Onderzoek PwC: Hybride werken is het nieuwe normaal

Diegem, 2 september 2024 - Wie kan telewerken, doet dit hoofdzakelijk hybride. Deze trend is wereldwijd zichtbaar (58%), maar is in België nog veel meer uitgesproken. Maar liefst 2 op 3 Belgische telewerkers (68%) werkt deels thuis en deels op kantoor. Dit blijkt uit een wereldwijde studie van PwC, waarbij ook 1.000 Belgische medewerkers bevraagd werden. “Flexibiliteit is een blijver, maar werknemers willen zich wel nog graag betrokken voelen. Samen met kansen om bij te leren, zijn dit de belangrijkste drivers om medewerkers aan de organisatie te blijven binden”, zegt Bart Van den Bussche, Partner, Reward Services bij PwC België.

Eerst dit: het aantal medewerkers wiens job in aanmerking komt voor telewerk, bedraagt slechts de helft van het totale aantal werkenden. Dat blijkt uit een wereldwijde studie van professionele dienstverlener PwC bij 56.600 respondenten, waarvan 1.000 uit België. In ons land kan 54% van de medewerkers niet telewerken. Voor medewerkers uit de gezondheidssector is telewerk het minst vanzelfsprekend.

Hybride werk populairder in België dan wereldwijd

Wereldwijd werkt (58%) van wie kan telewerken, hybride. In België werkt maar liefst 2 op 3 telewerkers (68%) deels thuis en deels op kantoor. Dat zijn er evenveel als in Egypte. Frankrijk en Indonesië bezetten wereldwijd de tweede plaats met 70% hybride telewerkers. Vietnam telt met 76% de meeste hybride telewerkers.

In ons land is de tweede grootste groep van potentiële telewerkers amper op kantoor te zien. In België werkt 1 op de 5 telewerkers (19%) volledig thuis of op een andere locatie (bijvoorbeeld een coworkingspace), wereldwijd is dit bijna 1 op 4 (23%). Tot slot zijn er ook potentiële telewerkers die toch voltijds op kantoor werken. In België ongeveer 1 op 8 (13%), waarmee we minder vaak voltijds op kantoor te vinden zijn dan potentiële telewerkers wereldwijd (19%).

Opvallend: bijna de helft van de respondenten gaf aan dat ze in het afgelopen jaar ook vanuit het buitenland telewerkten, met medeweten van hun leidinggevende. Al zijn de Belgen (43%) hierin wel honkvaster dan de wereldwijde respondenten (51%). Vanuit het buitenland werken zonder medeweten van de leidinggevende - een opkomend gebruik dat ook ‘quiet vacationing’ genoemd - bleek met 6% in België en 5% wereldwijd eerder een randfenomeen te zijn.

Risico op minder diepe connectie

Ten opzichte van vorig jaar toont de studie een lichte toename qua telewerkers (46% in 2024, 43% in 2023) en wie vanop afstand werkt, doet dat ook steeds vaker hybride (68% in 2024, 61% in 2023). Dit wijst op een nieuw gevonden evenwicht op de werkvloer. Bedrijven én medewerkers moeten zich aanpassen aan deze werkvormen”, verklaart Bart Van den Bussche, Partner, Reward Services bij PwC België.

Er zijn ook aandachtspunten. Zo zijn time management skills nog belangrijker in een wereld met veel prikkels en afleidingen.

"Je focus kunnen behouden is essentieel en daar merken we zelf ook dat zeker schoolverlaters hier meer moeite mee hebben. Daarom organiseren we bijvoorbeeld focus-trainingen om onze medewerkers hier beter tegen te wapenen“, aldus Liesbet Vanderstappen, Director Human Capital bij PwC België.“Daarnaast vraagt de relatie met collega’s maar ook klanten een andere benadering door het hybride werken. Er dreigt ook een minder diepe connectie tussen het bedrijf en de medewerker te ontstaan wanneer je minder vaak op kantoor bent. Dat kan dan weer leiden tot een sneller vertrek van de medewerker.”

3 tips om personeel te behouden

Uit de studie haalt PwC drie aanbevelingen voor organisaties om hun personeel te behouden, wat efficiëntiewinsten met zich meebrengt. Het inwerken van nieuwe medewerkers vraagt immers tijd en met het vertrek van medewerkers verliest een organisatie ook ervaring.

  1. Ondersteun medewerkers bij verandering
    De meeste medewerkers zijn positief ingesteld. 3 op 4 Belgen (73%) voelt zich klaar om nieuwe manieren van werken aan te leren. 2 op 3 Belgen (66%) is enthousiast om bij te leren en in hun rol te groeien. Maar wie geen kansen biedt aan het personeel om zich verder te ontwikkelen, dreigt hen te verliezen aan bedrijven die dat wel doen. Ontwikkelingskansen worden dubbel zo vaak aangehaald als reden om te veranderen van werkgever, dan als reden om te blijven.
  2. Geef erkenning via verloning en welzijn.
    Een faire verloning is voor de 8 op de 10 Belgische medewerkers (79%) een belangrijke voorwaarde voor een job. Maar slechts 7 op de 10 ​ vindt dat ze fair betaald worden. De veranderende Europese wetgeving over loontransparantie zal de komende maanden en jaren voor extra uitdagingen zorgen binnen bedrijven. ​
    Ook welzijn is een vorm van erkenning en betrokkenheid bij de organisatie. Echter, op vlak van welzijn geven medewerkers aan het minst tevreden te zijn over hun management. 58% geeft aan dat de bedrijfsleiding daadwerkelijk geeft om het welzijn van de medewerkers. Slechts 56% vindt dat de bedrijfsleiding naar haar medewerkers luistert en de inzichten van het personeel waardeert. Wie medewerkers wil behouden, moet de nodige aandacht hebben voor positief leiderschap dat leidt tot een beter welzijnsgevoel bij medewerkers.
  3. Pas je werkomgeving en reglementen aan
    Tot slot is een aangepaste werkomgeving cruciaal.
Bedrijven houden best rekening met de grote groep hybride telewerkers wanneer ze hun bedrijfspolicies en reglementen maar ook hun kantoren tegen het licht houden”, zegt Bart Van den Bussche. “We ontwikkelden een methodologie waarmee bedrijven hun personeel kunnen indelen in vier groepen op basis van hun jobinhoud en de benodigde infrastructuur. Hiermee kunnen bedrijven aan de slag om hun kantoorruimte optimaal in te delen,” aldus Bart Van den Bussche, Partner, Reward Services PwC Belgium.

 

---

Over het onderzoek

In maart 2024 heeft PwC 56.600 personen in 50 landen en gebieden ondervraagd die werkzaam zijn of actief zijn op de arbeidsmarkt. De steekproef is ontworpen om een scala aan industrieën, demografische kenmerken en werkpatronen te weerspiegelen. U kunt het volledige rapport lezen op pwc.com.

Perscontact

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2024 PwC. Alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be