Omzet PwC België stijgt boven de 300 miljoen euro

Groei te danken aan toegenomen complexiteit van transacties, regelgeving en bedrijfsprocessen

• PwC België realiseert in het boekjaar 2018 een omzet van 310,2 miljoen euro (+8%)
  • PwC groeit door de toegenomen nood aan begeleiding van bedrijven bij complexere regelgeving, grote transacties en transformatieprojecten, diepgaande belastingcontroles en de ontwikkeling van nieuwe diensten
  • Meer dan zeven op de tien PwC-medewerkers zijn millennials
  • Voorzitter Axel Smits roept op tot een positievere houding ten aanzien van ondernemers en een meer globale overheidsvisie op ondernemerschap

PwC België, één van de grootste audit-, tax- en adviesbedrijven van het land, heeft het voorbije boekjaar meer dan 300 miljoen euro omzet gerealiseerd. Dat is een stijging van bijna 8 procent tegenover het vorige boekjaar. Dat komt vooral doordat bedrijven meer en meer nood hebben aan gesofisticeerde dienstverlening, tegen een achtergrond van complexere regelgeving, grotere transacties en transformatieprojecten. PwC België heeft ook bewust veel meer geïnvesteerd in de Belgische economie.

In de periode van 1 juli 2017 tot 30 juni 2018 noteert PwC België een omzet van 310,2 miljoen euro netto. Dat is ruim 22 miljoen euro meer dan het vorige boekjaar of een stijging van 7,6 procent. Toen ging het om 288,1 miljoen euro. Dat realiseerde PwC het voorbije boekjaar met 1.730 medewerkers.

“Alle takken van onze dienstverlening kenden een gezonde groei. Dat heeft onder meer te maken met de strengere en complexere regels die België en Europa aan bedrijven opleggen. We ondersteunen meer klanten bij grotere transacties en adviseren hen meer bij hun veranderende bedrijfsmodellen”, zegt Axel Smits, voorzitter van PwC België.

De stijging valt ook te verklaren doordat PwC veel meer dan vroeger investeerde in Belgische bedrijven en in netwerken. Daarnaast helpt PwC België ook steeds meer buitenlandse multinationale ondernemingen.

“Wij zijn op ons best wanneer bedrijven of individuen geconfronteerd worden met complexe uitdagingen, veelal met een internationale component. Er is veel complexiteit en de samenleving vraagt ook steeds meer transparantie. Dat voedt onze groei. Bedrijven en hun stakeholders willen vertrouwen op kwaliteit. Daarover waken we bijzonder streng, want kwaliteit zit in ons DNA”, zegt Axel Smits.

Meer transacties en transformatieprocessen doen de vraag naar advies stijgen

Advisory

Advisory groeide met 17 procent het sterkst. De adviestak, die in de bedrijfswereld een sterke reputatie heeft opgebouwd, was goed voor een extra omzet van meer dan 10 miljoen euro. Dat komt in eerste instantie door de sterke groei in strategisch advies en management consulting, aansluitend bij de (digitale) transformaties, die onze klanten doormaken. Maar ook door het toenemend aantal overnames, carve-outs en fusies. Het economisch klimaat is gunstig en dankzij de lage rente kunnen bedrijven overnames makkelijker financieren en doen zij voor die transacties en integraties vaker een beroep op de diensten van PwC.

“Onze Advisory-afdeling investeerde de voorbije jaren fors in mensen en technologieën om zowel op het vlak van consulting als dat van deals, geïntegreerde adviezen van “strategie tot implementatie” te brengen, en dat met de nodige industrie-ervaring. Dit laat ons toe om in te spelen op de huidige noden van onze klanten die in tranformatieprocessen zitten en zowel inzetten op groei, digitalisering als op kosten-efficiëntie”,  zegt Axel Smits.

Tax & Legal Services

Ook Tax & Legal steeg met bijna 8,5 procent, goed voor een totale omzet van ruim 124 miljoen euro. Het onafhankelijke advocatenkantoor PwC Legal kreeg er negentien juristen bij. De groei komt onder meer door de groeiende economie, en het toenemend aantal deals die PwC kon begeleiden. Ook de hervorming van de vennootschapsbelasting zorgde voor een toenemende vraag naar advies. Maar ook het groter aantal confrontaties met de fiscus speelt een belangrijke rol.

“De fiscus treedt vandaag veel assertiever op. We zien een belangrijke toename in het aantal onverwachte controles bij bedrijven. Controleurs nemen er tal van documenten in beslag. Dat vereist een grotere tussenkomst van de advocaten van PwC Legal en zorgt voor groei. Anderzijds betreuren we deze trend, omdat wij voorstander zijn van een overlegmodel, waarbij bedrijven en de belastingdiensten in alle transparantie samenwerken”, zegt Axel Smits. PwC verwelkomt dan ook de eerste stappen die de overheid neemt in de richting van horizontaal overleg voor grote ondernemingen.

Assurance

Assurance boekte bijna 115 miljoen euro omzet in het boekjaar 2018, bijna 2 miljoen euro meer dan het jaar voordien.

“In audit zijn we de nummer één in België en in sommige sectoren – zoals de bank- en verzekeringssector – staan we bijzonder sterk. We winnen ook steeds meer lokale mandaten (afgelopen jaar o.m. Ageas en Barco), waardoor we minder afhankelijk zijn van ons internationaal netwerk. Ook de rotatiewet uit 2017, die bedrijven verplicht om om de negen jaar van bedrijfsrevisor te veranderen, heeft een impact. Onze teams passen zich aan en zetten onder meer in op nieuwe diensten zoals Cyber & Privacy”, zegt Axel Smits.

Ook PwC ondergaat digitale transformatie

Net als andere bedrijven ondergaat ook PwC België een digitale transformatie. Het bedrijf zet steeds meer in op nieuwe technologieën zoals data & analytics, robotics process automation (RPA), artificiële intelligentie (AI), drones, augmented reality, blockchain en Internet of Things (IOT).

“Nieuwe technologieën zijn van groot belang, omdat ze ons toelaten zowel onze eigen organisatie als onze bestaande diensten efficiënter en klantvriendelijker te maken. Ze bieden ons ook de mogelijkheid om nieuwe diensten te ontwikkelen, waarbij we klanten begeleiden bij hun digitale transformatie. Essentieel daarbij is dat de technologiecomponent slechts een beperkt onderdeel is van die transformatie. Het meeste werk kruipt in het juist zetten van de onderliggende basis en het begeleiden van het veranderingsproces”, aldus Smits.

Om deze veranderingen te ondersteunen, richtte PwC intern een Data & Analytics Academy op voor alle medewerkers. Voor klanten zette PwC een Experience Center in Brussel op, waar ze nieuwe en creatieve ideeën tot werkbare prototypes kunnen uitwerken. Bovendien moet dat Experience Centre ook de jonge werknemers uitdagen om creatief en innovatief te blijven in een steeds digitalere wereld.

Meer dan zeven op de tien PwC-medewerkers zijn millennials

PwC rekruteerde het afgelopen boekjaar 452 nieuwe mensen, het jaar ervoor waren er dat nog 407 (+11 procent). In totaal telt PwC 1.730 medewerkers, van wie 75 procent zogenaamde millennials zijn.

“Deze millennials zijn voor PwC van onschatbare waarde. Om hen langer aan boord te houden, willen we nog meer naar hun wensen luisteren. En investeren we ook volop in levenslang leren. We hebben de reputatie om de beste business school ter wereld te zijn en dat willen we ook zo houden. Zo kregen onze mensen gemiddeld bijna 12 dagen per jaar opleidingen. Dat helpt hen ook om de klant nog beter te begrijpen, wat ze willen en hoe ze denken”, zegt Smits.

PwC rekruteert ook werknemers met heel uiteenlopende achtergronden. Uitsluitend economische en juridische profielen volstaan niet meer, het bedrijf investeert in ingenieurs, statistici, data-analisten en computerwetenschappers om samen met haar klanten nog sneller te kunnen inspelen op het vlak van innovatie en digitalisering.

Inzetten op 1.730 gezonde consultants via yoga en pilates

PwC België doet veel inspanningen om het personeel gezond en fit te houden. Want gezonde werknemers, betekent meer duurzame tewerkstelling en ook een nog betere dienstverlening voor klanten.

“We investeren constant in gezondheid met een aantal sportinitiatieven en meer gezonde voeding binnen het bedrijf. Daar komen op dit moment ook bijvoorbeeld sessies yoga en pilates in voor onze medewerkers. We stimuleren daarnaast thuiswerk en investeren in virtuele meetings en flexibel werken, zodat onze medewerkers hun werk en privé beter in balans kunnen houden”, zegt Axel Smits.

Bij PwC België werken intussen 42 nationaliteiten, verspreid over de negen kantoren in onder meer Brussel, Antwerpen, Gent, Hasselt, Luik en Charleroi. 53 procent zijn mannen en 47 procent vrouwen, een mooi genderevenwicht. Voor Axel Smits, die nu twee jaar aan het hoofd staat van PwC België, is diversiteit en inclusie binnen het bedrijf een belangrijke hoeksteen.

“We maken er een absolute prioriteit van dat alle groepen uit de samenleving die bij ons werken gelijk behandeld worden en alle kansen krijgen om door te groeien. We merken nog te vaak dat bijvoorbeeld vrouwen niet durven om nog hogerop te klimmen, omdat ze denken dat ze dit niet kunnen combineren met een gezin. Wij kunnen voor niemand carrièrekeuzes maken, maar we kunnen wel maximaal faciliteren”, zegt Axel Smits.

Bijna twee miljoen kilo CO2 bespaard in één jaar tijd

PwC België wil haar ecologische voetafdruk nog verkleinen. Zo verbruikte PwC België het afgelopen boekjaar een kwart minder papier en stapte het over op Google, waarbij documenten in de cloud met de medewerkers worden gedeeld. Tegen 2020 wil het bedrijf voor 95 procent papierloos zijn, een logische stap in een digitalere wereld.

Het wagenpark is tenslotte properder geworden, waardoor de werknemers in een jaar tijd 1,8 miljoen kilo minder CO2 hebben uitgestoten, een daling van bijna veertig procent.

Nood aan globale visie voor ondernemerschap

Topman Axel Smits roept de overheid ten slotte op om dringend een globale en geïntegreerde visie op het ondernemerschap in België te ontwikkelen. Volgens hem moet ze onze ondernemingen vaker in een positiever daglicht stellen, als we niet langer aan het kortste eind willen trekken als internationale bedrijven overwegen om voor België te kiezen als vestigingsplaats.

“Er moet een beter kader komen om buitenlandse ondernemingen aan te trekken en te houden. Het komt er daarbij niet op aan om bijvoorbeeld enkel de laagste belastingskost te hebben, maar in te zetten op een coherent geheel waarbinnen het makkelijk zaken doen is.  Dat betekent onder meer klantvriendelijkheid en efficiëntie van de overheid, de levenskwaliteit in grotere steden, betere mobiliteit, moderne financiële wetgeving, competitieve fiscale en sociale wetgeving, enz.  Er worden vandaag wel degelijk heel wat initiatieven genomen, maar die zitten nog te vaak in silo’s. Een meer holistische benadering is daarom levensnoodzakelijk.”