Zes op tien bedrijven ziet potentieel in artificiële intelligentie, robotisering en data-analyse voor financiële beslissingen

PwC Global Treasury Benchmarking

• Minstens 60% van treasurers verwacht dat artificiële intelligentie, robotgestuurde procesautomatisering (RPA) en data-analyse ondersteuning kan bieden voor financiële besluitvorming;
  • 41% wordt minstens maandelijks geconfronteerd met betalingsfraude door cyberaanvallen maar slechts 28% ziet het als een kritische bedreiging voor de onderneming;
  • Treasurers moeten strategisch meedenken (99%), allianties aangaan met andere functies binnen het bedrijf (84%) en een sterke voeling voor technologie hebben (73%) willen ze in de toekomst relevant blijven.

Dinsdag 30 juli 2019 - Met een aanhoudende volatiliteit op de financiële markten, geopolitieke onrust en toenemende cybercriminaliteit, is er vandaag heel wat onzekerheid voor bedrijven; niet alleen in België maar evenzeer wereldwijd. Onderbelicht is daarbij de rol van treasurers binnen bedrijven, wiens strategisch gewicht steeds groter wordt met 99% van de respondenten die onderkent dat strategisch denken essentieel is geworden. In de toekomst zal de treasurer beroep doen op artificiële intelligentie en robotgestuurde procesautomatisering om strategisch advies te geven over financiële risico’s en kasstromen van bedrijven. De tijd dat treasurers zich achter de schermen bezighouden met financiële zaken ligt zo definitief achter ons.  Dat blijkt uit de  Global Treasury Benchmarking survey.

Samenwerking tussen mens en machine

De rol van Treasury is cruciaal in heel wat organisaties. Door de geldstromen binnen de organisatie te controleren, het kapitaal te optimaliseren en de financiële risico’s te beheersen, zorgt de treasurer ervoor dat de onderneming altijd over voldoende middelen kan beschikken.

Hoewel de rol van treasurers sterk is veranderd in het licht van de steeds uitdagender wordende internationale context, blijven cashflow-prognoses (100%), financiering (93%) en valutarisico’s (92%) de grootste prioriteiten van de treasurer. Een prioriteit die de afgelopen tijd hoog op de agenda is komen te staan is technologische innovatie. Minstens 60% ziet potentieel in data-analyse, geautomatiseerde procesautomatisering (RPA) en kunstmatige intelligentie (AI) in de komende twee tot drie jaar.

“Met artificiële intelligentie kunnen bedrijven hun kasstromen en financiële risico’s met grote precisie voorspellen. Ook robots vinden hun weg in de financiële afdeling van bedrijven. Robotisering zorgt voor realtime updates van de gemaakte prognoses, met de laatste nieuwe informatie van de markten. De mens en de machine die samen financiële voorspellingen maken is geen toekomstmuziek meer. Deze evolutie zal er ongetwijfeld voor zorgen dat treasurers in de toekomst een meer strategische rol zullen spelen.”, zegt Didier Vandenhaute, Partner bij PwC België.

Risico's managen in een wereld vol onzekerheid

De boog staat meer dan ooit gespannen. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 85% zich zorgen maakt over de schommelingen van wisselkoersen die de rentabiliteit kunnen beïnvloeden. Het renterisico volgt met 80%. Ook cyberrisico's komen steeds vaker voor. Hoewel 41% van de respondenten minstens maandelijks met betalingsfraude wordt geconfronteerd, beschouwt nog geen derde (28%) dit als een kritieke bedreiging, wat maakt dat het risico sterk onderschat wordt. Meer dan de helft erkent dat zij verantwoordelijk zijn voor het beheer van fraude. Toch zijn er zo ook een aanzienlijk aantal treasurers die het nog niet als een kritieke missie zien.

Hans Candries, partner bij PwC België: “Risicomanagement komt voornamelijk in de schijnwerpers in tijden van geopolitieke veranderingen, marktevoluties en wijzigingen in financiële en commerciële regelgeving. Betalingsfraude via cyberaanvallen neemt toe, toch onderschatten veel treasurers nog steeds het belang van deze dreiging en hun verantwoordelijkheid om een passende strategie te vinden om het risico te beheersen. Het probleem van betalingsfraude wordt algemeen sterk onderschat, hoewel de gevolgen ervan heel ernstig kunnen zijn. Ook de reputationele schade komt bedrijven vaak duurder te staan dan het verlies aan liquiditeit en de stijging van de verzekeringspremies.”

Meerwaarde aantonen

Tegen de achtergrond van toegenomen risico’s en digitaal potentieel, toont het onderzoek ook aan hoe de treasurer steeds vaker een spilfiguur is bij het uittekenen van de strategische koers van een organisatie. Treasurers moeten daarom strategisch meedenken (99%), allianties aangaan met andere functies binnen het bedrijf (84%) en een sterke voeling voor technologie hebben (73%) willen ze in de toekomst relevant blijven.

“Treasurers zijn van oudsher ‘de mannen of vrouwen van de centen’. Ze zorgen achter de coulissen dat bedrijven of organisaties voldoende middelen hebben voor de dagelijkse activiteiten of voor investeringen. Het onderzoek toont de verschuiving van de Treasury-functie van het financiële scorebord bijhouden naar een gewaardeerde adviseur binnen het bedrijf, wiens topprioriteiten zijn verweven met de bredere bedrijfsstrategie,” aldus Didier Vandenhaute, Partner bij PwC België.