PwC België biedt medewerkers nog meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk te werken

  • PwC België wil de mogelijkheden van werken op afstand voor zijn mensen naar een hoger niveau tillen.
  • 80% van de PwC-medewerkers verwacht slechts drie dagen of minder per week op kantoor te werken.

Brussel, 22 juni 2020 - Uit een onderzoek van PwC België bij ongeveer 1.700 medewerkers blijkt dat meer dan driekwart de voorkeur geeft om nog flexibeler te werken, met tot wel vier dagen plaatsonafhankelijk werken per week. Op basis van deze peiling denkt PwC België opnieuw na over de manier waarop haar mensen in de toekomst zullen werken.

Om te weten te komen wat de voorkeuren van haar medewerkers zijn om terug te keren naar de werkplek en om op afstand te werken, lanceerde PwC België een interne bevraging bij 1.701 van haar medewerkers.

We missen de collega’s

PwC België kondigde onlangs een lichte heropening aan van enkele ​ kantoren. De resultaten tonen aan dat veel mensen van PwC graag terugkeren naar het kantoor, om de contacten met collega's aan te halen (88%), om terug verbinding te krijgen met de bedrijfssfeer (70%) of om te kunnen vergaderen (56%).

Slechts 8% wijst erop dat ze naar het kantoor zouden komen om hun toegang tot documenten te verbeteren, wat wijst op de sterke betrouwbaarheid van de gedigitaliseerde werkomgeving van PwC België.

In de toekomst nog minder naar kantoor

Maar op langere termijn werken de medewerkers toch graag meer plaatsonafhankelijk. 80% van de PwC-medewerkers verwacht slechts drie dagen of minder per week op kantoor te werken. Om in te spelen op de verschillende behoeften binnen de organisatie, krijgt elk team binnen PwC België nu de ruimte om te bekijken hoe ze flexibel werken willen organiseren en in welke mate. Belangrijk zal daarbij ook zijn na te gaan in welke mate klanten de teams nog een plaats in hun kantoren zullen bieden in de post Covid-19 wereld.

In reactie hierop zegt voorzitter Axel Smits: “Bij de voorbereiding van onze plannen om terug te keren naar het kantoor, bleek dat veel van onze mensen een uitgesproken voorstander zijn van deze verschuiving naar meer virtueel samenwerken. Het zijn sprekende resultaten uit onze survey die ons hebben geïnspireerd om het werken op afstand nog verder uit te breiden, op maat van onze mensen. 

We willen er daarom nu ook een voortrekkersrol in spelen, net omdat plaatsonafhankelijk werken autonomie biedt, met veel voordelen qua duurzaamheid, flexibiliteit en mobiliteit. Onze mensen moeten kunnen werken waar ze het meest creatief en productief kunnen zijn. In dit opzicht willen we verder gaan dan louter thuiswerken, en streven we al een tijdje naar een ‘work from anywhere’ beleid. Zo kan iedereen kiezen om te werken van een van de negen PwC kantoren, bij de klant of thuis.

Doorheen heel deze periode, hebben we regelmatig surveys georganiseerd om te begrijpen welke ondersteuning onze mensen nodig hebben en hoe ze in de toekomst in willen werken. ​ Dat vertaalt zich ook in de werkplek die we voor hen uittekenen en die evolueert steeds meer naar een ontmoetingsruimte, met een digitale ruggengraat. Met de recente afwerking van ons kantoor in Antwerpen en ons nieuw hoofdkwartier in Brussel (voorzien in 2022) wordt de fysieke werkplek een plaats van creativiteit en netwerking en een waar we klanten ontvangen. Dat alles wordt ondersteund door een stevig doordachte digitale omgeving, en sluit beter aan op de veranderende realiteit van vandaag”.

PwC België zal regelmatig evalueren waar er aanpassingen nodig zijn om de mogelijkheden om op afstand te werken van haar mensen te optimaliseren.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be