Terwijl (Gen)AI de toekomst van werk hertekent, lijken Belgische werknemers terughoudender om het te omarmen

Diegem, 12 november 2025 – Werknemers die het afgelopen jaar dagelijks (generatieve) AI hebben gebruikt, geven aan productiever te zijn en een hogere baanzekerheid en betere verloning te ervaren. De bevindingen uit PwC’s nieuwste Annual Global Workforce Hopes & Fears Survey tonen echter ook aan dat Belgische werknemers onzekerder en minder optimistisch zijn als het om AI gaat. De enquête – een van de grootste ter wereld – uitgevoerd bij 49.843 werknemers wereldwijd en 1.020 in België, laat zien dat de toekomst co-creëren samen met hun mensen leidinggevenden kan helpen om hun personeel gemotiveerd te houden.

Om de verwachtingen van werknemers op de werkplek wereldwijd te peilen, voert dienstverlener PwC elk jaar de wereldwijde Hopes & Fears-enquête uit om feedback – zowel positief als negatief – van werknemers te verzamelen over een brede waaier aan thema’s. Gezien de enorme toename van de impact van (Gen)AI op ons leven, is het logisch dat de enquête inzoomt op de gevolgen voor de arbeidsmarkt. 

De wereldwijde en lokale bevindingen van dit jaar – gebaseerd op interviews met bijna 50.000 werknemers wereldwijd in 48 grote economieën en 28 sectoren – onthullen een mix van optimisme en bezorgdheid onder werknemers. Er is optimisme over de mogelijke positieve impact van (Gen)AI op de manier van werken, vooral bij actieve gebruikers. Maar er is ook bezorgdheid rond de duidelijkheid van visie, de mogelijkheid tot bijscholing en het creëren van een omgeving van vertrouwen en veiligheid op de werkvloer, aangezien veel werknemers zich overweldigd voelen door de snelle ontwikkelingen rond (Gen)AI. Belgische respondenten zijn opvallend pessimistischer dan de wereldwijde en Europese gemiddelden, maar zij gebruiken (Gen)AI ook minder in hun dagelijkse activiteiten. 

(Gen)AI bewijst zijn waarde voor gebruikers 

Vergeleken met weinig frequente gebruikers hebben dagelijkse gebruikers van (Gen)AI vaker tastbare voordelen gezien voor productiviteit (92% tegenover 58%), baanzekerheid (58% tegenover 36%) en salarissen (52% tegenover 32%). Zij zijn ook vaker optimistisch over de impact van (Gen)AI op deze en alle andere onderzochte maatstaven. 

Toch gebruikt slechts 14% van de respondenten (Gen)AI dagelijks, en slechts de helft (54%) zegt in de voorbije 12 maanden AI te hebben gebruikt voor hun rol, al ligt het gebruik hoger bij kantoormedewerkers (19%) tegenover slechts 5% bij arbeiders. In België zijn de cijfers nog lager: slechts 9% gebruikt generatieve AI-tools dagelijks en 45% heeft (Gen)AI gebruikt voor hun rol in de afgelopen 12 maanden. De enquête stelt ook vast dat dagelijkse (Gen)AI-gebruikers veel optimistischer zijn over de toekomst van hun rol in de komende 12 maanden (69%) dan weinig frequente (51%) en niet-gebruikers (44%). 

“Werknemers die (Gen)AI elke dag gebruiken, plukken duidelijk de vruchten – meer werktevredenheid, hogere productiviteit, grotere baanzekerheid en betere verloning. Maar om deze voordelen op te schalen, moeten bedrijven verder gaan dan training. Het werk zelf moet herontworpen worden en de samenwerking tussen mens en machine geherdefinieerd. Dit goed aanpakken zal bepalen of (Gen)AI een echte motor van groei en inclusie wordt, of een gemiste kans.” ​  » Patrick Boone, Chairman PwC Belgium

Leiders moeten de toekomst mee co-creëren om het personeel gemotiveerd te houden 

De enquête toont dat leidinggevenden grote kansen hebben om motivatie aan te wakkeren en heruitvinding en groei te versnellen. 

“Met meer dan 70% van de dagelijkse (Gen)AI-gebruikers die grote job impact verwachten van de technologie en grotendeels optimistisch zijn over het potentieel, zullen leidinggevenden – wanneer ze hun mensen betrekken – hun capaciteiten kunnen vergroten, hun manier van werken herontwerpen, rollen en verantwoordelijkheden herbekijken, en nog veel meer, wat leidt tot versnelde innovatie en hogere productiviteit.” ​ ​ – Axel Smits, Workforce leader PwC Belgium

Nieuw in de enquête van dit jaar is het gebruik van statistische methoden om motivatie te onderzoeken als brandstof voor innovatie, heruitvinden en groei. De resultaten illustreren dat werkplekken, om het potentieel te benutten, vertrouwen moeten opbouwen, vaardigheden moeten ontwikkelen, betekenisvol werk moeten bieden, zorgen voor strategische afstemming en psychologische veiligheid. Samen genomen suggereren deze bevindingen dat leiders de toekomst met hun mensen moeten co-creëren en lichten ze zes kernacties uit die kunnen helpen om te starten: 

  1. Erken de onzekere toekomst: baanzekerheid is een belangrijke motivator en de huidige onzekerheid is een grote uitdaging. Erken die onzekerheid. 
  2. Pak vertrouwenskloof aan: werknemers die hun werkgever vertrouwen, zijn 72% meer gemotiveerd. 
  3. Inspireer met een duidelijke visie op de toekomst: werknemers die zich het meest gealigneerd voelen met de doelen van de leiding, zijn 78% meer gemotiveerd. 
  4. Creëer vaardigheidstrajecten: werknemers die zich gesteund voelen om zich bij te scholen, zijn 73% meer gemotiveerd. 
  5. Stimuleer om te innoveren en te heruitvinden: werknemers die zich veilig voelen om zich uit te spreken, te experimenteren en te leren van falen, zijn tot 72% meer gemotiveerd. 
  6. Beschouw zekerheid en loon als kernmotivatoren: werknemers onder financiële druk die zich onzeker voelen, hebben minder vertrouwen, zijn minder gemotiveerd en minder openhartig. 
“Er bestaat weinig twijfel dat (Gen)AI de toekomst van werk zal hertekenen. Bedrijven zullen een volledige transformatie van hun personeel doormaken en evolueren naar een meer data gedreven werkplek en cultuur. Om talent gemotiveerd te houden, zullen leidinggevenden programma’s moeten ontwikkelen die hun mensen in staat stellen bij te dragen aan de toekomst van hun organisatie en hun alle tools – zowel technologische als andere – bieden om zich aan te passen en succesvol te zijn. De beperkte adoptie van (Gen)AI vandaag zien als een signaal dat afwachten kan, zou een zeer ongelukkige inschattingsfout zijn.” ​ Axel Smits, Workforce leader PwC Belgium

Over PwC 

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

Media contact

Tess Minnens

External Communications Manager

 

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
De vastgoedsector kiest voor een pragmatische aanpak te midden van aanhoudende geopolitieke en economische onzekerheden, aldus rapport van PwC/ULI 
Londen, 4 november 2025. Met een aanzienlijke toename van zorgen over de gevolgen van deglobalisering onder vastgoedleiders in Europa, blijven de vooruitzichten voor hernieuwde investeringsactiviteit getemperd door geopolitieke en economische onzekerheid. Dit heeft ertoe geleid dat het overheersende sentiment onder leiders is verschoven van het voorzichtige optimisme van vorig jaar naar pragmatisme, volgens het nieuwste Emerging Trends in Real Estate® Europe 2026-rapport van PwC en het Urban Land Institute (ULI).
press.pwc.be
Website preview
PwC België lanceert Belgische versie van de PwC Tax AI Assistant: "Fiscaal beroep evolueert in hoog tempo" 
Diegem – 4 september 2025 – PwC België lanceert, samen met partner Harvey, in september 2025 zijn Belgisch belasting-getrainde model. Nu beschikbaar voor alle fiscale experten van PwC België, zal het fungeren als een AI-assistent die fiscale content genereert, aangepast aan de Belgische regelgeving, als onderdeel van de dienstverlening aan cliënten. "Als één van onze meest significante investeringen van de afgelopen jaren zijn we verheugd dat onze professionals kunnen profiteren van geavanceerde technologie die is ontworpen om routinetaken te stroomlijnen en, vooral, hen extra tijd te geven om te focussen op het leveren van oplossingen voor onze cliënten. Investeringen zoals deze transformeren steeds meer de rol van onze fiscale experts," zegt Christoph Zenner, Tax Leader bij PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be