Belgische bedrijven verwachten een beperkte impact op de wereldwijde mobiliteit

PwC Global Mobility Pulse Survey

  • De meeste Belgische bedrijven stellen nieuwe internationale reizen uit als gevolg van de COVID-19-uitbraak
  • 56% is van mening dat ze na de crisis naar de normale gang van zaken zullen terugkeren met hetzelfde aantal internationale verplaatsingen; slechts 6% denkt dat deze crisis een fundamentele invloed zal hebben op de mobiliteit van werknemers.

10 juni 2020 - Overal ter wereld hebben regeringen gereageerd op de snelle verspreiding van Covid-19 door de grenzen te sluiten en reizen te beperken. Dit heeft een impact op de internationale mobiliteit en zorgt voor uitdagingen door de uiteenlopende loon-, belasting- en socialezekerheidswetten die overal ter wereld gelden. Belgische bedrijven hebben hierop gereageerd door nieuwe opdrachten af te remmen en laten internationale medewerkers toe om naar huis terug te keren. In de toekomst verwachten de meeste Belgische bedrijven dat de wereldwijde mobiliteit terugkeert naar hetzelfde niveau van internationale verplaatsingen, volgens de Global Mobility Pulse Survey van PwC. 

Om te weten te komen hoe de uitbraak van COVID-19 de prioriteiten van bedrijven heeft veranderd, heeft PwC een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 300 bedrijfsleiders in 37 landen, waaronder 16 in België, over de impact van de epidemie op de wereldwijde mobiliteit.

Wereldwijde mobiliteit tot stilstand gekomen

De COVID-19 uitbraak heeft haast geen effect op werknemers die voor bedrijven in het buitenland aan de slag zijn, omdat de meeste van deze medewerkers zonder problemen van thuis uit kunnen werken (63%). Toch stellen de meeste Global Mobility leiders in België (81%) nieuwe internationale zendingen uit, net zoals de meeste andere bedrijven wereldwijd. Belgische bedrijven staan meer open om internationale opdrachten van thuis uit te starten in vergelijking met andere bedrijven wereldwijd: 69% van de Belgische respondenten ging akkoord te starten met thuiswerk, tegenover 42% gemiddeld wereldwijd.

Niet verrassend laat bijna 69% van de Belgische bedrijven haar huidige mobiele medewerkers tijdelijk terugkeren naar hun thuisland, in lijn met wat andere bedrijven wereldwijd doen (63%). In tegenstelling tot de initiatieven ondernomen door andere wereldwijde bedrijven zijn Belgische bedrijven minder geneigd om de opdracht naar een derde land over te brengen (6%). De uitbraak van COVID-19 heeft ook de strategische mobiliteitsprioriteiten verlegd, met een gewijzigde focus op de dagelijkse activiteiten en behandelen van vragen van werknemers, maar ook op de evaluatie van toekomstige projecten.

Het einde van de globale mobiliteit?

In hun onmiddellijke reactie richten Belgische bedrijven zich er nu op om te begrijpen wie hun mobiele medewerkers zijn en waar ze zich bevinden (56%), begrijpen wie er binnen de organisatie door het virus is getroffen (38%) en het werken aan communicatie en planning (31%). Ook de implicaties van veranderende regelgeving (31%) zijn voor velen van hen een topprioriteit.

Met betrekking tot de invloed van Covid-19 op de internationale mobiliteit, geloven de meeste Belgische respondenten dat bedrijven terug hetzelfde aantal internationale verplaatsingen zal doen na de crisis (56%). Al voor de Covid-19-crisis was 66% van de Belgische CEO's er zich van bewust dat globalisering heeft bijgedragen tot het vergemakkelijken van het vrij verkeer van kapitaal, mensen, goederen en informatie (PwC CEO Survey 2018). 

Over de resultaten van het onderzoek, zegt Sandrine Schaumont, Partner bij PwC België: “De uitbraak van COVID-19 heeft aanzienlijke onzekerheden veroorzaakt voor werknemers in het buitenland en hun werkgevers. Zowel expats als werkgevers moeten zich niet alleen bewust zijn van de gezondheidsrisico's, maar ook van de veranderende wetgeving en vereisten rond huisvesting, reizen, visa en werkvergunningen. Een obstakel waar veel bedrijven mee te maken hebben, is dat ze niet noodzakelijkerwijs over de technologie beschikken om te bepalen waar hun werknemers zich bevinden. Deze crisis maakt het daarom noodzakelijk om een duidelijk beeld te krijgen van waar alle wereldwijd mobiele werknemers zich op een bepaald moment bevinden en om veerkracht en flexibiliteit op te bouwen in een post-pandemische wereld”.

“Nu organisaties bezig zijn met hun exitstrategie moeten ze er rekening mee houden dat er een nieuwe mentaliteit zal ontstaan in de post-Covid 19-wereld. Het is zeer waarschijnlijk dat het ‘nieuwe normaal’ een verschuiving in de voorkeuren van zowel werknemers als werkgevers zal inhouden. Denk maar aan de verwachting van een meer virtuele werkplek, met een grotere nadruk op flexibiliteit. Het werken van op afstand zal bovendien leiden tot de nood aan snellere en meer wijdverspreide digitale bijscholing. Mensen hebben nu leren omgaan met nieuwe technologieën om te werken, simpelweg omdat ze geen andere keuze hadden. De overgang naar het nieuwe normaal zal gepaard gaan met zowel voordelen als uitdagingen waar organisaties zich op moeten voorbereiden".

Voor meer informatie klik hier: https://www.pwc.be/global-mobility-survey ​ ​ ​ 

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be
De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be
Website preview
AI bevordert productiviteit en doet lonen stijgen
Diegem – 30 mei 2025 Artificiële intelligentie (AI) transformeert de arbeidsmarkt in België en wereldwijd, waardoor werknemers productiever, meer gewaardeerd en beter betaald worden, zelfs in functies die traditioneel als kwetsbaar voor automatisering worden beschouwd. Dat is de conclusie van PwC’s 2025 Global AI Jobs Barometer, gebaseerd op een analyse van bijna een miljard vacatureadvertenties en duizenden financiële bedrijfsrapporten over zes continenten, waaronder België.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be