Digitale opmars in bedrijven: meer en meer onderhoud via mobiele toestellen

Brussel, 13 november 2023 - Steeds meer 'maintenance' oftewel onderhoud gebeurt met digitale technologie, maar nog niet voldoende optimaal. Volgens een nieuwe enquête van PwC en Mainnovation is mobiele maintenance de sterkst geïmplementeerde en meest mature technologie, en wordt ze ook steeds populairder. Technologieën zoals digital twins, augmented reality en 3D-printing zijn nog nieuw en kunnen nog niet efficiënt worden toegepast in de praktijk. Predictive maintenance daarentegen, is echt aan een opmars bezig. ​

Digitalisering, of digitale transformatie, is alomtegenwoordig. In het dagelijkse leven vinden we de weg met online navigatie-apps, gebruiken we home-automationsystemen, scannen we onze boodschappen in de supermarkt en praten we met chatbots of zelfs menselijke robots. De industrie daarentegen, en zeker in Maintenance and Asset Management, is nog heel erg zijn weg aan het zoeken in dit digitale tijdperk. De laatste jaren zien we wel een versnelling in de toepassing van digitale technologieën. Vijf sleuteltechnologieën hebben al stevig voet aan de grond gekregen: mobile maintenance, predictive maintenance, digital twins, AR (augmented reality) en 3D-printing.

Met een globale score van 39% is mobile maintenance het sterkst geïmplementeerd in de industriesector. Het gebruik van mobiele oplossingen draagt bij tot meer efficiëntie en meer Hands on Tool Time (HoTT). Daarnaast creëert het ook meer veiligheid voor technici. Mobile maintenance is makkelijker geworden door de ontwikkelingen van de voorbije 20 jaar rond slimme toestellen, wifi, UI, veiligheid enz. Daarnaast hebben ontwikkelaars van EAM (enterprise asset management) & ERP (enterprise resource planning) software in sneltempo betrouwbare, veilige en gebruiksvriendelijke apps ontwikkeld.

Na mobile maintenance is predictive maintenance de technologie met de hoogste implementatiegraad (17%). De technieken van predictive maintenance zijn ontwikkeld om patronen te ontdekken in storingen en de staat van gereedschappen en machines te bepalen om zo te voorspellen wanneer een onderhoud nodig is. Deze technologie wordt steeds populairder: de implementatiegraad ervan is sinds 2018 bijna verdubbeld. AR, 3D-printing en digitale twins bevinden zich nog in de start-upfase en vertonen lagere implementatiecijfers.

Digital twin-oplossingen zijn virtuele replica's van een fysiek voorwerp, systeem of proces. Deze werden nog maar recent geïntroduceerd in maintenance & asset management (implementatiegraad van 10%).

Augmented reality (8%) is sterk afhankelijk van betrouwbare hardware (AR-brillen) en software, en die laatste zijn nog niet helemaal aangepast voor onderhoudsactiviteiten. OEM's (original equipment manufacturers) zouden AR naar een hoger niveau kunnen tillen door een standaardoplossing te voorzien, inclusief alle data-referenties en handleidingen. Ten slotte is er nog 3D-printing (8%) dat vooral wordt toegepast op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn en wanneer er een duidelijk schaalvoordeel is.

In bedrijven die digitale technologieën introduceren, beschouwt men de implementatie niet als een pure IT-ontwikkeling maar als een volledig veranderingstraject binnen het bedrijf. De invoering wordt vaak ook ingegeven door bredere pijnpunten in het bedrijf zoals een tekort aan werkkrachten of een beperkte beschikbaarheid van verouderde machineonderdelen. Of ze kan gestuurd worden door optimalisatiemogelijkheden zoals een verbetering van de beschikbaarheid (uptime) of toegang tot expertise vanop afstand in plaats van een expert ter plaatse te voorzien op elke locatie. De sleutelelementen voor een succesvolle implementatie zijn onder meer een verandering van de cultuur, beschikbaarheid van data, competenties rond data-analyse en een draagvlak op de werkvloer.

De bevraging van PwC en Mainnovation gaat ook na of het potentieel voor digitalisering volledig benut wordt en welke factoren bedrijven beletten om sneller te schakelen. De antwoorden geven aan dat de meeste bedrijven beseffen dat digitale technologieën nuttig zijn, maar dat het moeilijk kan zijn om een sterke business case op te bouwen: de kosten zijn vrij makkelijk te berekenen, maar de voordelen en toegevoegde waarde zijn vaak moeilijker te kwantificeren.

Jochen Vincke, Partner PwC Belgium: “Digitalisering is een specifiek traject voor elk bedrijf. Het moet een antwoord bieden op de juiste noden en opgebouwd worden rond een correct waardenonderzoek. Wij geloven dat de implementatie van een of meer van deze vijf digitale oplossingen bedrijven kan helpen om het volledige digitale potentieel uit hun activiteiten te halen en tegelijk waarde te creëren voor het bedrijf. Er is nog een lange weg te gaan, maar het lijkt erop dat de sector eindelijk de stap zet naar het digitale tijdperk.”

Tess Minnens - [email protected]

Over het onderzoek: PwC en Mainnovation voerden in 2017 en 2018 al onderzoeken rond predictive maintenance (PdM). De bevraging van 2023 was een opvolgingsonderzoek om te zien of de maintenance en asset managementsector in Noordwest-Europa ook andere digitale oplossingen invoert. Er werden 127 bedrijven bevraagd in België, Duitsland, Nederland en Noorwegen. Ter vergelijking werden ook bedrijven uit Zuid-Afrika ondervraagd. De respondenten waren afkomstig uit vijf sectoren (dienstverlening, voeding & farma, infrastructuur & fleet, zware procesindustrie, maakindustrie).

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

U kan onze privacyverklaring hier bekijken: www.pwc.be/privacy-statement