Digitale supply chains in turbulente tijden

PwC Connected & Autonomous Supply Chains 2025 rapport

• Pioniers op het gebied van supply chain excellence - zogenaamde 'Digital Champions' - dienen als uitstekend voorbeeld hoe supply chains in de toekomst bestand kunnen zijn tegen verstoringen zoals Covid-19.
  • Digital Champions creëren een digitale tweeling van hun supply chain (47%) om de transparantie ervan te maximaliseren, terwijl slechts 12% van alle bedrijven dit doet.
  • 70% van de Digital Champions gebruikt financiële gegevens om beslissingen over hun supply chain te nemen, terwijl slechts 31% van alle bedrijven deze informatie gebruikt om beslissingen te nemen.

7 juli 2020 - Toen Covid-19 de wereld trof, kwamen supply chains in allerlei sectoren onder druk te staan, onder andere door een sterk afgenomen of juist exploderende vraag naar specifieke producten. Volatiliteit en onzekerheid dwingen bedrijven om hun supply chains snel te verbreden en te verschuiven. De sleutel tot succes ligt in de transformatie naar een meer geïntegreerd en autonoom ecosysteem waardoor bedrijven snel kunnen anticiperen op kansen en knelpunten en risico's aanpakken vóór ze optreden, zo blijkt uit het rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ van PwC.

Het hoofd bieden aan verstoringen van supply chains zoals Covid-19

Een grotere zichtbaarheid op de productinhoud of op de financiële en logistieke stromen van de supply chain is nog nooit zo kritisch geweest als vandaag. Bedrijven die vandaag de dag al een geavanceerde supply chain hebben - de zogenaamde 'Digital Champions' - blinken uit doordat ze een 'digitale tweeling' of een virtuele replica van hun supply chain creëren om simulaties uit te voeren, bijvoorbeeld door te vergelijken wat er daadwerkelijk in de supply chain gebeurt met wat gepland is. Slechts 12% van alle bedrijven heeft die stap al gezet.

Vraag en aanbod bijstellen op basis van daadwerkelijke orders, verbruikte materialen of veranderingen in de productie, zijn allemaal van groot belang bij verstoringen zoals bij Covid-19. Toch kan de kloof tussen de vooruitgang die bedrijven maken niet groter zijn: bijna een derde van de Digital Champions (29%) verbetert hun end-to-end planning al met dynamische methoden waaronder scenario-analyses, tegenover slechts 12% van alle bedrijven.

Leveranciers, producenten, logistieke dienstverleners en klanten interactief met elkaar verbinden via 'slimme logistiek' zal de komende jaren aan belang winnen. Echter, slechts 18% van alle bedrijven zet slimme logistiek bovenaan hun agenda en slechts ongeveer een derde van hen is overgegaan tot het implementeren van deze technologie, vergeleken met 59% van de Digital Champions die zegt dat het een hoge of zelfs een topprioriteit is, en 82% die het heeft geïmplementeerd.

Het consumentengedrag is drastisch aan het veranderen, terwijl digitale innovaties elk aspect van de manier waarop bedrijven hun bedrijf runnen, veranderen. Vooral Covid-19 veroorzaakt een onvoorziene daling van de vraag of - omgekeerd - een onverwachte stijging ervan en aanzienlijke tekorten in het aanbod. Door dit soort verstoringen moeten bedrijven hun supply chain snel opschroeven of juist afbouwen. Om in de toekomst op deze crisissituaties te kunnen reageren, moeten supply chains transparanter worden, gebaseerd op een solide planning en het potentieel van technologie beter benutten”, aldus Peter Vemeire, Partner bij PwC België.

Supply chains gestuurd door artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) helpt bedrijven om hun supply chain te verbeteren en zal ongetwijfeld de nieuwe norm worden. De Digital Champions lopen ver voor op de rest van de onderzochte bedrijven op dit gebied; ze maken meer gebruik van data en passen AI vaker toe bij belangrijke beslissingen over hun supply chain.

Maar het gebruik van AI is niet altijd eenvoudig. Bedrijven moeten de relevante gegevens in de hele supply chain zien te verzamelen. In totaal heeft slechts één op de vijf bedrijven (22%) al een platform voor AI en geavanceerde analyses geïmplementeerd. De belangstelling neemt echter toe en 38% is begonnen met pilots op dit gebied, terwijl nog eens 22% van plan is dit binnen de komende vijf jaar te doen.

AI kan helpen om de geschatte aankomsttijd (ETA) van verzendingen dynamisch te voorspellen door rekening te houden met alle informatie over en rond een bepaalde verzending, zoals real-time GPS-signalen, weersomstandigheden of verkeersinformatie. AI biedt zo een enorm potentieel om de prestaties van de supply chain te verbeteren. Maar met een groot potentieel komt een groot risico. Maken algoritmes wel beslissingen die aansluiten bij de waarden van een organisatie? Vertrouwen klanten bedrijven met hun gegevens? Het is van cruciaal belang om te anticiperen op deze en andere problemen en alle systemen toekomstbestendig te maken om het potentieel van AI volledig te kunnen realiseren”, aldus Peter Vermeire.

Over het onderzoek

Dit PwC-rapport is gebaseerd op kwantitatief onderzoek dat bestaat uit interviews die tussen oktober 2019 en januari 2020 zijn afgenomen bij 1.601 topmanagers van bedrijven in 33 regio's in EMEA, Noord- en Zuid-Amerika en APAC. De resultaten van het wereldwijde onderzoek werden gewogen naar het BBP van het gebied om een evenwichtig beeld te krijgen.

PwC ontwikkelde een index die bedrijven rangschikt op basis van de maturiteit van hun supply chain. Op basis van hun scores worden de bedrijven gegroepeerd in een van de vier categorieën: Digital Champions, Digital Innovators, Digital Followers en Digital Novices.

Om te meten waar bepaalde bedrijven in deze groepen passen, kende PwC in totaal 100 punten toe aan de verschillende niveaus van digitale capaciteiten en vooruitgang:

25 punten voor de implementatie van geavanceerde supply chain-capaciteiten,

10 punten voor het gebruik van AI om deze supply chain capaciteiten te versnellen,

25 punten voor de implementatie van op software gebaseerde supply chain-technologieën,

15 punten voor algemene prestaties

25 punten voor aangetoonde inkomsten (10) en kosten (15).

De index is cumulatief, dus hoe meer geïntegreerd een bedrijf en hoe breder het geavanceerde supply chain-mogelijkheden implementeert, hoe hoger de indexwaarde.

PwC vulde dit onderzoek ook aan met diepte-interviews met kaderleden van bedrijven die het voortouw nemen in specifieke aspecten van de supply chain.

Erik Oosthuizen

www.pwc.com