Eerste toepassing van artificiële intelligentie in het Belgische hockey

Eerste toepassing van artificiële intelligentie in het Belgische hockey

Red Panthers werken samen met PwC voor diepgaande data-analyse om hun prestaties tijdens komende Europese kampioenschap te verbeteren

13 augustus 2019 - Op de vooravond van het EuroHockey Nations Championship dat doorgaat van 16 tot 25 augustus in Antwerpen zijn de Belgische Red Panthers in de laatste fase van hun voorbereiding. Naast intensieve training doet ons nationaal vrouwenhockeyteam nu ook beroep op artificiële intelligentie. De Red Panthers gingen daarbij in zee met PwC België om hun prestaties te versterken op basis van een diepgaande data-analyse, een primeur in het Belgische hockey.

 

Topprestaties op het veld dankzij expertise in data-analyse

Door hun sterke prestaties tijdens de Hockey Pro League, duiken de Red Panthers de top 10 in van de hockey wereldranglijst. Dit toonde andermaal aan dat in topsport, de kleinste verschillen belangrijk kunnen zijn.

Om de prestaties van onze Belgische hockeyvrouwen te optimaliseren tijdens het komende Europees Kampioenschap (EK) hockey, heeft PwC’s Data & Analytics team in samenwerking met de Koninklijke Belgische Hockey Bond hun expertise in data-analyse toegepast om de prestaties van onze hockeyspeelsters te meten en verbeteren door middel van een uniek algoritme.

Deze analyse is veel diepgaander dan de 'traditionele' analyse van statistieken na de wedstrijd. Parameters zoals de totale afgelegde afstand, de topsnelheden en rusttijden van de hockeyspelers worden geregistreerd en geanalyseerd in een speciaal ontworpen dashboard. De Red Panthers maximaliseren daarmee op twee vlakken hun prestaties. Ten eerste kan via deze analyse de ideale ‘play to rest ratio’ bepaald worden, waardoor individuele spelers op de juiste momenten kunnen worden gewisseld. Ten tweede kunnen de fysieke sterktes van het team geoptimaliseerd worden met inzichten in de fysieke parameters zoals de ‘workrate sweet spot’ (het aantal afgelegde meters per minuut op het veld).

Floris Ampe, Partner bij PwC België:Hockey is een heel explosieve sport met unieke spelregels, vooral omdat het spel onbeperkt spelerswissels toelaat. Met behulp van algoritmes kunnen we de prestaties van ons Belgisch hockeyteam voorspellen en tot nog toe ongekende spelpatronen en correlaties aan het licht brengen.

Adam Commens, High Performance Director bij de Koninklijke Belgische Hockey Bond: "Het is fantastisch dat onze Red Panthers bij zo'n innovatief project betrokken kunnen zijn. Hockey is een innovatieve sport waarvoor data-analyse kan ingezet worden om de training en prestaties van het team te verbeteren. Door deze samenwerking met onze partner PwC kan ons Belgische hockeyteam een stapje voor blijven op vlak van hun voorbereiding op en de prestaties tijdens grote internationale evenementen zoals het Europees hockeykampioenschap”.

 

Een winnend team: PwC en de Belgische Red Panthers

Als trotse partner van onze nationale hockeyteams is PwC België blij dat we hen niet enkel vanuit de tribune maar ook tactisch kunnen ondersteunen.

Floris Ampe, Partner bij PwC België: “PwC heeft veel raakpunten met hockey: waarden zoals diversiteit, teamwork en passie worden hoog in het vaandel gedragen in zowel sport als consulting. Met behulp van deze analyse zijn we ervan overtuigd dat onze nationale hockeytrots klaar is voor het spannende EK.

Dit soort sportdata-analyse is een primeur in België. Door bij te dragen aan dit project, heeft PwC nieuwe uitdagingen en mogelijkheden geïdentificeerd. Zoals onze nationale hockeyteams, blijft PwC Belgium technologisch innoveren om haar diensten voortdurend te verbeteren.

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com

0485 07 67 17

www.pwc.com

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.