Energie, chemie en olie- en gasbedrijven maken amper gebruik van digitale mogelijkheden

Studie Strategy& Digital Operations for Energy

• 37% van de energie, chemie en olie- en gasbedrijven maken nog niet voluit gebruik van digitalisering.
  • De meerderheid investeert liever in technologieën die zich reeds hebben bewezen dan in nieuwe opkomende technologieën.
  • Vooral nutsbedrijven hinken achterop: slechts 2% onder hen beschouwt zichzelf als digitale kampioen

Dinsdag 29 oktober 2019 - Meer dan een derde van energie, chemie en olie- en gasbedrijven bevindt zich nog in het beginstadium van de digitale transformatie. Slechts 7% maakt optimaal gebruik van de bestaande digitale mogelijkheden. Dat blijkt uit het onderzoek 2019 Digital Operations for Energy van Strategy&, een onderdeel van adviesbureau PwC Belgium, waarvoor meer dan 500 bedrijven uit de energie, chemische en olie- en gasindustrie in de EMEA-regio werden onderzocht.

Digitalisering en technologische ontwikkelingen, zoals gedecentraliseerde energieopwekking en verbeteringen in de opslagcapaciteit van batterijen, hebben een ontwrichtend effect op de energiesector. Deze ontwikkelingen zorgen voor volatiele energieprijzen, de nood aan nieuwe investeringen en toenemende concurrentie van tech bedrijven en start-ups.

Langs de andere kant bieden technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain, 3D printing en virtual reality (VR) energie (intensieve) bedrijven ook de mogelijkheid hun energieproductie en/of verbruik te optimaliseren. Tot nu toe is echter slechts een fractie (7%) van de onderzochte bedrijven in de energiesector en energie-intensieve industrie tot volledige digitale wasdom gekomen. 37% maakt in beperkte mate gebruik van digitale toepassingen en 36% zien de mogelijkheden wel in, maar passen die nog niet actief toe.

Het beeld per sector toont dat olie-en gasbedrijven het verst staan in hun digitale transformatie (16%) en dat energiebedrijven ver achterop hinken (2%).

Volgens Luc Vercruyssen, Director bij PwC Belgium is de digitale achterstand te verklaren. “Nutsbedrijven werken vooral achter de schermen en blijven zo onopgemerkt voor hun klanten: ze leveren stroom of gas aan hun klanten met een maximale veiligheid van het systeem door stroomuitval of incidenten te vermijden. Door hun lange geschiedenis hebben nutsbedrijven een cultuur ontwikkeld waarbij prestatie- en risicobeheersing voor hen belangrijker is dan innovatie en de daarmee gepaard gaande tekortkomingen. Als gevolg daarvan zijn nutsbedrijven zelden ‘early adopters’ op het gebied van digitale transformatie. Het feit dat de meeste van hen bovendien een complexe set van software en IT-hulpmiddelen hebben geërfd, versterkt hun behoefte aan voorzichtigheid”.

Dat digitale technologie kan zorgen voor belangrijke kostenefficiëntie, wordt nog steeds erg laag ingeschat bij de onderzochte bedrijven. Het meest optimistisch zijn de bedrijven uit de chemische industrie, die voor de komende vijf jaar een gemiddelde opbrengststijging van bijna 13% verwachten. Energieleveranciers en olie- en gasbedrijven rekenen op een toename van ruim 10%.

Volgens Jochen Vincke, Partner bij PwC Belgium is het voor de onderzochte bedrijven onduidelijk wat ze terugkrijgen voor de forse investeringen in digitale toepassingen. “Bijna de helft beschouwt een onduidelijke return on investment als de grootste belemmering voor de uitbreiding en toepassing van nieuwe technologieën. Ze zijn simpelweg onzeker over het feit wat het hen oplevert. Die trend werd ook bevestigd in de recente PwC Belgium Industry 4.0-studie gericht op start-ups en scale-ups: hoewel nutsbedrijven de duidelijke voordelen vooralsnog niet zien, bevestigt 83% onder hen wel het hun operationele prestaties zou verbeteren.

U kan hier het volledige rapport downloaden.