PwC België biedt medewerkers nog meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk te werken

• PwC België wil de mogelijkheden van werken op afstand voor zijn mensen naar een hoger niveau tillen.
  • 80% van de PwC-medewerkers verwacht slechts drie dagen of minder per week op kantoor te werken.

Brussel, 22 juni 2020 - Uit een onderzoek van PwC België bij ongeveer 1.700 medewerkers blijkt dat meer dan driekwart de voorkeur geeft om nog flexibeler te werken, met tot wel vier dagen plaatsonafhankelijk werken per week. Op basis van deze peiling denkt PwC België opnieuw na over de manier waarop haar mensen in de toekomst zullen werken.

Om te weten te komen wat de voorkeuren van haar medewerkers zijn om terug te keren naar de werkplek en om op afstand te werken, lanceerde PwC België een interne bevraging bij 1.701 van haar medewerkers.

We missen de collega’s

PwC België kondigde onlangs een lichte heropening aan van enkele  kantoren. De resultaten tonen aan dat veel mensen van PwC graag terugkeren naar het kantoor, om de contacten met collega's aan te halen (88%), om terug verbinding te krijgen met de bedrijfssfeer (70%) of om te kunnen vergaderen (56%).

Slechts 8% wijst erop dat ze naar het kantoor zouden komen om hun toegang tot documenten te verbeteren, wat wijst op de sterke betrouwbaarheid van de gedigitaliseerde werkomgeving van PwC België.

In de toekomst nog minder naar kantoor

Maar op langere termijn werken de medewerkers toch graag meer plaatsonafhankelijk. 80% van de PwC-medewerkers verwacht slechts drie dagen of minder per week op kantoor te werken. Om in te spelen op de verschillende behoeften binnen de organisatie, krijgt elk team binnen PwC België nu de ruimte om te bekijken hoe ze flexibel werken willen organiseren en in welke mate. Belangrijk zal daarbij ook zijn na te gaan in welke mate klanten de teams nog een plaats in hun kantoren zullen bieden in de post Covid-19 wereld.

In reactie hierop zegt voorzitter Axel Smits: “Bij de voorbereiding van onze plannen om terug te keren naar het kantoor, bleek dat veel van onze mensen een uitgesproken voorstander zijn van deze verschuiving naar meer virtueel samenwerken. Het zijn sprekende resultaten uit onze survey die ons hebben geïnspireerd om het werken op afstand nog verder uit te breiden, op maat van onze mensen.

We willen er daarom nu ook een voortrekkersrol in spelen, net omdat plaatsonafhankelijk werken autonomie biedt, met veel voordelen qua duurzaamheid, flexibiliteit en mobiliteit. Onze mensen moeten kunnen werken waar ze het meest creatief en productief kunnen zijn. In dit opzicht willen we verder gaan dan louter thuiswerken, en streven we al een tijdje naar een ‘work from anywhere’ beleid. Zo kan iedereen kiezen om te werken van een van de negen PwC kantoren, bij de klant of thuis.

Doorheen heel deze periode, hebben we regelmatig surveys georganiseerd om te begrijpen welke ondersteuning onze mensen nodig hebben en hoe ze in de toekomst in willen werken.  Dat vertaalt zich ook in de werkplek die we voor hen uittekenen en die evolueert steeds meer naar een ontmoetingsruimte, met een digitale ruggengraat. Met de recente afwerking van ons kantoor in Antwerpen en ons nieuw hoofdkwartier in Brussel (voorzien in 2022) wordt de fysieke werkplek een plaats van creativiteit en netwerking en een waar we klanten ontvangen. Dat alles wordt ondersteund door een stevig doordachte digitale omgeving, en sluit beter aan op de veranderende realiteit van vandaag”.

PwC België zal regelmatig evalueren waar er aanpassingen nodig zijn om de mogelijkheden om op afstand te werken van haar mensen te optimaliseren.