CSR Europe & PwC België lanceren Blueprint “Companies for an Inclusive Society”

• De Blueprint, die werd ontwikkeld met de steun van Enel en PwC België, wordt vandaag om 11.30 uur CET gelanceerd tijdens een plenaire zitting van de Europese 2021 SDG-top. Dit in aanwezigheid van Europees Commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Rechten Nicolas Schmit.
  • Te midden van de groene en digitale transitie belicht de Blueprint hoe bedrijven succesvol kunnen blijven door zich toe te spitsen op thema's als inzetbaarheid van werknemers, sociale inclusie en zorg voor werknemers, gemeenschappen en stakeholders.

Brussel, 13 oktober 2021 – CSR Europe lanceert vandaag met de steun van Enel en PwC België de Blueprint “Companies for an Inclusive Society” tijdens de plenaire zitting op hoog niveau “Creating a Future-Proof and Inclusive Workdie plaatsvindt om 11.30 uur CETin aanwezigheid van Europees Commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Rechten Nicolas Schmit. Het evenement vindt plaats in het kader van de Europese 2021 SDG-top.

Te midden van de uitdagingen die thema's als inzetbaarheid van werknemers, sociale inclusie en welzijn met zich meebrengen voor bedrijven, en die nog versterkt worden door de pandemie, definieert de Blueprint wat bedrijven concreet kunnen doen om succesvol te blijven in het nieuwe normaal en wat belangrijk is voor werknemers, gemeenschappen en stakeholders.

De pandemie heeft het mentale welzijn van werknemers wereldwijd in gevaar gebracht. Stress, vermoeidheid en burn-outs waren schering en inslag. In die context hebben sommige bedrijven een leidende rol ingenomen in het beschermen van de gezondheid en het welzijn van hun werknemers: ze hamerden daarbij op het belang van een gezonde en veilige werkomgeving en boden hun werknemers extra ondersteuning op maat. Tegelijk groeien diversiteit & inclusie (D&I) samen met levenslang leren op het werk stilaan uit tot onmisbare aspecten in iedere onderneming: bedrijven die inclusieve werkomgevingen creëren en investeren in de persoonlijke groei van hun werknemers zijn dynamischer, creatiever en aantrekkelijker voor jong talent.

Voortbouwend daarop verzamelt het document reflecties en aanbevelingen van 14 verschillende ondernemingenAdecco, Enel, Engie, het Europees Verbond van Vakverenigingen, Hitachi, HP, IBM, de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), Microsoft, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), SGI Europe (het vroegere CEEP), Sodalitas, Titan, TotalEnergiesover welzijn, diversiteit & inclusie, en menselijke groei.

Michele Crisostomo, voorzitter van Enel: "Bij Enel zijn we blij dat we deel uitmaken van de Inclusion Think Tank, die ertoe bijdraagt dat kennis en ervaringen kunnen worden gedeeld. Daarnaast worden onze inspanningen ondersteunt om een rechtvaardige transitie te maken waarin ieders ervaringen en talenten op inclusieve wijze aan bod komen. We kijken ernaar uit om samen te werken en de uitdagingen en kansen van de energietransitie aan te gaan, waarbij we de vaardigheden van onze mensen in de verf zetten en de waarde van inclusie ten volle benutten."

Bart Van Den Bussche, Director bij PwC België: "De razendsnelle veranderingen in werkactiviteiten en arbeidsmodellen, die nog worden opgedreven door de impact van de COVID-19-pandemie, dwingen beleidsmakers, bedrijven en stakeholders ertoe om een ambitieuze visie te koesteren en resoluut actie te ondernemen om persoonlijke ontwikkeling, inclusie en welzijn te bevorderen. Een mensengerichte aanpak is nodig om het duurzaamheidsthema centraal te zetten in de businessmodellen van bedrijven."

Tom Verboven, Director bij PwC België: "De Blueprint die we samen met CSR Europe hebben opgesteld, biedt niet alleen een brede waaier aan inzichten, maar ook praktisch inzetbare aanbevelingen. Het dient als kader voor discussie en dialoog tussen verschillende stakeholders en dit om bedrijven te ondersteunen in hun denkproces over hun toekomstige rol en de voornaamste drijfveren achter hun succes. Uiteraard volstaat dat niet maar de aanzet is gegeven en als we nu in actie komen, kan dat onze visie voor de toekomst ingrijpend veranderen."

Patrick Pouyanné, voorzitter en CEO van TotalEnergies: "Een onderneming is eerst en vooral een door mensen gedreven avontuur. Onze ambitie om een wereldspeler te zijn in de energietransitie hangt grotendeels af van de mannen en vrouwen die bij TotalEnergies werken. Meer dan ooit staan we achter een rechtvaardige transitie, waarin we onze werknemers de kans bieden om zich te ontplooien en op professioneel vlak te groeien. Dit alles op basis van respect voor elkaar, een inclusieve bedrijfscultuur en een betere levenskwaliteit op het werk."

Stefan Crets, Executive Director van CSR Europe:"Leiderschap heeft enkel effect wanneer het hele ecosysteem van binnenuit wordt veranderd en getransformeerd. En dat is enkel mogelijk wanneer toonaangevende bedrijven de handen in elkaar slaan met andere bedrijven die er dezelfde waardeketen op nahouden en met andere stakeholders."

De Blueprint is het resultaat van de actiegerichte Inclusion Think Tank van CSR Europe en wordt ondersteund door Enel. De bedoeling ervan is om:

• alle inzichten en uitdagingen te verzamelen en de "hele creatiewaardeketen" te hervormen;
  • ervaringen uit verschillende industriële sectoren op te lijsten en beste praktijken te achterhalen, ook met het oog op intersectioneel herstel en veerkracht bij het bekijken van de diversiteitsdimensies;
  • beleidsmakers en andere bedrijven praktische tips aan te reiken en mogelijke richtlijnen op basis van gekende uitdagingen.

Over CSR Europe

CSR Europeis het leidende Europese bedrijfsnetwerk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met onze zakelijke leden en nationale CSR-organisaties verenigen, inspireren en ondersteunen we ruim 10.000 bedrijven op lokaal, Europees en globaal vlak. We ondersteunen bedrijven en sectoren bij hun transformatie en samenwerking voor praktische oplossingen en duurzame groei. We zijn een overtuigd voorstander van verandering van binnenuit. In overeenstemming met de SDG's willen we samen met de Europese leiders en stakeholders bouwen aan een overkoepelende strategie voor een Duurzaam Europa 2030.

Daria Delnevo

Senior Project Manager, Communications