Energie, chemie en olie- en gasbedrijven maken amper gebruik van digitale mogelijkheden

Studie Strategy& Digital Operations for Energy

  • 37% van de energie, chemie en olie- en gasbedrijven maken nog niet voluit gebruik van digitalisering.
  • De meerderheid investeert liever in technologieën die zich reeds hebben bewezen dan in nieuwe opkomende technologieën.
  • Vooral nutsbedrijven hinken achterop: slechts 2% onder hen beschouwt zichzelf als digitale kampioen

Dinsdag 29 oktober 2019 - Meer dan een derde van energie, chemie en olie- en gasbedrijven bevindt zich nog in het beginstadium van de digitale transformatie. Slechts 7% maakt optimaal gebruik van de bestaande digitale mogelijkheden. Dat blijkt uit het onderzoek 2019 Digital Operations for Energy van Strategy&, een onderdeel van adviesbureau PwC Belgium, waarvoor meer dan 500 bedrijven uit de energie, chemische en olie- en gasindustrie in de EMEA-regio werden onderzocht.

Digitalisering en technologische ontwikkelingen, zoals gedecentraliseerde energieopwekking en verbeteringen in de opslagcapaciteit van batterijen, hebben een ontwrichtend effect op de energiesector. Deze ontwikkelingen zorgen voor volatiele energieprijzen, de nood aan nieuwe investeringen en toenemende concurrentie van tech bedrijven en start-ups.

Langs de andere kant bieden technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain, 3D printing en virtual reality (VR) energie (intensieve) bedrijven ook de mogelijkheid hun energieproductie en/of verbruik te optimaliseren. Tot nu toe is echter slechts een fractie (7%) van de onderzochte bedrijven in de energiesector en energie-intensieve industrie tot volledige digitale wasdom gekomen. 37% maakt in beperkte mate gebruik van digitale toepassingen en 36% zien de mogelijkheden wel in, maar passen die nog niet actief toe.

Het beeld per sector toont dat olie-en gasbedrijven het verst staan in hun digitale transformatie (16%) en dat energiebedrijven ver achterop hinken (2%).

Volgens Luc Vercruyssen, Director bij PwC Belgium is de digitale achterstand te verklaren. “Nutsbedrijven werken vooral achter de schermen en blijven zo onopgemerkt voor hun klanten: ze leveren stroom of gas aan hun klanten met een maximale veiligheid van het systeem door stroomuitval of incidenten te vermijden. Door hun lange geschiedenis hebben nutsbedrijven een cultuur ontwikkeld waarbij prestatie- en risicobeheersing voor hen belangrijker is dan innovatie en de daarmee gepaard gaande tekortkomingen. Als gevolg daarvan zijn nutsbedrijven zelden ‘early adopters’ op het gebied van digitale transformatie. Het feit dat de meeste van hen bovendien een complexe set van software en IT-hulpmiddelen hebben geërfd, versterkt hun behoefte aan voorzichtigheid”.

Dat digitale technologie kan zorgen voor belangrijke kostenefficiëntie, wordt nog steeds erg laag ingeschat bij de onderzochte bedrijven. Het meest optimistisch zijn de bedrijven uit de chemische industrie, die voor de komende vijf jaar een gemiddelde opbrengststijging van bijna 13% verwachten. Energieleveranciers en olie- en gasbedrijven rekenen op een toename van ruim 10%.

Volgens Jochen Vincke, Partner bij PwC Belgium is het voor de onderzochte bedrijven onduidelijk wat ze terugkrijgen voor de forse investeringen in digitale toepassingen. “Bijna de helft beschouwt een onduidelijke return on investment als de grootste belemmering voor de uitbreiding en toepassing van nieuwe technologieën. Ze zijn simpelweg onzeker over het feit wat het hen oplevert. Die trend werd ook bevestigd in de recente PwC Belgium Industry 4.0-studie gericht op start-ups en scale-ups: hoewel nutsbedrijven de duidelijke voordelen vooralsnog niet zien, bevestigt 83% onder hen wel het hun operationele prestaties zou verbeteren.

U kan hier het volledige rapport downloaden.

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be