financiële organisaties zich nog in de zeer vroege fase van data-analyse bevinden. Hun uitdagingen hebben duidelijk te maken met het gebrek aan de juiste vaardigheden binnen hun financiële team”, zegt François Jaucot.

 

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be
De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be
Website preview
AI bevordert productiviteit en doet lonen stijgen
Diegem – 30 mei 2025 Artificiële intelligentie (AI) transformeert de arbeidsmarkt in België en wereldwijd, waardoor werknemers productiever, meer gewaardeerd en beter betaald worden, zelfs in functies die traditioneel als kwetsbaar voor automatisering worden beschouwd. Dat is de conclusie van PwC’s 2025 Global AI Jobs Barometer, gebaseerd op een analyse van bijna een miljard vacatureadvertenties en duizenden financiële bedrijfsrapporten over zes continenten, waaronder België.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be