Bedrijfsleiders verwachten een crisis, maar 1 op 3 heeft er geen toegewijd team voor

Global Crisis Survey

  • 95% verwacht in de toekomst door een crisis te worden getroffen;
  • 69% van de bedrijfsleiders heeft de afgelopen vijf jaar ten minste één crisis meegemaakt;
  • Bedrijven met meer dan 5.000 werknemers hebben vaker te maken gehad met meer dan 5 crises - gemiddeld één per jaar;
  • 29% van de bedrijven heeft geen gespecialiseerd team die zich specifiek bezighoudt met crisis paraatheid of crisisrespons.

10 September 2019 - Een crisis maakt geen onderscheid. 95% van bedrijfsleiders verwacht in de toekomst door een crisis te worden getroffen. 69% heeft er in de laatste vijf jaar zelf al één meegemaakt. Bedrijven met 5.000 of meer werknemers lopen de grootste kans om te maken te krijgen met crisissituaties. Het gaat vooral over cybercriminaliteit (26%), natuurrampen (22%), een leiderschapscrisis (17%) of fraude (16%). Dat blijkt uit de Global Crisis Survey 2019 van PwC, waarvoor 2.084 bedrijfsleiders in 25 sectoren en 43 landen, waaronder België, werden geïnterviewd.

De studie brengt 19 mogelijke ‘crisis triggers’ in kaart die in zeven overkoepelende categorieën werden ondergebracht om een bredere analyse mogelijk te maken - operationeel, technologisch, humanitair, financieel, juridisch, menselijk kapitaal en reputatie.

De meest voorkomende crisissituatie gaat meteen naar het hart van het bedrijf: operationele crisissituaties worden door meer dan de helft van de bedrijfsleiders (53%) aangehaald. Het gaat om operationele onderbrekingen, problemen in de toeleveringsketen of product defecten. Technologische ​ crisissituaties staan met stip op de tweede plaats. Een derde van de respondenten heeft dit soort crisis al heeft meegemaakt, ten gevolge van technologische defecten of cybercriminaliteit.

Ingvar Van Droogenbroeck, Partner bij PwC België: ​ “In het verleden kon je een crisis vaak nog onder de radar houden, maar in een tijd van sociale media en digitalisering heeft een crisis steeds vaker ook gevolgen voor externe belanghebbenden. Consumenten, politici, burgers, aandeelhouders verwachten van organisaties dat ze elke crisis onmiddellijk, effectief en correct aanpakken”.

 

Blinde vlek

Het onderzoek toont een opmerkelijke kloof tussen de crisissituaties die organisaties al hebben meegemaakt in het verleden en degene waarmee ze verwachten te maken hebben in de toekomst. De meest ingrijpende crisissituaties die bedrijven al hebben meegemaakt gaan vooral over liquiditeitsproblemen (14%), technologisch falen (11%) of operationele verstoringen (8.5%), terwijl de situaties waar ze in de toekomst op anticiperen vooral gaan over cybercriminaliteit (38%), marktverstoringen ​ (37%) of ethisch wangedrag (20%).

Roy Coppieters, Director bij PwC België: “Deze bevindingen doen vermoeden dat organisaties zich vooral laten leiden door wat ze kennen. Als we kijken naar de top drie crisissen die organisaties al hebben doorstaan, zijn de meest ontwrichtende situaties niet meteen de meest nieuwswaardige. Omgekeerd zijn de crisissituaties die door de media opgepikt worden misschien ook niet altijd de meest ontwrichtende. Dat is een belangrijke blinde vlek voor organisaties als ze zich willen voorbereiden op een mogelijke crisis”.

 

Een gewaarschuwde organisatie is er twee waard

Ondanks het feit dat bedrijfsleiders zich duidelijk bewust zijn van het risico op een crisis, heeft ​ 3 op 10 (29%) geen gespecialiseerd team in dienst dat werkt rond crisisparaatheid of crisisrespons.

Nochtans mag de impact van een crisis niet onderschat worden. Het heeft niet enkel gevolgen voor organisaties intern, maar ook extern, naar andere belanghebbenden toe. Het onderzoek onderstreept dat de effecten van een crisis elke laag van de organisatie aantast. Een crisis zorgt voor voelbare gevolgen op het vlak van zakelijke relaties (74%), de reputatie (61%) en de moraal (59%) binnen een organisatie. ​ 

Ingvar Van Droogenbroeck, Partner bij PwC België: “Een crisis overkomt iedereen vroeg of laat. ​ Voorbereid zijn is van vitaal belang om de impact te beperken. De potentiële schade van een crisis - en of je er al dan niet sterker uitkomt of niet - wordt niet zozeer bepaald door de aard van de crisis als wel door hoe je er mee omgaat . "Never let a good crisis go to waste" zei Winston Churchill. Elke organisatie kan sterker uit een crisis komen als ze de juiste stappen zet.”

Organisaties die sterker uit een crisis komen of er zelfs voordeel uithalen, onderscheiden zich op vijf manieren:

  1. Ze wijzen middelen toe vóór een crisis zich voordoet - Een degelijke crisisparaatheid en -respons vergt een team, budget en tijd. Maak dit vrij vóór een crisis uitbreekt.
  2. Ze maken een plan en testen het - Voorbereid zijn betekent niet dat je op elke gebeurtenis kan anticiperen: houd rekening met de specifieke triggers die risico's kunnen opleveren, maar zorg er wel voor dat het crisisplan niet aan één of twee scenario's is gebonden. Maak het plan holistisch en flexibel. Test het en herbekijk het regelmatig.
  3. Ze nemen een op feiten gebaseerde aanpak aan - Snel en accuraat de feiten kunnen vaststellen in een crisissituatie is van primordiaal belang. Bovendien dient er rekening gehouden te worden met álle relevante belanghebbenden.
  4. Ze onderzoeken de oorzaak van de crisis en nemen actie - Als een organisatie een crisis heeft meegemaakt, is het verleidelijk om de ‘business as usual’ te hervatten, maar ‘winnaars’ graven dieper, definiëren actieplannen en volgen die op.
  5. Ze werken samen als team en houden zich aan hun waarden - Een gebrek aan interne samenwerking kan het moeilijk maken voor een organisatie om heelhuids uit een crisis te komen. Een crisis is niet enkel een bedreiging maar kan ook een kans zijn om de interne samenwerking en cultuur te versterken.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be