Pandemie versnelt digitale skills, maar belangrijke groepen blijven achter

PwC Hopes and Fears survey 2021

• Eén op de vier werknemers in Europa denkt dat zijn baan binnen de 5 jaar overbodig wordt
  • Hoewel 26% zegt dat zijn digitale vaardigheden tijdens de lockdown zijn verbeterd, blijkt uit de gegevens dat er ongelijke toegang is tot loopbaan- en opleidingsmogelijkheden. Dit is een trend die zich ook wereldwijd voordoet;
  • 38% mist carrièrekansen door vooroordelen;
  • Slechts 1 op de 10 wil voltijds terug naar een traditionele werkomgeving;
  • Mensen nemen hun toekomst in eigen hand: 73% van de werknemers is "bereid om nieuwe vaardigheden te leren of zichzelf volledig om te scholen" en 69% ziet opleiding als een persoonlijke verantwoordelijkheid.

Donderdag 25 maart 2021 – In een van de grootste wereldwijde surveys onder werknemers, PwC’s Hopes and Fears 2021, peilde PwC 32.500 werknemers in 19 landen, waaronder 12.003 respondenten uit Europese landen. De bevraging bevestigt de flexibiliteit die werknemers wereldwijd toonden tijdens de pandemie, door nieuwe digitale vaardigheden te leren en zich snel aan te passen aan thuiswerk. Wat de toekomst betreft, hebben Europese werknemers er over het algemeen vertrouwen in dat zij zich kunnen aanpassen aan nieuwe technologieën op de werkvloer. Tegelijkertijd zijn bijna 6 op de 10 werknemers van mening dat de overheid actie moet ondernemen om banen te beschermen tegen automatisering.

Upskilling voor de post-COVID-wereld

PwC’s Hopes and Fears survey 2021 geeft aan hoe de pandemie een aantal trends bij werknemers in een stroomversnelling heeft gebracht: 57% van de werknemers in de Europese regio is bezorgd dat automatisering veel banen in gevaar zal brengen en 26% denkt dat het waarschijnlijk is dat hun baan binnen 5 jaar overbodig wordt.

Basis: 12,003 respondenten (Europa)

Dit is echter geen teken van wanhoop. Eén op de vier werknemers in Europa zegt zijn digitale vaardigheden tijdens de langdurige periode van lockdown te hebben verbeterd. Belangrijk is dat een meerderheid van de Europeanen aangeeft ook in de toekomst scholing en verdere ontwikkeling van vaardigheden te verwelkomen: 73% van de werknemers is "bereid nieuwe vaardigheden te leren of zich volledig bij te scholen" en 69% ziet bijscholing als een kwestie van persoonlijke verantwoordelijkheid. Als gevolg daarvan heeft 77% er vertrouwen in dat zij zich kunnen aanpassen aan de nieuwe technologieën die hun intrede doen op de werkplek.

Femke Aerts, Senior Manager bij PwC België: "De snelheid, omvang en impact van technologische veranderingen vormen een uitdaging voor het bedrijfsleven en de samenleving in het algemeen. Niet iedereen hoeft te leren coderen, maar we moeten wel weten hoe we met deze nieuwe technologieën moeten werken en hoe we ervan kunnen profiteren. De uitdaging bestaat erin mensen op te leiden om te denken, te handelen en te gedijen in een digitale wereld die duurzaam is en het vertrouwen in de samenleving kan herstellen".

Interessant werk

Driekwart van de werknemers in Europa (72%) zegt te willen werken voor een organisatie die een "positieve bijdrage aan de samenleving" levert. In het algemeen zegt 55% van de ondervraagden in de regio Europa dat werkzekerheid belangrijker is dan autonomie op het werk (45%). Een ander belangrijk obstakel blijkt de toegang tot opleidings- en bijscholingsmogelijkheden te zijn. 38% van de werknemers in Europa is reeds het slachtoffer van discriminatie geweest op de werkvloer, waardoor zij geen carrièreperspectief of opleiding kregen. Dit cijfer ligt wel lager dan het wereldwijde gemiddelde (50%). 18% van de werknemers in Europa zegt kansen te hebben gemist als gevolg van hun leeftijd en 11% van de werknemers heeft te maken gehad met genderdiscriminatie.

“Terwijl de wereld blijft worstelen met een wereldwijde gezondheidscrisis en economische onzekerheid, stellen werknemers steeds hogere eisen aan het bedrijfsleven en verwachten ze van hun werkgevers dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Ook in België leggen veel werknemers de nadruk op een job met een hoger doel. De manier waarop werk is gestructureerd heeft een belangrijke invloed op onze betrokkenheid en ons welzijn, zoals blijkt uit de recente 'Workforce Preference Study' van PwC België. De economische realiteit heeft echter ook een impact: het gevoel van economische onzekerheid beperkt het vermogen van mensen om een doelgerichte carrière na te streven. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe doelgerichtheid en economisch succes kunnen samengaan.”

“Aangezien bedrijven hun automatiseringsplannen versnellen en veel banen thuiswerk blijven inhouden, zullen werknemers in elke sector nieuwe vaardigheden moeten verwerven om op een andere manier te kunnen denken en werken. Als de huidige patronen in de toegang tot opleiding blijven bestaan, zal bijscholing de sociale ongelijkheid vergroten, terwijl het juist het tegenovergestelde zou moeten doen. Overheid en het bedrijfsleiders moeten samenwerken om de inspanningen te intensiveren om ervoor te zorgen dat mensen de kansen krijgen die ze nodig hebben," aldus Femke Aerts.”

Werken op afstand wordt steeds belangrijker, maar privacy en technologie staan op gespannen voet

Het onderzoek concludeert dat thuiswerk ook na de lockdown zal blijven bestaan. In Europa geeft 77% de voorkeur aan een combinatie van werken op afstand en werken op kantoor, terwijl slechts 11% aangeeft fulltime terug te willen naar de traditionele werkomgeving. Dit geldt met name voor professionals, kantoorpersoneel, bedrijfseigenaren en zelfstandigen, die allemaal in staat zijn hun werk op afstand uit te voeren met behulp van technologie. Thuiswerken hoeft echter niet beperkt te blijven tot professionele banen. Wereldwijd zegt 43% van de handarbeiders en 45% van de halfgeschoolde arbeiders dat ze delen van hun werk op afstand kunnen doen.

Met werken op afstand komt een breder gebruik van technologische hulpmiddelen. Slechts 34% van de werknemers in Europa is echter bereid hun werkgever technologieën, zoals sensoren en wearables te laten gebruiken om hun prestaties op het werk te volgen, terwijl 40% tegen is. Velen zouden niet zo ver gaan om hun werkgever toegang te geven tot hun persoonlijke gegevens. 47% zegt dat ze hun werkgever geen toegang willen geven tot hun persoonlijke gegevens, waaronder sociale media profielen, terwijl 28% daar wel toe bereid is.

"Als bedrijfsleiders de kantoren van morgen opnieuw vormgeven, verwachten we dat de focus zal liggen op een werkplek waar mensen relaties kunnen versterken en de cultuur kunnen ervaren. Het gevoel van 'erbij horen' speelt een cruciale rol in onze betrokkenheid. En natuurlijk, een plaats waar teams samenkomen om te brainstormen, samen te werken en problemen op te lossen. Werken op afstand zal deel uitmaken van de manier waarop we in de toekomst zaken zullen doen. Virtueel samenwerken zal een onderdeel worden van de werknemerservaring," besluit Femke Aerts.

Over PwC's Hopes and Fears 2021 survey

Tussen 26 januari 2021 en 8 februari 2021 heeft PwC een survey gehouden onder 32.517 burgers, waaronder 12.003 uit Europa (Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Onder de respondenten bevonden zich werknemers, bedrijfseigenaren, contractarbeiders, studenten, werklozen die op zoek waren naar werk, en mensen die met verlof waren of tijdelijk waren ontslagen. De survey werd gehouden onder werknemers in 19 landen:  Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Koeweit, Maleisië, Nederland, Polen, Qatar, Saudi-Arabië, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, de VAE, het VK en de VS.

Ontdek de bevindingen van PwC's Hopes and Fears 2021 survey.