Drie trends in de Belgische markt van fusies en overnames post COVID-19

PwC M&A survey

  • COVID-crisis beïnvloedt de manier waarop bedrijven business doen, wat zal leiden tot hernieuwde M&A activiteit 
  • Acties op korte termijn die in de laatste maanden werden genomen om de cash positie veilig te stellen zullen op de langere termijn bedrijven dwingen tot een herfinancieringsronde
  • Groter belang van gesofisticeerde due diligence, die ook aspecten als digitalisering en bedrijfscultuur in kaart brengt 

Brussel, 16 juli 2020 – De impact van de COVID-19 crisis op de Belgische economie wordt steeds duidelijker. Sectoren als de luchtvaart, non-food retail en toerisme werden hard getroffen. Andere sectoren hielden stand en gaan met voorbehoud de toekomst, en een mogelijke tweede golf van het virus, tegemoet. Overheen alle sectoren zijn bedrijven bezig geweest met het treffen van kortetermijnmaatregelen met het oog op het behoud van liquiditeit en het herbekijken van hun strategie en marktbenadering, wat tot nieuwe opportuniteiten zal leiden op de markt van overnames en fusies (M&A) de komende jaren.

Het onmiddellijke gevolg van de COVID-19 crisis was dat de meeste overname transacties werden opgeschort, gezien de impact van COVID-19 moeilijk in te schatten was voor zowel investeerders als het management van ondernemingen. Op langere termijn onderscheidt Nancy De Beule, Partner bij PwC België gespecialiseerd in M&A, drie trends die de Belgische markt van overnames en fusies zullen kenmerken in het post-COVID tijdperk.

Hernieuwde M&A activiteit verwacht

Vlak voor het uitbreken van de COVID-19 pandemie, in november en december 2019, hield PwC België een survey bij Belgische bedrijven over hun plannen op het vlak van fusies en overnames. Hieruit bleek dat ongeveer 40% zich zou toeleggen op nieuwe overnames of de integratie van recent overgenomen bedrijven. De onzekere economische tijden hebben echter een impact op de resultaten en de waarderingen van veel bedrijven. Dit dwingt hen tot het nemen van strategische beslissingen, maar zorgt tevens voor nieuwe opportuniteiten op de markt.

Nancy De Beule: “Door de crisis kunnen bedrijven bijvoorbeeld beslissen om bepaalde delen van hun activiteit te koop te stellen om cash vrij te maken voor hun kernactiviteit. Aan de andere kant zijn er bedrijven en investeerders die weinig impact ondervinden van de crisis en op zoek zijn naar opportuniteiten. Dit, in combinatie met het feit dat investeerders en fondsen nog steeds heel veel middelen ter beschikking hebben om te investeren, zal aanleiding geven tot hernieuwde M&A activiteit.” ​ ​ ​ 

Naar een nieuwe golf van herfinanciering?

Het post-COVID-19 tijdperk brengt daarenboven de prangende vraag van (her)financiering naar boven. Uit de pre-COVID-19 M&A survey bleek dat veel Belgische bedrijven (32%) er de voorbije jaren al een herfinancieringsronde hadden opzitten en dus geen nieuwe ronde gepland hadden in 2020. Deze situatie ziet er nu anders uit. Zo hebben veel ondernemingen hun kredietreserves moeten aanspreken om de lockdown door te komen, zijn nieuwe korte termijn leningen aangegaan of hebben gebruik gemaakt van de steunmaatregelen die door de federale en regionale regeringen voorzien werden (o.a. tijdelijke werkloosheid, uitstel van betaling van belasting, etc.).

Wanneer deze uitgestelde betalingen en financiering moeten worden terugbetaald, zullen verschillende bedrijven genoodzaakt zijn hun aangegane schulden te herfinancieren”, analyseert Nancy De Beule. “We kunnen post-COVID-19 een nieuwe herfinancieringsgolf verwachten. Het is echter nog onzeker in welke mate de meer traditionele banken enthousiast zullen zijn om hierin mee te stappen en in hoeverre schuldfondsen en andere alternatieve kredietverstrekkers - waar het nog niet geïnvesteerde kapitaal zeer hoog is - hieraan actief zullen deelnemen.”

Uit de pre-Covid M&A survey bleek dat de meeste bedrijven beroep doen op een externe partner voor financiële, fiscale en juridische ondersteuning bij transacties. Daarnaast gaf bijna 75% van de respondenten aan na een overname waarde verloren te zien gaan door moeizame integratieprocessen. De integratie kost en de moeite om bedrijfsculturen te aligneren wordt in het bijzonder vaak onderschat door de ondervraagden.

Nancy De Beule: “Dit is een oud zeer. Dergelijke kosten en verschillen worden vaak slechts ‘ontdekt’ bij de integratie. Na COVID-19 zal dit probleem nog prangender worden, door het toenemend belang van de digitalisering. Een meer gesofisticeerde due diligence die tevens inzoomt op aspecten zoals bedrijfscultuur, ​ IT performance, duurzaamheid van het business model, duurzaamheid van het fiscaal beleid van een onderneming etc. en focust op het creëren van waarde na de deal, eerder dan louter de risico’s in kaart te brengen, wordt cruciaal voor succesvolle transacties post-COVID-19”.

De algemene verwachting is dat de COVID-19-crisis zal zorgen voor hernieuwde M&A activiteit in België, zij het aan een lager tempo dan voorheen. Dat heeft vooral te maken met investeerders die meer diepgaand onderzoek willen uitvoeren en gefaseerd te werk willen gaan om de langetermijnimpact van COVID-19 op de resultaten in te schatten. We verwachten hierbij ook dat de earn-out of andere methoden om aan risicobeheersing te doen opnieuw aan terrein zal winnen. Een tweede of derde golf van het virus en de intensiteit ervan kan echter roet in het eten gooien.

 

Bekijk het volledig Belgische M&A rapport hier.

 

Contact

Erik Oosthuizen

erik.oosthuizen@pwc.com

0474 56 42 76

www.pwc.com

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be