Vormgeven aan de thesaurie van 2025

Het Journeys to Treasury partnership kondigt 4e jaarlijkse rapport aan

Door visie en praktijk te combineren geeft Journeys to Treasury een realistisch beeld van de huidige en toekomstige uitdagingen en kansen op het gebied van de treasury. Hoe kunnen treasurers gebruik maken van best practices en nieuwe technologieën om het beroep om te vormen van operationeel expertisecentrum naar strategische businesspartner?

Woensdag, 16 oktober 2019,  Kopenhagen - Zowel de thesaurie, of treasury, als de functie van treasurer zal er in 2025 helemaal anders uitzien dan vandaag. De thesaurie wordt steeds relevanter, naarmate het belang van een goed beheer van liquiditeit en internationale risico’s steeds duidelijker wordt op bestuursniveau en door de toenemende verbondenheid van de thesaurie met de commerciële aspecten van een bedrijf. Omdat de invloed van treasurers aan het uitbreiden is, hebben bedrijven nood aan nieuwe vaardigheden. Tegelijkertijd brengt de combinatie van data en nieuwe technologie ook nieuwe opportuniteiten met zich mee.

Verandering kan intimiderend zijn en treasurers denken vaak dat andere treasuries ver voorop liggen. Het Journeys to Treasury rapport geeft geen geromantiseerd beeld van de thesaurie, maar erkent dat, hoewel sommigen meer gedigitaliseerd zijn dan andere, alle treasuries met organisatorische, menselijke, technologische en budgettaire beperkingen geconfronteerd worden die de prioriteiten en capaciteiten bepalen.

In de vierde editie van de Journeys to Treasury brengen BNP Paribas, PwC, SAP en de European Association of Corporate Treasurers (EACT) opnieuw hun expertise samen om de prioriteiten die geïdentificeerd werden door verschillende treasurers te bespreken en zo de thesaurie van de toekomst in kaart te brengen:

Betalingen en inningen.  Door de opkomst van digitale businessmodellen ontstaan er steeds meer nieuwe betaalmethoden. Treasurers kunnen een belangrijke rol spelen ter ondersteuning van businessunits door nieuwe betalings-en inningsmethodes voor te stellen om de ervaring van klanten en leveranciers te verrijken. Bruno Mellado, hoofd van Payments and Receivables bij BNP Paribas verklaart,

“Of treasurers nu zelf aan het roer staan of invloed hebben, ze hebben hoe dan ook een cruciale rol te spelen bij het evalueren, faciliteren en beheren van de verschillende betalings-en inningsmethodes.  Op die manier dragen ze bij tot het succes van een bedrijf in deze veranderende digitale omgeving.”

FX-risicobeheer. Het beheren van valutarisico’s (FX) blijft een van de voornaamste prioriteiten van treasurers. De volatiliteit van valuta kan een groot verschil maken voor de winst van een bedrijf. Zo merkt Didier Vandenhaute, Partner bij PwC, op,

“Kaderleden en raden van bestuur hebben een grote interesse in de potentiële impact van valutavolatiliteit om de negatieve effecten ervan te beperken. Daarom richten treasurers zich opnieuw op hedging strategieën en optimale uitvoering om risico’s te beheren en de impact van volatiliteit te verminderen. Gezien de beperkte middelen kan het automatiseren van een aantal dagelijkse activiteiten, bijvoorbeeld via robots, machine learning en artificiële intelligentie, treasurers de tijd geven om zich toe te spitsen op meer complexe en strategische activiteiten.”

Facilitator van technologie. Met de toegenomen technologische mogelijkheden hebben treasurers een ongekend vermogen om processen te automatiseren en besluitvorming te verbeteren. Het succes van deze projecten is echter afhankelijk van de beschikbaarheid van kwaliteitsvolle data. Voor het optimaal gebruik van nieuwe technologieën, moeten treasurers en hun partners binnen het bedrijf een data-driven mindset hanteren. Christian Mnich, VP en hoofd Solutions Management, Treasury en Working Capital Management bij SAP benadrukt,

Om de volledige capaciteit van deze nieuwe toepassingen te benutten, moeten treasurers kijken naar wat hun behoeften zijn en waar er zich zwakke plekken bevinden. Een gebrek aan data verhindert treasurers vaak om aan de basisbehoeften van treasury beheer te voldoen, laat staan verder gevorderde capaciteiten te ontwikkelen. Het verbeteren van de volledigheid en betrouwbaarheid van data is daarom een van de belangrijkste prioriteiten aan het worden. Doordat deze data vaak verspreid is doorheen de organisatie, zal dit vaak een brede data-driven mentaliteitsverandering vereisen”.

De treasury van de toekomst. Het treasury beroep is nog steeds relatief nieuw, maar naarmate bedrijven internationaal uitbreiden wordt het steeds belangrijker. De business, het digitaal landschap en het takenpakket veranderd snel. Hoe kunnen treasurers zich dan voorbereiden op de toekomst? François Masquelier, Deputy Chair van EACT, zegt hierover,

“Nu de structuur, processen en controle van de treasury steeds meer worden bepaald door technologie en de rol van de treasury blijft evolueren, moet de functie van de treasury steeds heruitgevonden en herdacht worden om relevant te blijven en waarde bij te brengen aan het bedrijf. De behoefte aan betrokkenheid en samenwerking met interne en externe partners zal enkel nog groeien in de komende jaren.”

In het rapport van dit jaar worden de bevindingen gedeeld van workshop met experten van de vier Journeys to Treasury partners. Dit wordt aangevuld met praktische inzichten, case studies en interviews met negen toonaangevende corporate treasurers.

Om een exemplaar van het rapport te downloaden, klikt u op www.journeystotreasury.com. Voor meer informatie of het opzetten van interviews met de Journeys to Treasury partners kunt u contact opnemen met Apoorva Dwivedi, hoofd External Communication bij BNP Parisbas, op het volgende emailadres: [email protected] .

Noot aan de redactie

BNP Paribas

BNP Paribas is een toonaangevende wereldwijde financiële instelling die erop gericht is de economie op een ethische en duurzame manier te financieren #positivebanking. Met een uitgebreid productaanbod en aanwezigheid in meer dan 70 landen begeleidt BNP Paribas haar klanten in hun internationale ontwikkeling, met een netwerk van meer dan 220 zakencentra en 1.700 relatiebeheerders voor transactiebankieren over de hele wereld. Samen met haar klanten co-creëert BNP Paribas de toekomst van cash en thesaurie, bouwend op een van de grootste voetafdrukken op het vlak van cash management wereldwijd en clearing connecties op het hoogste niveau. De bank is verder een van de voorlopers op het vlak van cyberveiligheid en fraudebeheer en heeft een unieke positie om tegemoet te komen aan de behoeftes van klanten met betrekking tot lokaal, regionaal en globaal cash management, vandaag en in de toekomst. cashmanagement.bnpparibas.com

EACT

EACT brengt meer dan 13.000 professionals uit de thesaurie samen via 23 Nationale thesaurie verenigingen. Ze zijn actief in 21 landen en werken in 6.500 bedrijven.

Het is onze missie om de stem van deze gemeenschap in Europa te zijn. We doen dit door deze financiële professionals van de reële economie te vertegenwoordigen bij Europese autoriteiten en instellingen; door actief de dialoog op elk niveau te bevorderen; door onze leden aan te moedigen hun competenties te ontwikkelen; door het delen van best practices en het faciliteren van netwerken op hoog niveau. eact.eu

PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 158 landen met meer dan 250.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com

“PwC” verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

SAP

SAP (NYSE: SAP) is marktleider op het gebied van bedrijfssoftware. We helpen organisaties van iedere omvang en in alle branches optimaal te presteren: 77% van alle wereldwijde transacties verloopt via een SAP-systeem. Via onze technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics veranderen we onze klanten in intelligente ondernemingen. Met onze end-to-end applicatiesuite en diensten kunnen klanten rendabel werken, zich continu aanpassen en zo een verschil maken.

SAP biedt een uitgebreid pakket oplossingen voor het beheer van de thesaurie, waarmee bedrijven meer inzicht en controle krijgen over processen voor het beheer van cash, liquiditeit en risico, waarbij financiële rapportage in één systeem wordt geïntegreerd. Onze oplossingen zijn gebaseerd op SAP S / 4HANA - de ERP-suite van de nieuwste generatie, en bieden onmiddellijke zichtbaarheid, directe verwerking en bedrijfsintegriteit voor de hele onderneming .

Ondersteund door een wereldwijd netwerk van klanten, partners en medewerkers draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven. sap.com/treasury