Belgische CEO’s zien wereldeconomie groeien maar België stagneren

CEO’s dreigen wel zelf de AI-boot te missen door gebrek aan upskilling

Ondanks dreiging van aanhoudende conflicten en toenemend protectionisme, zijn 3 op de 5 CEO’s optimistisch over de globale economische toekomst. Ze voorzien de aanwerving van meer personeel en een blijvende uitrol van AI. Dat geldt ook voor de Belgische CEO’s, al zijn ze veel optimistischer over de wereldeconomie dan over de Belgische.

  • 60% van de CEO’s wereldwijd verwacht economische groei, een forse stijging ten opzichte van de voorbije jaren. In 2024 was dit maar 38% en het jaar voordien amper 18%. De Belgische CEO’s zien de wereldeconomie met ongeveer hetzelfde cijfer groeien als hun collega’s wereldwijd. Maar over de eigen economie zijn ze somberder. Slechts 1 op 3 (34%) Belgische CEO’s verwacht economische groei in ons land. Dat laatste cijfer ligt in lijn met het cijfer van vorig jaar. We kunnen dus stellen dat de Belgische CEO’s een pak optimistischer zijn geworden over de wereldeconomie, maar niet over de economie in eigen land.
  • Wereldwijd verwacht ruim 4 op de 10 een toename van het personeel. Daartegenover staat dat minder dan 2 op de 10 denken aan inkrimpen. Opvallend is dat ondanks het recente nieuws over recordaantallen collectieve ontslagen en faillissementen, de Belgische resultaten in dezelfde lijn liggen met 1 op 3 die extra aanwervingen plannen (34%) en slechts 1 op 8 die aan meer afvloeiingen denken (13%).
  • Een bevraging zonder AI lijkt schier onmogelijk. Volgens de bevraging van PwC werkt 56% van de bedrijven al efficiënter dankzij AI. 1 op 3 zag de winstgevendheid en de omzetten stijgen. Hoewel er hiervoor geen Belgische kerncijfers beschikbaar zijn, wijzen de tendensen in ons land in dezelfde richting.
  • Innovatie is belangrijk want 4 op de 10 CEO’s geloven dat hun bedrijf de komende 10 jaar niet meer zal bestaan als ze niet innoveren. In België loopt dat zelfs op tot iets meer dan de helft (53%).
  • De recente berichtgeving over het klimaat toont aan dat we volop moeten inzetten op verduurzaming. De harde cijfers bevestigen dat dit voor bedrijven ook een succesvolle strategie is. Wereldwijd zorgden investeringen in duurzaamheid zes keer zo vaak voor een omzetstijging dan voor een -daling.

Jaarlijks bevraagt professioneel dienstverlener PwC enkele duizenden bedrijfsleiders voor een vooruitblik op het nieuwe jaar. De wereldwijde bevraging van PwC werd dit jaar ingevuld door zo’n 4.700 bedrijfsleiders uit 109 landen. 42% van hen verwacht minstens 5% extra personeel aan te trekken. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2024. Voor België liggen de cijfers met 34% aanwervingen en 13% afvloeiingen wat lager, maar blijft de balans positief.

De toename zou het grootst zijn in bedrijven met een omzet tot 100 miljoen dollar en voornamelijk in de technologie- en vastgoedsector, waar 61% extra aanwervingen plant. Ook in de farma (52%) en life sciences (51%) plant een meerderheid van de bedrijfsleiders meer aanwervingen.

Ondanks die rooskleurige bril, blijven macro-economische volatiliteit (29%) en inflatie (27%) de grootste kopzorgen. Al zijn er regionale verschillen. In het Midden-Oosten (41%) en Centraal- en West-Europa (34%) worden geopolitieke conflicten gezien als het grootste risico. In West-Europa voert macro-economische volatiliteit (29%) de boventoon, net voor cyberrisico's (27%), een gebrek aan geschoolde werkkrachten (25%) en inflatie (24%). In België vrezen CEO’s de macro-economische volatiliteit (44%) en inflatie (38%) het meest.

“Het lijkt erop dat Belgische bedrijfsleiders de rest van de wereld zien vooruitgaan, maar het gevoel hebben dat we zelf ter plaatse blijven trappelen of niet snel genoeg evolueren. Een opsteker is dat er nog steeds meer CEO’s denken aan personeel aanwerven in plaats van laten afvloeien, ondanks een recordjaar in negatieve zin in 2024. Maar het sombere vooruitzicht vraagt dat er eindelijk een stabiel ondernemersklimaat wordt geïnstalleerd in ons land. De federale onderhandelende partijen hebben immers een invloed op de twee grootste pijnpunten voor de bedrijfsleiders in ons land: de macro-economische volatiliteit en de inflatie”, aldus Patrick Boone, voorzitter van PwC België.

Heruitvinden is een must

Al enkele jaren op rij ziet 4 op de 10 CEO’s hun bedrijf niet meer bestaan binnen 10 jaar als ze gewoon op de huidige manier van werken blijven doorgaan (42% wereldwijd, 44% BE). Maar CEO’s ondernemen wel actie. De helft van de Belgische CEO’s geeft aan dat hun bedrijf de voorbije vijf jaar nieuwe sectoren of industrieën heeft aangeboord (38% wereldwijd). 47% heeft innovatieve producten of diensten ontwikkeld (38% wereldwijd) en 44% nam de eigen prijszetting onder de loep (24% wereldwijd). Wereldwijd rapporteerden de bedrijven die de voorbije vijf jaar meer acties ondernomen om het bedrijf heruit te vinden, ook hogere opbrengsten. 

Ook in België zagen 4 op de 10 CEO’s een deel van hun omzet komen van volledig nieuwe business (41%), al blijven uitbreidingen van de bestaande zaken (78%) en de kernactiviteiten van het bedrijf (94%) de meest solide bronnen van omzet. 

AI lijkt veelbelovend maar moet het nu maar eens bewijzen

Met driekwart van de CEO’s waarbij generatieve AI het afgelopen jaar een plek vond in het bedrijf (75%, 83% wereldwijd) lijkt deze technologie goed ingeburgerd. Hoewel wereldwijd meer dan de helft van de CEO’s (56%) efficiëntiewinsten ziet bij hun medewerkers en een derde ook de omzet zag stijgen dankzij AI, blijft een deel van de CEO’s op hun honger zitten. Vorig jaar hoopte immers 46% dankzij AI meer winst te maken, terwijl slechts 32% dat ook effectief deed.

Vertrouwen in AI blijft een drempel om het breder te gebruiken. Ongeveer 3 op de 10 CEO’s heeft zoveel vertrouwen in de technologie dat ze het in de kernprocessen van hun bedrijf gebruiken (33% wereldwijd, 28% in België).

Toch tempert dit het enthousiasme niet helemaal. Net niet de helft 49% hoopt dit jaar de winstgevendheid op te krikken dankzij AI. Bijna evenveel CEO’s (47% wereldwijd, 53% in België) verwachten dat AI en generatieve AI in de komende drie jaren een deel zal uitmaken van hun technologieplatformen. Vier op de tien (41% wereldwijd en in België) zien het zelfs een rol spelen in de kernprocessen van hun bedrijf en drie op de tien (30%, 28 in BE) plant nieuwe producten of diensten te ontwikkelen met AI.

Meer mature blik op AI?

De impact op het personeel lijkt overigens goed mee te vallen. Wereldwijd zijn er meer CEO’s die zeggen dat ze personeel extra aanwerven dankzij AI (17%) dan afdanken (13%). Toch lijken de CEO’s niet het volle potentieel van hun personeel te benutten. Ongeveer een derde (31% wereldwijd ,38% BE) zal AI inplannen in de tewerkstellingsstrategie. Daar zijn vragen bij te stellen, aangezien de meerwaarde van AI enkel tot uiting kan komen door medewerkers die weten waar en wanneer ze AI kunnen integreren in hun werk en ook de mogelijke valkuilen weten te omzeilen.

Te meer omdat 2 op 3 Belgische CEO’s (65,5%) maximaal een kwart van het personeel zal upskillen in de komende 12 maanden. In amper een kwart van de bedrijven zal minstens de helft van het personeel een opleiding krijgen. De reden is dat Belgische CEO’s dit jaar minder overtuigd zijn van de noodzaak om hun personeel nieuwe kennis bij te brengen dan vorig jaar. Er is een duidelijke toename (+13%) van het aantal CEO’s dat niet vindt dat het merendeel van het personeel nieuwe skills moet leren in de komende drie jaar.

Het lijkt er op dat CEO’s nog steeds optimistisch zijn over de opportuniteiten van AI maar dat ze zich meer bewust zijn van de uitdagingen die zich stellen om AI nog meer te laten renderen in hun bedrijf. Zowel op de vraag of AI in de komende drie jaren fundamenteel zal bijdragen aan de manier waarop het bedrijf waarde creëert, als op de vraag of de competitiviteit in de komende drie jaar zal stijgen dankzij AI, daalt het aantal ‘believers’ met bijna 19,8%. 

Investeren in duurzaamheid betaalt zich terug

Gevraagd naar de financiële impact van duurzaamheidsinvesteringen in de voorbije vijf jaar, gaf 1 op 3 CEO’s wereldwijd (33%) aan dat ze hierdoor hun omzet zagen stijgen. Slechts 5% gaf een negatieve impact aan. Bovendien gaven 2 op 3 CEO’s aan dat dergelijke investeringen ofwel kostenbesparend waren, of geen impact hadden op hun kosten.

Hoewel de uitkomst van die investeringen dus positief is, blijft het moeilijk om dergelijke investeringen op te starten. Complexe regelgeving is het grootste struikelblok (24%), waardoor bedrijven hun investeringen niet kunnen opstarten. Een lage ROI (18%) of te weinig engagement vanuit het management (6%) worden veel minder aangehaald.

“De resultaten van deze survey tonen aan dat het loont om te investeren in de twee metatrends van het moment: AI en het klimaat. De voorsprong van de Angelsaksische landen op vlak van AI is al groot. Het zou jammer zijn moesten de CEO’s in ons land te lang dralen om op die trein te springen. Investeren in het eigen personeel is dan echter cruciaal en een kans die we momenteel collectief dreigen te missen”, besluit voorzitter Patrick Boone.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Building trust and delivering sustained outcomes

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

U kan onze privacyverklaring hier bekijken: www.pwc.be/privacy-statement

© 2023 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Neem contact op met