Belgische bedrijven enthousiast over GenAI maar trekken budgetten op voor cybersecurity door groeiende risico's

Brussel, 7 november 2023 - Voor Belgische senior executives zijn cyberrisico's één van de drie prioriteiten in risicobeheer. De andere twee zijn inflatie en macro-economische volatiliteit, aldus het recentste Global Digital Trust Insights-onderzoek van PwC. Uit de bevraging bij 3.800 bedrijven en techleiders in 71 landen blijkt ook dat de opmars van Generatieve AI onthaald wordt met gemengde gevoelens van scepsis en enthousiasme. Bovendien investeren heel wat bedrijven massaal in cyberbeveiliging om zichzelf te beschermen tegen cyberaanvallen. De meeste Belgische respondenten zijn sterk positief over de voordelen die Generatieve AI (GenAI) biedt voor hun bedrijf, zoals nieuwe bedrijfsactiviteiten en een hogere productiviteit.

Door een toename van het aantal cybersecurity-bedreigingen, komt cyberbeveiliging hoger op het prioriteitenlijstje voor risicobeheer te staan. De cyberdreigingen die hen vooral zorgen baren zijn hack-and-leak operaties, aanvallen op geconnecteerde toestellen, ransomware, cloud-gerelateerde bedreigingen en andere systeeminbreuken. De meest gevreesde gevolgen zijn schade aan het bedrijfsimago, waaronder verlies van het consumentenvertrouwen en inkomsten en strafrechtelijke en burgerlijke aansprakelijkheid. Het aantal bedrijven dat een data-inbreuk van meer dan € 900.000 heeft ervaren, neemt jaar na jaar toe met een stijging van één derde: van 27% naar 36%. De geschatte kost van hun meest schadelijke data-inbreuk in de voorbije drie jaar ligt bij deze organisaties tussen € 95.000 en € 475.000.

Om de gevaren van een cyberaanval te beperken, trekken bedrijven hun investeringen in cyberbeveiliging op tegenover vorig jaar. Acht op de 10 (79%) verwachten dat hun cyberbudgetten verder zullen stijgen, tot wel 65% in 2023. Organisaties die al verder staan met hun initiatieven rond cyberbeveiliging rapporteren grotere voordelen en een lager aantal cyberinbreuken met een kost van € 1 miljoen of meer, of minder tot helemaal geen inbreuken.

Hoewel cyberveiligheid een groeiende dreiging vormt voor bedrijven, wordt de opmars van Generatieve AI positief onthaald. Driekwart van de bedrijven en techleiders toonden zich enthousiast over het potentieel van Generative AI: 77% was het erover eens dat 'Generative AI de organisatie zal helpen om nieuwe bedrijfsactiviteiten te ontwikkelen in de komende drie jaar'; 74% gaf aan dat 'het persoonlijke gebruik van Generatieve AI door medewerkers zal leiden tot een voelbaar hogere productiviteit in de komende 12 maanden'; 75% was het ermee eens dat 'bedrijfsprocessen op basis van generatieve AI de productiviteit van medewerkers in de komende 12 maanden zal verbeteren'.

Tegelijk kan Generatieve AI ook leiden tot ernstige risico's op vlak van privacy, cyberveiligheid, naleving van de regelgeving, relaties met derden, wettelijke verplichtingen en intellectuele eigendom. Om het maximum te kunnen halen uit deze baanbrekende technologie, moeten organisaties een hele reeks risico's beheren op het globale bedrijfsniveau.

Pascal Tops, Risk & Regulatory leader bij PwC Belgium: 'Onze wereldwijde bevraging toont aan dat cyberbeveiliging nog steeds sterk aanwezig is in de hoofden van bedrijfsleiders. Nu meer dan ooit. Bedrijven moeten wendbaar zijn en zich aanpassen aan de veranderende markt. Nu de opkomende technologieën de markt volledig transformeren, moeten bedrijfsleiders het status quo doorbreken door veiligheid in te bouwen in het weefsel van hun organisatie in plaats van alsmaar branden te blussen.'

Over het onderzoek: De Digital Trust Insights Survey 2024 peilde naar de ideeën van bedrijfs- en techleiders over heel de wereld rond uitdagingen en kansen om de cyberbeveiliging in hun organisatie te verbeteren of te transformeren in de komende 12 tot 18 maanden. Het huidige onderzoek is gebaseerd op 3.876 antwoorden uit 71 landen, van mei tot juli 2023. De antwoorden op de enquête komen uit een waaier van sectoren en bedrijfsgroottes, waarvan 40% afkomstig van organisaties met een omzet van meer dan $ 5 miljard. 88% van de antwoorden (3.428) komen via een externe panelprovider en 12% (448) komen uit outreach-activiteiten binnen het netwerk van PwC.

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

U kan onze privacyverklaring hier bekijken: www.pwc.be/privacy-statement