Deme en Spullenhulp, winnaars van de Trends Global Impact Award!

Deme en Spullenhulp, winnaars van de Trends Global Impact Award!

Trends presenteert, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School, de Trends Impact Awards, de meest prestigieuze prijzen voor bedrijven die met hun projecten een duurzame waarde creëren voor onze samenleving.

Woensdag 30 november 2022 – Vanavond bekroonde Trends in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS) de baggeraar DEME en het inzamelinitiatief Spullenhulp met een Trends Global Impact Award voor hun voortrekkersrol op vlak van duurzaamheid. De Trends Impact Awards belonen Belgische bedrijven die het afgelopen jaar opvielen doordat ze hun duurzaamheidsstrategie vertalen in projecten met een positieve impact op de omgeving. 

De Trends Impact Awards zijn dit jaar aan hun allereerste editie toe. De feestelijke uitreiking en galadiner werd bijgewoond door 350 gasten uit de duurzaamheids- en bedrijfswereld. 

De Trends Impact Awards bekronen bedrijven die bovenop de conventionele doelstellingen, zoals een klimaatneutraal of energie-efficiënt beleid, verder gingen in hun engagement voor een duurzamere bedrijfsvoering. PwC België, Trends en AMS  willen met de Trends Impact Awards meer doen dan alleen maar bedrijven in de kijker zetten die bijdragen aan meer duurzaamheid. Met deze awards willen de initiatiefnemers tevens een belangrijke rol spelen in de transitie naar een duurzamere samenleving. 

De bedrijven werden in eerste instantie beoordeeld in zes categorieën volgens een methodologie uitgebouwd door Prof. Dr. Wayne Visser van AMS (‘Ecologie’, ‘Circulaire Economie’, ‘Veerkracht’, ‘Digitaal’, ‘Welzijn’, en ‘Diversiteit en Inclusie’). Vervolgens werd  een Trends Global Impact Award uitgereikt aan een groot bedrijf en een KMO met het meest impactvolle project over alle categorieën heen. 181 bedrijven deden een gooi naar de hoofdprijs. PwC België, Trends en AMS, die alle bedrijven grondig screenden, beloonden, naast DEME en Spullenhulp, nog eens negen andere bedrijven in de zes subcategorieën. 

 

Wim Verhoeven, hoofdredacteur Trends: "Duurzaamheid is hip en er ontstaan heel wat initiatieven. Maar met de Trends Impact Awards willen wij de meest relevante, objectieve en geloofwaardige competitie zijn. Daarom werken we samen met een academische partner en een consultant. De ene zorgde voor het methodologische kader, de tweede gebruikte zijn expertise voor een betrouwbare audit van de ingediende projecten. Het resultaat mag er zijn. Bijna tweehonderd dossiers, 117 gescreende bedrijven, 27 genomineerden die door een rigoureuze selectie geraakten en uiteindelijk 11 laureaten. Elk van hen maakt een verschil voor milieu of maatschappij. Elk van hen doet inspanningen waar je blij van wordt". 

Jochen Vincke, partner bij PwC: “Dankzij de Trends Impact Awards krijgen duurzame en impactvolle ideeën een waardevolle erkenning. Dat kan een hefboomeffect teweegbrengen. Het kan andere spelers inspireren om het goede voorbeeld te volgen en een grotere beweging in gang zetten. Dat draagt bij tot een duurzamere economie, een maatschappij die weerbaarder is en het veiligstellen van onze sociale welvaart.

Het initiatief om mee te werken aan de Impact Awards kwam er bij PwC gezien het groeiende belang van om maatschappelijk relevant te blijven. Voor onze mensen is die maatschappelijke impact zelf ook een onmisbare drijfveer geworden om impact te creëren voor onze samenleving. Het was dan ook belangrijk om onze schouders mee onder dit project te zetten en andere bedrijven te begeleiden in hun duurzaamheidstransitie." 

Wayne Visser, professor duurzame transitie aan de Antwerp Management School: “Het model dat ik heb uitgewerkt is een voorbeeld van backcasting, het tegenovergestelde van forecasting. Bij backcasting bepaal je een punt in de toekomst, laat ons zeggen 2050, en je probeert je zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen hoe de ideale wereld er dan uitziet.

In mijn boek “Thriving: The Breakthrough Movement to Regenerate Nature, Society, and the Economy” schets ik eerst zes ineenstortingen, vervolgens ga ik over naar zes doorbraken en vandaar naar zes marktkansen. Twee domeinen hebben te maken met de natuur, twee met sociale kwesties en twee met de economie. Je kunt de 17 SDG's van de Verenigde Naties spreiden over de zes transities in mijn model. De SDG’s zijn evenwel een beetje vreemd. Als 190 landen het eens moeten worden over iets, krijg je een mengelmoes. Sommige SDG's zijn problemen, andere zijn oplossingen, maar je kunt in de SDG's wel de triple bottom line vinden van het milieu, de sociale component en de economie, net als in mijn model."

Duurzaamheid in al haar facetten

De Trends Impact Awards willen de meest prestigieuze prijzen van België toekennen aan bedrijven die strategieën toepassen (of hebben toegepast) die een positieve impact genereren en duurzame waarde creëren in overeenstemming met de belangrijkste ESG-criteria en SDG-doelstellingen.

Door het brede toepassingsgebied van deze ESG-criteria en SDG-doelstellingen kunnen ondernemingen niet in elke categorie uitblinken, maar een groot aantal Belgische ondernemingen is inspirerend in een of meer facetten van duurzaamheid. Daarom deelden we de Trends Impact Awards op in 6 categorieën: ‘Ecologie’, ‘Circulaire Economie’, ‘Veerkracht’, ‘Digitaal’, ‘Welzijn’, en ‘Diversiteit en Inclusie’.

Ten slotte komen niet alleen grote bedrijven in aanmerking voor de Trends Impact Awards.

In sommige categorieën wint ook de KMO.

181 bedrijven stelden zich kandidaat. De jury, bestaande uit journalisten van de Trends-redactie, betrokken leden van AMS en PwC België en duurzaamheidsprofessionals van gerenommeerde bedrijven in België, evalueerde elk van deze dossier uitvoerig en bracht deze onder in één van de subcategorieën. De bedrijven die uiteindelijk een Trends Impact Award in de wacht sleepten, waren degenen die maatschappelijke impact aantonen door initiatieven met een groot bereik of reikwijdte, of die zichzelf op unieke wijze differentiëren: 

  • Ecologie (grote bedrijven): DEME, herstelt op duurzame wijze ecosystemen met haar grondsaneringswerken en groene waterstof 
  • Ecologie (KMO’s): Biolectric, bouwt biogascentrales die groene energie opwekken uit mest 
  • Circulaire Economie (grote bedrijven): Ekopak, gespecialiseerd in waterrecycling
  • Circulaire Economie (KMO’s): Gramitherm, maakt isolatiepanelen o.b.v. grasvezel
  • Veerkracht (grote bedrijven): Vivaqua, het Brussels waterbedrijf kwam met een nieuw actieplan
  • Veerkracht (KMO’s): Galler Chocolaterie, herrees dankzij een duurzamere beleidsstrategie na een bijna-faillissement in 2018 
  • Digitalisering: LITA.co, crowdfundingplatform dat enkel financiering ophaalt voor duurzame bedrijven
  • Welzijn: Mindlab, biedt e-learnings aan rond mentaal welzijn
  • Diversiteit en Inclusie: EducIT, maakt digitale integratieoplossingen voor het Waalse onderwijs

Bovenop de awards voor deze subcategorieën onderscheiden we ook een Trends Global Impact Award aan een groot bedrijf en KMO met het meest impactvolle project over alle categorieën heen. Bij de grote bedrijven sleepte baggeraar DEME de Trends Global Impact Award in de wacht. Naast baggeraar is het bedrijf pionier in grondsanering en offshore energie. Het herstelt ecosystemen via de sanering van brownfields. Dat zijn gronden die vervuild zijn door industriële intensivering. Bovendien bevoorraden ze grote multinationals met op-natuur-gebaseerde brandstof dankzij hun innovatie in groene waterstof. DEME won het bij de grote bedrijven ook nog eens in de categorie ‘Ecologie’. 

De tweede grote winnaar is Spullenhulp. Het inzamelinitiatief dat armoede helpt bestrijden door het recycleren en verdelen van tweedehandskleding won de Trends Global Impact Award bij de KMO’s. Spullenhulp viert dit jaar haar 85e verjaardag en is pionier op vlak van diversiteit. Via een samenwerking met het OCMW biedt Spullenhulp werk en scholing aan mensen met een uitkering of leefloon. Op die manier zet de vzw deze mensen opnieuw op weg richting de arbeidsmarkt. 

 

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 152 landen met meer dan 328.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie.

© 2022 PwC. Alle rechten voorbehouden.

 

Over Antwerp Management School

Antwerp Management School is een internationaal gerenommeerde business school in het centrum van Antwerpen. AMS is al 60 jaar koploper op het vlak van innovatie, transformatie, ondernemerschap en ecosystemen met aandacht voor mens en maatschappij. 

Duurzaamheid is stevig verankerd in de missie van AMS als internationale managementschool die toekomstige managers en leiders voorbereidt op sleutelrollen in het internationale bedrijfsleven. 

Centraal staat de visie van AMS op leiderschap vanuit de overtuiging dat succesvolle leiders moeten handelen en beslissingen nemen vanuit een globale mindset en dat ze hun impact op de samenleving consequent moeten toetsen vanuit een stakeholders perspectief. De baseline van AMS vat dit mooi samen: "Opening minds to impact the world".

https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/duurzaamheid-ams 

 

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group is een internationale multimediagroep, marktleider op vlak van magazines in België en onder andere uitgever van de businessmagazines Trends  en Trends-Tendances, initiatiefnemer van de Trends Impact Awards.

Roularta Media Group gelooft in ‘One Team, One Family, One planet’ en bouwt vandaag mee aan een betere wereld voor morgen. Roularta Media Group inspireerde zich voor haar ambities inzake duurzaamheid op de 17 SDGs van de Verenigde Naties en selecteerde 4 prioritaire SDGs waarop ze haar duurzaamheidsstrategie wil sturen: kwaliteitsonderwijs, waardig werk en economische groei, verantwoorde consumptie en productie en klimaatactie. Roularta Media Group heeft tevens de Green Deal ondertekend om een bijdrage te leveren aan de natuur.

https://www.roularta.be/nl/over-roularta/duurzaamheid

 

Contact:

PwC – Jochen Vincke - [email protected]  

AMS – prof. dr. Wayne Visser - [email protected] 

Trends – Wim Verhoeven – [email protected]

 

 

 

Over PwC België

Building trust and delivering sustained outcomes

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

privacy statement

© 2023 PwC. Alle rechten voorbehouden.

PwC België
Culliganlaan 5
1831 Diegem