“Zonder robuust antwoord van bedrijfsleiders op de toenemende automatisering zal het vertrouwen in het bedrijfsleven sterk verminderen”

“Zonder robuust antwoord van bedrijfsleiders op de toenemende automatisering zal het vertrouwen in het bedrijfsleven sterk verminderen”

PwC België Talent Trends 2019 rapport

  • 86% van de Belgische CEO’s geeft aan dat technologische vernieuwingen hun bedrijfsmodel hebben getransformeerd
  • 60% gelooft dat AI op termijn meer jobs zal vervangen dan er nieuwe bij te creëren
  • 9 op 10 is bezorgd over het aantrekken van de juiste, digitale skills in de toekomst 

Maandag 22 juli 2019 – Belgische CEO’s zijn zich vandaag sterk bewust van de maatschappelijke en bedrijfseconomische impact van de automatisering als gevolg artificiële intelligentie (AI) en robotics. Bijna 80% van de Belgische CEO’s vindt AI een goede zaak voor de maatschappij. Maar liefst de helft van de Belgische CEO’s beschouwt het gebrek aan vertrouwen in bedrijven ten gevolge van de automatisering  als een bedreiging voor hun verdere groei. Negen op tien van de Belgische CEO’s is ook bezorgd dat een gebrek aan digitale vaardigheden de toekomstige groei van hun organisatie op de proef zal stellen, zo blijkt uit het onderzoek Talent Trends 2019: Upskilling for a Digital World van PwC.

 

HI+AI

86% van de Belgische CEO’s geeft aan dat technologische vernieuwingen hun bedrijfsmodel hebben getransformeerd. 79% van de Belgische CEO’s vindt dat AI een goede zaak is voor de maatschappij. Toch beschouwt liefst de helft van de Belgische CEO’s het gebrek aan vertrouwen in bedrijven ten gevolge van de automatisering en de impact die deze zal hebben op jobs en werkgelegenheid, als een bedreiging voor hun verdere groei.  De grote meerderheid van de ondervraagde CEO’s (88%) erkent dan ook het belang om beslissingen die op basis van artificiële intelligentie gemaakt zijn, verstaanbaar te maken zodat mensen er vertrouwen in hebben.

Matthias Reyntjens, Partner bij PwC België: “Het ligt in de menselijke natuur om iets te wantrouwen wat we niet begrijpen, en nogal wat zaken over AI zijn niet helemaal duidelijk voor de buitenwereld. Wantrouwen ligt sterk aan de basis van een gebrek aan aanvaarding. De manier waarop bedrijfsleiders zullen omgaan met automatisering zal voor een groot stuk het niveau van het publiek vertrouwen bepalen.”

 

Wanted: digitale skills

60% onder de Belgische CEO’s gelooft dat AI op termijn meer jobs zal vervangen dan er nieuwe bij te creëren. Verder zijn de CEO’s zich sterk bewust van de noodzaak om de juiste, digitale vaardigheden aan te trekken. Maar liefst negen op tien Belgische CEO’s is bezorgd dat een gebrek aan digitale vaardigheden de toekomstige groei van hun organisatie op de proef zal stellen. Van degenen die het meest bezorgd zijn, zegt 45% dat hun bedrijf niet effectief kan innoveren. CEO's zoeken daarom vaker naar  nieuwe manieren om het tekort aan talent op te vangen. Een derde van de CEO's (31%) wil inzetten op een doorgedreven herscholing of bijscholing.

Matthias Reyntjens, Partner van PwC België: “Digitalisering en automatisering heeft geleidelijk maar zeker de inhoud van jobs veranderd. Heel wat jobs vergen vandaag digitale kennis die niet iedereen op de schoolbanken heeft opgedaan. Het aanscherpen van de digitale kennis en andere vaardigheden zoals leiderschap, innovatief denken of probleemoplossend vermogen vergt inderdaad een investering, maar wel een die loont op lange termijn.”

 

Groter dan de internetrevolutie

Over de vraag of AI even slim als mensen wordt, zijn de meningen van Belgische bedrijfsleiders verdeeld: 50% gelooft van niet, 43% denkt dat AI de menselijke denkcapaciteiten zal evenaren en 7% weet het niet. Zes op tien meent dat AI een grotere impact op de wereld zal hebben dan de internetrevolutie.

In een wereld waar artificiële intelligentie normaal is geworden, is het menselijke aspect vandaag des te belangrijker: ‘Human intelligence meets artificial intelligence’. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vaak is de grootste uitdaging bij de introductie van automatisering ervoor te zorgen dat medewerkers de voordelen zien, hoe AI hun werk en resultaten kan versterken. Het verhaal rond automatisering moet transparant gevoerd worden”, zegt Matthias Reyntjens, Partner van PwC België.

 

We zijn nog lang niet uitgepraat

Belgische CEO's zijn het ook niet eens over waar de verantwoordelijkheid ligt voor werknemers die door automatisering en AI vervangen worden: enerzijds vindt 55% dat de overheid de ontwikkeling en het gebruik van AI verder moet stimuleren, terwijl 45% vindt dat de overheid juist een vangnet moet bieden voor werknemers die door de komst van AI vervangen worden.

Vaak leeft er een soort doembeeld van machines die onze jobs overnemen. Uiteraard zullen de jobs van de toekomst er anders uitzien, maar er zullen ook veel nieuwe jobs worden gecreëerd. Het debat over hoe de overheid hierin een rol kan spelen zal zeker nog verder gevoerd moeten worden. Bedrijven die intussen de gedurfde stap zetten om het voortouw te nemen zullen onder meer oog moeten hebben voor een interne cultuur shift, inspirerend leiderschap en aanpassing van het rewards en performance model”, aldus Matthias Reyntjens, Partner van PwC België.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier:

https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/2019/Theme-assets/reports/talent-trends-report.pdf

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com

0485 07 67 17

www.pwc.com

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.