Economische criminaliteit berokkent steeds meer schade aan bedrijven
PwC Global Economic Crime and Fraud survey 2020
3 maart 2020
- 47% meldt dat hun bedrijf de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met fraude, het op één na hoogste gemelde niveau van incidenten.
- Klantenfraude ziet de grootste stijging in de afgelopen twee jaar, van 29% naar 35%.
- 39% van alle gevallen van economische criminaliteit wordt gepleegd door externe spelers, voornamelijk klanten, hackers en verkopers/leveranciers.
Dinsdag 3 maart 2020 - Fraude en economische criminaliteit blijven op recordhoogte, met meer impact op bedrijven dan ooit. Uit de tweejaarlijkse Global Economic Crime and Fraud Survey (GECS) van PwC blijkt dat fraude door klanten (35%) en cybercriminaliteit (34%) bovenaan de lijst staan van alle misdrijven die worden gepleegd.
Organisaties worden nog steeds sterk geplaagd door economische criminaliteit. Uit PwC's Global Economic Crime and Fraud Survey blijkt dat 47% van de respondenten de afgelopen twee jaar te lijden heeft gehad van economische criminaliteit. Dergelijke incidenten lijken toe te nemen, gezien dat dit het op één na hoogste gerapporteerde niveau van incidenten is.
Klantenfraude, cybercriminaliteit en verduistering van activa blijven de meest gepleegde vormen van criminaliteit. Dit werd al bevestigd in de laatste 2020 CEO Survey waaruit bleek dat 71% van de Belgische CEO's cyberaanvallen zien als een bedreiging voor de groeivooruitzichten van hun organisatie. Bijna een derde (29%) van hen is zelfs 'extreem bezorgd' over cyberdreigingen. Van de Belgische CEO's is 59% bezorgd over hun bereidheid om op een crisis te reageren.
Rudy Hoskens, Partner bij PwC België: “Organisaties in België zijn zich er steeds meer van bewust dat fraude en economische criminaliteit een voortdurende uitdaging is. Met een aantal spraakmakende cyberinbreuken die de afgelopen maanden het Belgische bedrijfsleven hebben getroffen, is het duidelijk dat dit soort criminaliteit een niet te onderschatten probleem is geworden. Nu een steeds groter deel van de economische activiteit zich online afspeelt, is cybercriminaliteit uit de schaduw getreden en komt het eindelijk onder aandacht van de consument, het bedrijfsleven en de nationale veiligheid. Te traag reageren kan niet alleen meer directe schade veroorzaken, maar kan ook uitmonden in een bredere crisis. De meeste bedrijven hebben vandaag wel al een crisis- en bedrijfscontinuïteitsplan, maar in het licht van deze recente ontwikkelingen is het zelfs een ‘must’ om voorbereid te zijn”.
De daders: wie pleegt er fraude en economische misdrijven?
Fraude en economische criminaliteit treft bedrijven vanuit alle hoeken - de dader kan intern of extern zijn of in veel gevallen is er sprake van onderlinge samenwerking. In de afgelopen twee jaar zei 39% van de respondenten dat externe daders de voornaamste oorzaak waren van de economische delicten. Een op de vijf respondenten noemde verkopers/leveranciers als de bron van externe fraude. 13% van de respondenten die de afgelopen twee jaar met fraude te maken hebben gehad, gaf aan meer dan 45,8 miljoen euro (50 miljoen dollar) te hebben verloren. Mededingingszaken, handel met voorkennis, belastingfraude, het witwassen van geld en omkoping en corruptie staan in de top vijf van de meest kostelijke fraudegevallen wat betreft directe verliezen - waarbij de aanzienlijke kosten van de sanering daar soms nog eens bovenop komen.
“Bedrijven besteden taken die niet tot hun corebusiness behoren vaak uit om de kosten binnen de perken te houden. Toch brengen deze externe zakenpartners veel risico's met zich mee - een risico dat heel wat bedrijven niet serieus nemen. Wel is het zo dat fraudemisdrijven door insiders potentieel veel schadelijker zijn dan extern gepleegde misdrijven, niet het minst omdat het financiële verlies vaak groter is. Dergelijke misdrijven kunnen vaak ook leiden tot rechtszaken tegen het bedrijf en de betrokkenen, reputatieschade en zakelijke verliezen”, aldus Rudy Hoskens.
Actie ondernemen en voorbereid zijn
Hoewel technologie slechts een deel van het antwoord is, stelt het onderzoek vast dat meer dan 60 procent van de organisaties geavanceerde technologieën begint te gebruiken, zoals kunstmatige intelligentie en machinaal leren om fraude, corruptie of andere economische misdrijven te bestrijden. De bezorgdheid over de inzet van technologie houdt echter verband met de kosten, onvoldoende expertise en beperkte middelen. 28% zegt dat het komt doordat ze moeite hebben om de waarde ervan in te zien.
Noot:
- Download het volledige rapport op www.pwc.com/fraudsurvey.
- Klantenfraude wordt gedefinieerd als fraude tegen een bedrijf door onrechtmatig gebruik van of misleidende praktijken met betrekking tot producten of diensten door klanten of anderen (bijvoorbeeld hypotheekfraude, creditcardfraude).
- Cybercriminaliteit staat in de top drie van de meest verstorende misdrijven in bijna alle sectoren die in het onderzoek worden genoemd - financiële diensten (15%), industriële productie en de auto-industrie (15%), technologie, media en telecommunicatie (20%), consumentenmarkten (16%), overheid en publieke sector (17%), gezondheidssector (16%).
- Wereldwijd melden alle regio's dat ze de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met klantenfraude: Midden-Oosten (47%), Afrika (42%), Azië-Pacific (31%), Europa (33%), Latijns-Amerika (33%), Noord-Amerika (41%).