Bedrijven zijn vastbesloten hun veerkracht te vergroten en crisisparaatheid te verbeteren naar aanleiding van de pandemie

PwC’s 2021 Global Crisis Survey

• Meer dan 70% van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf negatieve gevolgen heeft ondervonden van de COVID-19 pandemie
  • 96% van de respondenten zegt de transformatie te willen versnellen op gebieden geïdentificeerd tijdens de pandemie, 77% zal de bedrijfsstrategie wijzigen
  • 95% van de bedrijfsleiders geeft aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren, slechts 35% van de organisaties had een crisisplan dat ‘zeer relevant’ was
  • 69% van de respondenten zal actief werken aan het vergroten van de veerkracht van hun organisatie

Donderdag 6 Mei 2021 - Een jaar nadat COVID-19 tot wereldwijde pandemie werd uitgeroepen, onderzoekt PwC's tweede Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de meest ontwrichtende wereldwijde crisis van ons leven. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders deelden gegevens en inzichten. Ze vertegenwoordigen organisaties van alle groottes uit 29 sectoren en 73 landen.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte - maar geen pandemie, die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.

Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zei dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangaf dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst getroffen werd. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.

"Terwijl wereldwijde organisaties hun reactie op de pandemie evalueren, bieden de inzichten uit dit onderzoek een overtuigend kader om de capaciteiten op het vlak van veerkracht te analyseren en te versterken” stelt Rudy Hoskens, Partner en Crisis Leader, PwC België. "Alle ogen zijn eindelijk op de toekomst gericht. Lessen trekken uit de manier waarop bedrijven op de crisis hebben gereageerd is een belangrijke eerste stap om de juiste basis te leggen voor wat komen gaat. Crisisplanning, veerkrachtprogramma's en de bescherming van en aandacht voor fysieke en emotionele behoeften van werknemers zijn allemaal integrale onderdelen van de voorbereiding op het onvermijdelijke."

Uit het onderzoek van PwC blijkt dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat 'zeer relevant' was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld - een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.

De vooruitzichten voor 2021 zijn positief. Volgens de 24e jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO's dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.

Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten om lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert, en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico's en zogenaamde "black swan"-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.

Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.

"95% van de bedrijfsleiders geeft aan dat hun crisismanagementcapaciteiten voor verbetering vatbaar zijn. Veerkracht inbouwen in het DNA van je organisatie vereist dat je dit als een prioriteit beschouwt," legt Roy Coppieters, Director in Crisis Response bij PwC België, uit. "Veerkracht is fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring, maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen."

Over PwC’s Global Crisis Survey

De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven

op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.

Lees de volledige 2021 Global Crisis Survey voor meer inzichten.

Erik Oosthuizen

​0474 56 42 76