Skip to Content
Belgische entertainment- en mediasector krimpt met 7,8%, terwijl verschuiving naar streaming, gaming en user-generated content sector transformeert

Belgische entertainment- en mediasector krimpt met 7,8%, terwijl verschuiving naar streaming, gaming en user-generated content sector transformeert

PwC's 22e Entertainment & Media Outlook

  • De Belgische inkomsten uit entertainment en media zijn in 2020 met 7,8% gedaald, de grootste daling in de geschiedenis van de Outlook. Maar de inkomsten herstellen zich: we voorspellen een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 4,9% in de komende vijf jaar.
  • Traditionele tv/video blijft een van de grootste segmenten, maar zal de komende vijf jaar verder krimpen (slechts 1,4% CAGR).
  • Intussen zal videostreaming sterk groeien - video-on-demand abonnementen zullen tegen 2025 wereldwijd groeien met 10,6% CAGR, en in België met 11,5% CAGR.

Maandag 12 juli 2021 - De entertainment- en media-industrie heeft zijn momentum herwonnen. De Belgische sector, die 10,04 miljard EUR waard is, ligt op schema voor een groei van 6,5% in 2021 en 7,2% in 2022, dankzij een sterke vraag naar digitale content en reclame. De hernieuwde groei komt er na een moeilijk jaar, 2020, toen het in-person entertainment kelderde, met onder meer een daling van de kassa-inkomsten van bioscopen met 67%. Deze cijfers komen uit PwC's Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025, de 22e jaarlijkse analyse en voorspelling van entertainment- en mediabestedingen door consumenten en adverteerders in 53 landen.

De daling van de wereldwijde inkomsten uit entertainment en media met 3,8%, van 1,9 biljoen EUR in 2019 tot 1,8 biljoen EUR in 2020, was de grootste jaarlijkse daling in de 22 jaar dat de Outlook bestaat. In de Belgische entertainment- en media-industrie was deze daling nog opvallender, met een krimp van -7,8%. Het toegenomen digitaal mediagebruik van de consument in 2020 hielp echter om de scherpe daling van de inkomsten in de entertainment- en mediasector in het algemeen te compenseren. Van 2021 tot 2025 zullen de inkomsten uit de wereldwijde entertainment- en mediasector volgens de Outlook groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (Compound Annual Growth Rate - CAGR) van 5,0%. Hierdoor zullen de inkomsten van de sector in 2025 wereldwijd 2,3 biljoen EUR bedragen en in België 12,74 miljard EUR, met een CAGR van 4,9%.

Migratie naar digitaal, aangedreven door disruptie

De meest voor de hand liggende - en meest mondiale - aanjager van verandering in entertainment en media is de migratie naar digitale consumptie. Ondanks de veranderingen in het entertainment- en medialandschap blijft traditionele tv/home video het grootste consumentensegment (€199 miljard) wereldwijd, terwijl het ook het op één na grootste segment in België vormt met €1,83 miljard aan inkomsten. Toch zal het de komende vijf jaar blijven krimpen (slechts 1,4% CAGR in België).

Story image

Internet vertegenwoordigde in 2020 16% van de uitgaven aan entertainment en media en zal met een CAGR van 6,2% toenemen, van 3,2 miljard EUR in 2020 tot 4,6 miljard EUR in 2025. Mobiele internettoegang zal de marktgroei doen stijgen, met inkomsten die met een CAGR van 10,7% zullen stijgen van 1,4 miljard EUR in 2020 tot 2,6 miljard EUR in 2025. Eén van de belangrijkste gevolgen van de pandemie was dat mensen meer tijd thuis en online doorbrachten. De combinatie van meer toestellen, hogere snelheden en meer activiteit zorgde voor een opmerkelijke groei van het wereldwijde dataverbruik, dat in de loop van het jaar met 30% steeg en naar verwachting tot 2025 zal blijven stijgen met een CAGR van 26,9%.

Nieuwe fase in groei van streaming

Een van de belangrijkste verschuivingen in de entertainment- en mediasector is de streamingboom van 2020, die de sector op een nieuw groeitraject heeft gezet. SVOD (Subscription video-on-demand) in België zal naar verwachting stijgen met een CAGR van 13,75% tot 2025, waardoor het uitgroeit tot een industrie van 383 miljoen EUR.

Het is mogelijk dat we een nieuwe fase van streaminggroei ingaan - een fase die gematigder is, meer gericht op het verbeteren van de ervaring van klanten en het creëren van waarde uit de immense abonneebasis die is ontstaan. Bovendien wordt het groeiende aanbod van wereldwijde streamingdiensten in de meeste gevallen aangevuld door een reeks lokale aanbieders die marktaandeel winnen, ook in België. Het zal interessant zijn om te zien hoe lokale spelers met de grotere marktspelers zullen concurreren, gezien huishoudens wellicht ook een limiet stellen aan het aantal streamingabonnementen dat ze bereid zijn aan te kopen, en ze hun streamingdiensten ook relatief gemakkelijk kunnen opzeggen.

De consument ontmoeten waar hij zich bevindt

Een van de duidelijkste trends is dat spelers meer aandacht hebben voor het bereiken van consumenten waar ze zich bevinden. Gaming staat centraal bij jongeren en wordt een belangrijke motor van het dataverbruik - het is zelfs op weg om de snelst groeiende segment in dat opzicht te worden, goed voor 6,1% van het totale wereldwijde dataverbruik tegen 2025, tegenover 4,7% in 2020. De inkomsten uit videogames en eSports in België blijven ook snel stijgen en zullen naar verwachting groeien tot 793 miljoen EUR in 2021, met een verwachte CAGR van 6,8%, waardoor het segment tegen 2025 zal zijn uitgegroeid tot een industrie van bijna 928 miljoen EUR.

In een wereld die steeds virtueler wordt, blijven ook entertainment- en mediabedrijven consolidatie en deals beschouwen als een waardevolle manier om hun activiteiten een nieuwe vorm te geven en hun marktleiderschap te behouden of te verwerven. Bedrijven gaan over tot transacties om een nieuw publiek met nieuwe gewoonten op te zoeken en toegang te krijgen tot de specifieke content die nodig is om hen te bereiken.  Intussen heeft de Europese Unie wereldwijd het voortouw genomen  om de macht van de grote platforms in te perken, met als argument dat het de concurrentie op de markt wil beschermen en wil zorgen voor transparantie bij het gebruik van gegevens van burgers.

Axel Smits, Voorzitter van PwC België besluit: "De entertainment- en mediasector zal niet terugkeren naar de wereld van voor de pandemie, en wel om twee belangrijke redenen. Ten eerste is de sector voortdurend in evolutie, en trends hebben eerder de neiging om te versnellen dan te vertragen. Ten tweede, en dat is belangrijker, heeft de crisis veranderingen in het consumentengedrag teweeggebracht die waarschijnlijk zullen blijven.

In die zin verbergt de omringende volatiliteit een zekere stabiliteit. De centrale rol die het alsmaar uitdijende scala aan media-ervaringen speelt in het leven van mensen, zal alleen maar sterker worden. De grote verschuivingen die zich voordoen - waarbij consumenten meer tijd thuis doorbrengen en zich richten op een meer persoonlijke relatie met content en ervaringen - hebben het belang benadrukt van het wekken van vertrouwen bij mensen, nu zij meer entertainment en media toelaten in hun huiselijke ruimtes."

 

Over de Global Entertainment & Media Outlook

De PwC Global Entertainment & Media Outlook, met de bijhorende publicatie "Power Shifts - 2021", biedt een diepgaande analyse van de wereldwijde consumenten- en reclame-uitgaven voor entertainment en media.  De Outlook bevat historische en vijfjaarlijkse prognosegegevens en commentaar voor 14 industriesegmenten in 53 landen.  De segmenten omvatten boeken; business-to-business; cinema; dataverbruik; internettoegang; muziek, radio en podcasts; kranten en consumententijdschriften; OTT-video; tv en homevideo; alsook internet-, out-of-home- en tv-reclame. Meer informatie vindt u op www.pwc.com/outlook.

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com
0485 07 67 17

www.pwc.com

 

 

 

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.