Belgische CEO's somberder dan ooit over de economische vooruitzichten

23ste editie PwC CEO Survey

Maandag 20 januari 2020 - Een recordniveau van Belgische CEO’s gelooft dat de economische groei zal dalen. Met maar liefst 63% die deze mening delen, is dit het hoogste niveau sinds 2012. Belgische bedrijfsleiders zijn zich ook meer bewust van cyberdreigingen en bijna een derde van hen maakt zich "extreem zorgen" over dit vraagstuk.  Dat blijkt uit de CEO Survey, het 23ste onderzoek van meer dan 1,581 CEO’s wereldwijd, waaronder 41 Belgische CEO’s, dat PwC vandaag heeft voorgesteld op de jaarlijkse bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum in Davos.

Oog in oog met de economische realiteit

Bijna twee derde (63%) van de Belgische CEO's voorspelt een daling van de wereldwijde economische groei, wat 18 procentpunten meer is dan vorig jaar (45%). De onrust over de wereldwijde economische groei tempert ook het vertrouwen van de CEO's in de vooruitzichten van hun eigen bedrijf op korte termijn, met slechts 63% die vertrouwen uitte in de vooruitzichten voor de omzetgroei van hun eigen bedrijf voor de komende 12 maanden, een aanzienlijke daling in vergelijking met vorig jaar (76%). Hun visie op middellange termijn blijft min of meer ongewijzigd: 81% is optimistisch over hun vooruitzichten voor omzetgroei in de komende drie jaar.

Overregulering (37%) en beleidsonzekerheid (34%) blijven CEO’s kopzorgen geven. Dat was niet anders in 2018. Wat opvalt echter is dat handelsconflicten (34%), onzekere economische groei (32%) en voor het eerst ook klimaatverandering (27%) zaken zijn die hun groeivooruitzichten voor op de helling dreigen te zetten.

Top 5 economische, beleids-, sociale en milieubedreigingen voor de groeiperspectieven van uw organisatie

Belgische CEO’s liggen daarnaast het meest wakker van de beschikbaarheid van vaardigheden (41%), veranderend consumentengedrag (34%) en cyberbedreigingen (29%) wanneer het aankomt op de bedreigingen voor hun eigen organisatie.

% Respondenten die aangeven
% Respondenten die aangeven "extreem bezorgd" te zijn

Axel Smits, voorzitter van PwC België, reageert op de resultaten van het onderzoek: “Bedrijfsleiders zijn opvallend minder positief gestemd over de wereldeconomie als gevolg van handelsgeschillen en gespannen verhoudingen tussen grote wereldmachten. Ook klimaatverandering is in het afgelopen jaar hoog op de agenda komen te staan van Belgische bedrijfsleiders.  De jongste resultaten van het onderzoek geven blijk van een tanend vertrouwen waardoor de reeds bestaande bezorgdheid rond economische vooruitgang wordt versterkt.”

‘Extreem bezorgd’ over cyberdreigingen

Maar liefst 29% van de Belgische CEO's is ‘extreem bezorgd’ over cyberdreigingen. 71% ziet cyberaanvallen zelfs als een bedreiging voor de groeivooruitzichten van hun organisatie. Ook het regelgevend kader is iets waar CEO’s mee bezig zijn: 80% is ‘extreem bezorgd’ over regelgeving inzake data privacy en cybersecurity, opvallend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 54%.

Axel Smits, voorzitter van PwC Belgium: “Nu steeds meer beveiligingsinbreuken en malware-aanvallen de voorpagina's halen, hoeft het niet te verbazen dat Belgische bedrijven zich hiertegen willen wapenen. Cyberaanvallen vormen in 2020 een van de onvermijdelijke bedreigingen waarmee bedrijven - zowel kleine ondernemingen als multinationals - te maken kunnen krijgen. Het is bemoedigend om te zien dat Belgische CEO's meer aandacht schenken aan wat cyberveiligheid eigenlijk betekent. Toch is de economische groei sterk afhankelijk van vertrouwen: vertrouwen tussen bedrijven en hun klanten maar ook tussen mensen en technologie, of tussen werkgevers en werknemers. Het toenemende risico van cyberaanvallen kan dat vertrouwen sterk schaden”.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier: www.pwc.be/ceosurvey