COVID-19 legt verschillen in het koopgedrag van de consument bloot

PwC Global Consumer Insights Pulse Survey

• Tijdens de pandemie toonden consumenten zich solidair met lokale bedrijven.
  • West-Europese consumenten die van thuis uit werken, geven over het algemeen meer uit dan consumenten die voornamelijk buitenshuis werken
  • 20% van de West-Europese consumenten beschouwt "verhoogde gezondheids- en veiligheidsmaatregelen" als eerste of tweede belangrijkste factor bij het winkelen in de winkel
  • Slechts 48% van de consumenten in West-Europa koopt bewust producten met minder of een milieuvriendelijke verpakking, vergeleken met 60% in de regio Azië/Oceanië en 61% in Afrika en het Midden-Oosten.

Donderdag 22 April 2021 - Door de impact van COVID-19 zijn consumenten zich bewuster geworden van gezondheid en veiligheid tijdens het inkopen of winkelen. Ondanks de diepgaande effecten van de pandemie, blijft winkelen in een fysieke winkel de voornaamste keuze voor 37% van de West-Europese consumenten die dagelijks of wekelijks inkopen doen. DePwC's Global Consumer Insights Pulse Survey beschrijft hoe COVID-19 trends in het consumentengedrag heeft aangepast en welke lange termijn patronen we kunnen verwachten. Dit kan een grote invloed hebben op hoe consumenten winkelen en welke producten/merken ze kopen.

Lokale bedrijven steunen

41% van de respondenten in de West-Europese regio gaf aan dat ze meer zijn gaan winkelen bij lokale bedrijven om die te ondersteunen. Toch is er een opmerkelijke generatiekloof in deze trend: 46% van de millennial en “gen z” shoppers gaf aan meer te zijn gaan winkelen bij lokale onafhankelijke bedrijven, tegenover 37% voor de andere respondenten. Volgens onze survey is het ook waarschijnlijker dat jongere generaties in de komende zes maanden meer zullen uitgeven. Dit geldt voor alle productcategorieën - ook voor meer niet-essentiële zaken als reizen (20%), mode (28%) en afhaalmaaltijden (31%).

Onze dagelijkse winkelgewoonten zijn veranderd

Consumenten in West-Europa diversifiëren geleidelijk hun aankoopkanalen: 8% winkelt dagelijks op mobiele apparaten of pc's, terwijl nog eens 8% dagelijks fysieke winkels bezoekt. Wereldwijd verslaat het dagelijks fysiek winkelen nog steeds het online winkelen (11% vs 10%). Wat online boodschappen doen betreft, blijven West-Europese consumenten achter bij hun peers wereldwijd: 42% geeft aan nooit online boodschappen te doen, terwijl dit wereldwijd slechts 32% is. Opmerkelijk is dat thuiswerkers over het algemeen verwachten meer uit te geven (24% vs 17%) en meer online te winkelen. 58% van de thuiswerkers geeft de voorkeur aan online boodschappen doen, tegenover 46% van de niet-thuiswerkers.

Brick-and-mortar is dus niet dood: 29% van de respondenten geeft aan minstens één keer per week een winkel te bezoeken. 35% van de consumenten zegt de afgelopen zes maanden niet minder fysiek te hebben gewinkeld. Zij gaven aan dat het comfort van winkelen in de winkel (29%) boven andere kanalen de belangrijkste reden is om trouw te blijven aan hun lokale winkel. Respondenten vinden het vooral prettig dat je bij het winkelen in een fysieke winkel langs een breed gamma aan producten kunt lopen (31%) en de artikelen kunt zien en aanraken (34%).

Basis: West-Europese landen (2,080 respondenten)

Filip Lozie, Consumer Markets Lead bij PwC België: "Als we van thuis blijven werken, kan dit belangrijke gevolgen hebben, aangezien we verwachten dat de voorkeuren voor fysiek winkelen zullen blijven afnemen. Dit thuiswerkende cohort zou dus kunnen leiden tot een nog snellere daling van het fysieke winkelen dan we nu al zien. Als thuiswerkers meer gaan uitgeven, zou de COVID-gerelateerde thuisconsumptie aanzienlijk kunnen toenemen. We zien ook een pad voor innovaties en veranderingen, zoals aanbiedingen voor abonnementen, verbeterde e-commerce-mogelijkheden en grotere bulkverpakkingen voor consumenten die meer thuis zijn en meer uitgeven. In die zin heeft de COVID-19-pandemie het tempo van deze evoluties versneld en verschillen in het consumentengedrag gecreëerd of verdiept. Voor bedrijven zal het cruciaal zijn om zich voortdurend te heruitvinden om het vertrouwen van klanten te behouden.”

Gezondheid en veiligheid

Consumenten die prioriteit geven aan gezondheid en veiligheid, winkelen minder vaak in de winkel dan consumenten die niet zo veiligheidsbewust zijn. 20% van de West-Europese consumenten beschouwt "meer gezondheids- en veiligheidsmaatregelen" als eerste of tweede belangrijkste factor bij het winkelen in de winkel.

26% van de respondenten in West-Europa geeft aan dat gezondheids- en veiligheidsoverwegingen hun voorkeur voor online winkelen bepaalt; dit percentage stijgt tot 32% wanneer het om boodschappen gaat. Andere factoren die consumenten ertoe aanzetten om online te gaan winkelen zijn comfort (36%) en gunstigere prijzen (30%). Bij het winkelen in de winkel noemt 32% gezondheids- en veiligheidsmaatregelen het belangrijkste criterium bij de beslissing welke winkel te bezoeken. Op mondiaal niveau zijn strengere gezondheids- en veiligheidsnormen daarentegen een van de belangrijkste redenen voor consumenten om fysieke winkels te mijden (32%).

Portemonnee versus duurzaamheid

In de nasleep van de pandemie richten consumenten over de hele wereld zich op het maken van duurzamere keuzes. Bij hun aankoopbeslissingen geven respondenten in West-Europa aan dat ze zaken als milieuvriendelijke verpakking (43%), lokale productie (46%) en de houding van een bedrijf ten opzichte van duurzaamheid (30%) een belangrijke factor vinden. Toch is slechts 30% van de consumenten bereid een meerprijs te betalen voor ethisch en duurzaam geproduceerde producten, vergeleken met 36% van de consumenten wereldwijd. In dit opzicht loopt West-Europa een beetje achter in vergelijking met andere regio's over de hele wereld: 48% van de consumenten in West-Europa koopt bewust producten met milieuvriendelijke verpakking of minder verpakking - tegenover 60% van de consumenten in de regio Azië-Oceanië.

Basis: West-Europese landen (2,080 respondenten)

Marc Daelman, Sustainability Lead bij PwC België: “De survey toont enkele positieve trends en verschuivingen in het consumentengedrag aan. Tegelijkertijd zien we dat veel consumenten tegenwoordig niet bereid zijn om een meerprijs te betalen voor duurzame producten. Hieruit blijkt ook dat er nog steeds een discrepantie bestaat tussen de uitgesproken voorkeuren van consumenten en hun daadwerkelijke aankoopbeslissingen.  Het zal voor bedrijven van cruciaal belang zijn om te overwegen de opties van consumenten in de richting van duurzamere alternatieven te sturen om zo de basis te leggen voor duurzamere consumptiepatronen. Naarmate organisaties hun activiteiten in de nasleep van de pandemie transformeren, zal het van cruciaal belang zijn duurzaamheid hierin centraal te stellen.”

Consumenten in de West-Europese regio hebben de volgende verwachtingen over de terugkeer naar het "normale leven" in de komende zes maanden: zij zien zichzelf terug naar kantoor gaan (66%) of een bezoek brengen aan een winkelcentrum (59%), maar verwachten niet massaal sport- of amusementsevenementen te bezoeken (15%) of een binnenlandse vlucht te nemen (15%).

Noot voor de redactie

Voor de Global Consumer Insights Survey van 2021 heeft PwC voor een nieuwe peilingsbenadering gekozen om alert te blijven inzake de veranderingen in het wereldwijde landschap en verbonden te blijven met het gedrag van de mondiale consument. Met een peiling in het late najaar van 2020 en een volgende peiling gepland in het voorjaar van 2021, tracht deze tweejaarlijkse studie de veranderende consumententrends van dichterbij te volgen. Voor de eerste peiling in de reeks werden 8 738 consumenten uit 22 landen ondervraagd (Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Hongkong SAR, Indonesië, Japan, Maleisië, Midden-Oosten, Mexico, Nederland, Filipijnen, Rusland, Singapore, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Thailand, Verenigde Staten en Vietnam). De enquête werd in 16 talen vertaald en in november 2021 gehouden. De respondenten waren minstens 18 jaar oud en moesten in het voorafgaande jaar minstens één keer online hebben gewinkeld. Dit onderzoek werd uitgevoerd door PwC Research, ons wereldwijde expertisecentrum voor primair onderzoek en op feiten gebaseerde adviesdiensten. https://www.pwc.co.uk/pwcresearch.