Shift naar elektrisch op volle kruissnelheid tegen 2030, maar nog hordes op de weg

2020 Strategy& Global Digital Automotive report

  • Het totale wagenpark zal naar verwachting krimpen in Europa (-0,5% per jaar), terwijl het in de VS (+1,1%) en China (+3,9%) tot 2035 verder zal toenemen.
  • In 2025 zal 50% van het totale aantal voertuigen in Europa geconnecteerd zijn. Gedeelde mobiliteit, en vooral de actieve categorie (bv. deelwagen huren, abonnement) zal naar verwachting het sterkst groeien in de EU.
  • De EU en China lopen voorop bij de transformatie van de e-mobiliteit met een verwacht aandeel nieuwe elektrische auto's van 17% en 19% in 2025.

Met de stroom mee

Het totale wagenpark zal naar verwachting tot 2035 in Europa krimpen (-0,5% per jaar), terwijl het in de VS (+1,1% per jaar) en China (+3,9% per jaar) zal groeien. Volgens het rapport zal het totale aantal geconnecteerde voertuigen in Europa tegen 2025 de grens van 50% overschrijden; in de VS al in 2023 en in China uiterlijk in 2029. Wat de nieuwe voertuigen betreft, zal het aandeel van de nieuwe voertuigen met een basis connectiviteit in Europa en de VS tegen het einde van het jaar naar verwachting 95% bedragen. In de EU en de VS stimuleert het wetgevend kader voornamelijk deze impuls richting basis connectiviteit, waarbij in beide regio's meer dan 85% van het aantal nieuwe auto's geconnecteerd is, terwijl dat niveau in China nog maar op 44% ligt.

Op het gebied van elektrische mobiliteit nemen de EU en China duidelijk het voortouw in de transformatie. Tegen 2025 zal naar verwachting respectievelijk 17% en 19% van de verkoop van nieuwe voertuigen op basis van elektrische accu's (BEV) plaatsvinden. De VS zal tegen 2025 een lagere penetratiegraad van 5% bereiken als gevolg van de lagere overheidssteun. De aanscherping van de CO2-emissie doelstellingen in de EU en de nieuwe nationale richtsnoeren in China versnellen de penetratie van elektrische voertuigen in deze regio's aanzienlijk sneller dan in de VS. Het verschil in evolutie is vooral te wijten aan drie factoren: de mobiliteitsgroei (het hoogste in China), de voorkeur van de consument voor gedeelde mobiliteit (het laagste in de VS) en de gemiddelde levensduur van een voertuig ​ (het hoogste in Europa).

Patrick Boone, Partner bij PwC België: “Terwijl het aantal voertuigen wereldwijd nog steeds toeneemt, is de verschuiving naar een groenere mobiliteit in volle ontwikkeling, vooral gemarkeerd door de overstap van conventionele naar elektrische aandrijfsystemen. Met het nieuwe federale regeerakkoord zijn de krijtlijnen voor de nabije toekomst alvast uitgetekend voor de vergroening van het wagenpark. ​ Hoewel de vergroening van het wagenpark één van de pijlers is van de Vivaldi-partijen om de klimaatdoelstellingen te halen, zullen ook bijkomende inspanningen nodig zijn om een échte shift waar te maken. Denk maar aan aangepaste weg- en laadinfrastructuur en de toegankelijkheid (en betaalbaarheid) van alternatieve mobiliteitsoplossingen. Willen we de druk op de wegen - en daarmee het klimaat - verlichten, zal ook een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt nodig zijn, zeker in het licht van meer plaatsonafhankelijk werken door COVID-19 pandemie. Tot slot zullen ook ​ investeringen in innovatie nodig zijn evenals in de sectoren waarvan de COVID-19-crisis blootlegt dat we momenteel wellicht té afhankelijk zijn van import”. 

Geen big bang voor geautomatiseerde en gedeelde mobiliteit

De weg naar autonoom rijden duurt langer dan oorspronkelijk verwacht, vooral doordat de hardware, software en infrastructuur slechts stapsgewijs worden verbeterd. In Europa is 14% van de nieuwe voertuigen uitgerust met niveau 4-technologie, ofwel het niveau van een zelfrijdende auto. Niveau 5-technologie, nog een stap omhoog in de niveaus voor geautomatiseerd rijden, is pas in 2035 in zicht.

Als gevolg van COVID-19 zijn consumenten op zoek naar praktische en veilige mobiliteitsopties, waardoor particuliere vervoerswijzen weer aan belang winnen. Verschuivingen in de individuele mobiliteitspatronen stimuleren echter ook gedeelde mobiliteitsmodi. Volgens de bevindingen zal de categorie van de actieve gedeelde mobiliteit (waarbij de bestuurder zelf het voertuig bestuurt, bv. deelwagens) naar verwachting het sterkst groeien in de EU (10% van het totale aantal personenkilometers in 2025), terwijl de categorie van de passieve gedeelde mobiliteit (waarbij de bestuurder de passagier is, bv. ride-hailing zoals Uber) naar verwachting aanzienlijk meer zal groeien in China (10% vs. 1-3% in de VS en de EU).

“Alvorens autonome passagiersvoertuigen op grote schaal geïntroduceerd kunnen worden, zullen de marktspelers de komende jaren inspanningen moeten leveren om geautomatiseerde rijtoepassingen te realiseren in domeinen zoals transport, fleet en logistiek of industriële gebieden, om de investeringen terug te verdienen. Als we kijken naar de evolutie van gedeelde mobiliteit, is het duidelijk dat consumenten de voorkeur geven aan hun eigen voertuig boven het gebruik van gedeelde mobiliteit en openbaar vervoer als gevolg van COVID-19. Over het algemeen blijven naadloze mobiliteitsoplossingen van groot belang voor de consument. Hoewel de mobiliteitsvoorkeuren veranderen, kunnen gedeelde mobiliteitsaanbieders stappen nemen om consumenten terug te winnen, zoals het regelmatig schoonmaken en desinfecteren. Het is van het grootste belang dat de mobiliteitsindustrie zich snel aanpast aan de nieuwe behoeften en verwachtingen van de consument”, besluit Patrick Boone.

 

U kan het volledige rapport hier vinden.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be