DP World Antwerp wint prijs voor beste gebruikservaring tijdens Nacht van de Digital Pioneers

Vrijdag 29 november 2019 - PwC Belgium lanceert een nieuwe User Experience award om de prestaties van Belgische bedrijven op het gebied van user experience (UX) in de kijker te zetten en te bekronen. Tijdens de derde editie van de Digital Pioneer Awards, ging PwC Belgium en PwC Legal Belgium samen met Trends en Google op zoek naar de meest toonaangevende digitale transformaties in Belgische bedrijven.  DP World Antwerp won de User Experience Award, waarmee het bedrijf blijk gaf van het meest scherpe oog en oor voor een optimale gebruikerservaring.

Met de Digital Pioneers Awards zetten PwC en PwC Legal, Google en Trends jaarlijks bedrijven in de spotlight die met succes een digitaal project lanceerden dat tegelijk innoverend en vooruitstrevend is en een diepgaande impact heeft op het bedrijf en de hele maatschappij. De jury nomineerde 21 bedrijven en koos uiteindelijk drie winnaars: de jonge en opkomende start-up Allthingsblue dat een digitaal platform biedt om de diversiteit op de werkvloer te versterken, het middelgrote bedrijf AVR dat machinedata in de landbouwsector visualiseert en tot slot Belfius Insurance in de categorie van de grote bedrijven.

Carolyne Vande Vorst, Advocaat Vennoot bij PwC Legal, die mee in de jury zetelde: “Deze drie digital pioneers zijn een echte inspiratie voor België en ver daarbuiten. Ze tonen hoe innovatie soms een zaak is van eenvoud en vooral hoe alle bedrijven en sectoren digitaal kunnen evolueren. Wat de drie digital pioneers ook gemeen hebben, is dat ze zich naast technologie ook op de transformatie van het volledige businessmodel en hun ideale plaats in de markt toeleggen. Digitale innovatie komt niet enkel van de technologie zelf maar ook van het transformeren van een businessmodel en de creatie van nieuwe ecosystemen onder de impuls van deze nieuwe technologieën.”

Naast de drie Trends Digital Pioneer Awards werd dit jaar een extra prijs uitgereikt aan de genomineerde met het meest gebruiksvriendelijke project: de PwC UX Award. DP World Antwerp won deze prijs. De jury prees de manier waarop ze de gebruikersreis van zowel de vrachtwagenchauffeurs als de terminalexploitanten onder de loep namen en de manier waarop ze een gebruiksvriendelijke oplossing ontwierpen om hun dagelijks leven te vergemakkelijken. De jury prees ook de manier waarop ze de oplossing hebben geïmplementeerd, rekening houdend met het ecosysteem van de supply chain en de visie voor de routekaart van het platform.

Als beloning zal DP World Antwerp een co-creatiesessie mogen volgen in het PwC Experience Centre om te bekijken hoe ze hun diensten verder kunnen vormgeven op een manier die hun klanten tevreden stelt. Samen met PwC Belgium zullen ze nadenken over hoe ze gedenkwaardige gebruikerservaringen kunnen ontwerpen zodat DP World Antwerp zijn fans en promotors community kan uitbreiden.

“We hebben deze UX-award in het leven te roepen omdat een sterke gebruikservaring vandaag niet meer weg te denken is in een snel veranderende digitale wereld. UX is de kritische schakel tussen mensen en producten. UX is eigenlijk een bedrijfsmerk in actie. Elke interactie tussen het merk en de klant moet dus op een duidelijke, geloofwaardige en consistente manier worden gepland en uitgevoerd. Hoe de klantervaring voelt, van de eerste interactie tot de laatste klik, is cruciaal. Bedrijven die hun UX in perfecte orde hebben, onderscheiden zich vaak van hun collega's en slagen erin om relevant te blijven in hun omgeving. Net het zoeken naar een gebruikerservaring waar mensen van genieten en ze herinneren, is exact waarvoor onze mensen elke dag opstaan”, zegt Julien Stocq, Partner bij PwC Belgium.

“Digitale Innovatie door co-creatie leeft in de Antwerpse Haven. Onze opzet met de app Route 1700 was om het werk van alle truckers die naar DP World komen te vereenvoudigen en hun bezoek zo vlekkeloos mogelijk te maken. Met dat in het achterhoofd ontwierpen we de app op basis van directe input vanuit de gebruikers”, legt Johan Van Wyngene, Chief Information & Innovation Officer bij DP World Antwerp, uit.

De interactie met de eindgebruikers liet ons toe om in de hele logistieke keten in de terminal verbeteringen aan te brengen, die door iedereen zeer goed onthaald werden. De app is vier maanden geleden live gegaan en het aantal gebruikers neemt gestaag toe; dat stelt ons in staat om de app voortdurend bij te stellen met feedback uit de gebruikersgemeenschap", zegt Roy Jeunen, Innovation Manager bij DP World Antwerp. “Deze sterke gebruikersacceptatie is een bewijs dat het belangrijk is om de gebruikerservaring centraal te stellen in een bedrijfstransformatie. We zijn verheugd dat we de PwC UX award hebben gewonnen - het is niet alleen een grote erkenning voor ieders harde werk - het is een solide validatie van onze algemene aanpak.”

Meer informatie over de Digital Pioneers awards en de shortlist is te vinden op https://trendsdigitalpioneers.be

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma’s vormen een netwerk van firma’s in 157 landen met meer dan 276.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en  adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

PwC verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2019 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Over PwC Legal

PwC Legal werd in oktober 2013 opgericht als een onafhankelijk advocatenkantoor. PwC Legal maakt deel uit van een netwerk van meer dan 3,500 advocaten in 95 landen. PwC Legal geeft aan ondernemingen en organisaties pragmatisch, innovatief en toekomstgericht juridisch advies op het vlak van M&A, algemeen vennootschapsrecht, handelscontracten, privacy en databescherming, vastgoed, financiële regulering, intellectuele eigendom, publiek en administratief recht en fiscaal beleid en helpt cliënten bij fiscale geschillen en bij procedures, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk. Ontdek hoe we u kunnen helpen een stap voor te blijven: www.pwclegal.be .

© 2019 PwC Legal. Alle rechten voorbehouden.