Digitale opmars in bedrijven: meer en meer onderhoud via mobiele toestellen

Brussel, 13 november 2023 - Steeds meer 'maintenance' oftewel onderhoud gebeurt met digitale technologie, maar nog niet voldoende optimaal. Volgens een nieuwe enquête van PwC en Mainnovation is mobiele maintenance de sterkst geïmplementeerde en meest mature technologie, en wordt ze ook steeds populairder. Technologieën zoals digital twins, augmented reality en 3D-printing zijn nog nieuw en kunnen nog niet efficiënt worden toegepast in de praktijk. Predictive maintenance daarentegen, is echt aan een opmars bezig. ​

Digitalisering, of digitale transformatie, is alomtegenwoordig. In het dagelijkse leven vinden we de weg met online navigatie-apps, gebruiken we home-automationsystemen, scannen we onze boodschappen in de supermarkt en praten we met chatbots of zelfs menselijke robots. De industrie daarentegen, en zeker in Maintenance and Asset Management, is nog heel erg zijn weg aan het zoeken in dit digitale tijdperk. De laatste jaren zien we wel een versnelling in de toepassing van digitale technologieën. Vijf sleuteltechnologieën hebben al stevig voet aan de grond gekregen: mobile maintenance, predictive maintenance, digital twins, AR (augmented reality) en 3D-printing.

Met een globale score van 39% is mobile maintenance het sterkst geïmplementeerd in de industriesector. Het gebruik van mobiele oplossingen draagt bij tot meer efficiëntie en meer Hands on Tool Time (HoTT). Daarnaast creëert het ook meer veiligheid voor technici. Mobile maintenance is makkelijker geworden door de ontwikkelingen van de voorbije 20 jaar rond slimme toestellen, wifi, UI, veiligheid enz. Daarnaast hebben ontwikkelaars van EAM (enterprise asset management) & ERP (enterprise resource planning) software in sneltempo betrouwbare, veilige en gebruiksvriendelijke apps ontwikkeld.

Na mobile maintenance is predictive maintenance de technologie met de hoogste implementatiegraad (17%). De technieken van predictive maintenance zijn ontwikkeld om patronen te ontdekken in storingen en de staat van gereedschappen en machines te bepalen om zo te voorspellen wanneer een onderhoud nodig is. Deze technologie wordt steeds populairder: de implementatiegraad ervan is sinds 2018 bijna verdubbeld. AR, 3D-printing en digitale twins bevinden zich nog in de start-upfase en vertonen lagere implementatiecijfers.

Digital twin-oplossingen zijn virtuele replica's van een fysiek voorwerp, systeem of proces. Deze werden nog maar recent geïntroduceerd in maintenance & asset management (implementatiegraad van 10%).

Augmented reality (8%) is sterk afhankelijk van betrouwbare hardware (AR-brillen) en software, en die laatste zijn nog niet helemaal aangepast voor onderhoudsactiviteiten. OEM's (original equipment manufacturers) zouden AR naar een hoger niveau kunnen tillen door een standaardoplossing te voorzien, inclusief alle data-referenties en handleidingen. Ten slotte is er nog 3D-printing (8%) dat vooral wordt toegepast op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn en wanneer er een duidelijk schaalvoordeel is.

In bedrijven die digitale technologieën introduceren, beschouwt men de implementatie niet als een pure IT-ontwikkeling maar als een volledig veranderingstraject binnen het bedrijf. De invoering wordt vaak ook ingegeven door bredere pijnpunten in het bedrijf zoals een tekort aan werkkrachten of een beperkte beschikbaarheid van verouderde machineonderdelen. Of ze kan gestuurd worden door optimalisatiemogelijkheden zoals een verbetering van de beschikbaarheid (uptime) of toegang tot expertise vanop afstand in plaats van een expert ter plaatse te voorzien op elke locatie. De sleutelelementen voor een succesvolle implementatie zijn onder meer een verandering van de cultuur, beschikbaarheid van data, competenties rond data-analyse en een draagvlak op de werkvloer.

De bevraging van PwC en Mainnovation gaat ook na of het potentieel voor digitalisering volledig benut wordt en welke factoren bedrijven beletten om sneller te schakelen. De antwoorden geven aan dat de meeste bedrijven beseffen dat digitale technologieën nuttig zijn, maar dat het moeilijk kan zijn om een sterke business case op te bouwen: de kosten zijn vrij makkelijk te berekenen, maar de voordelen en toegevoegde waarde zijn vaak moeilijker te kwantificeren.

Jochen Vincke, Partner PwC Belgium: “Digitalisering is een specifiek traject voor elk bedrijf. Het moet een antwoord bieden op de juiste noden en opgebouwd worden rond een correct waardenonderzoek. Wij geloven dat de implementatie van een of meer van deze vijf digitale oplossingen bedrijven kan helpen om het volledige digitale potentieel uit hun activiteiten te halen en tegelijk waarde te creëren voor het bedrijf. Er is nog een lange weg te gaan, maar het lijkt erop dat de sector eindelijk de stap zet naar het digitale tijdperk.”

Perscontact

Tess Minnens - tess.minnens@pwc.com

Over het onderzoek: PwC en Mainnovation voerden in 2017 en 2018 al onderzoeken rond predictive maintenance (PdM). De bevraging van 2023 was een opvolgingsonderzoek om te zien of de maintenance en asset managementsector in Noordwest-Europa ook andere digitale oplossingen invoert. Er werden 127 bedrijven bevraagd in België, Duitsland, Nederland en Noorwegen. Ter vergelijking werden ook bedrijven uit Zuid-Afrika ondervraagd. De respondenten waren afkomstig uit vijf sectoren (dienstverlening, voeding & farma, infrastructuur & fleet, zware procesindustrie, maakindustrie).

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2023 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be