Stijging van aantal wagens zet zich voort tot 2025

PwC Digital Auto Report

Woensdag 8 januari 2020 - Hoewel iedereen op zoek lijkt naar een duurzame oplossing voor het huidige mobiliteitsprobleem, lijkt het er op dat de piek in het aantal auto’s nog moet komen. Tussen 2020 en 2025 zal het aantal wagens in de EU nog verder stijgen van 269 miljoen tot 273 miljoen. Pas vanaf ​ 2030 zullen er “slechts” 258 miljoen auto’s meer in gebruik zijn. Met de start van het Autosalon 2020 geeft Strategy&, het strategisch adviesbureau van ​ PwC, een vooruitblik op de toekomst van de automobielindustrie in het Digital Auto Report.

Piek verwacht in 2025

Het aantal auto's dat in gebruik is, zal in de EU pas tegen 2025 een piek bereiken. Het absolute aantal voertuigen op de weg zal daarna naar verwachting sterk dalen in Europa door de verschuiving van particuliere wagens naar gedeelde mobiliteitsoplossingen. Waar er in 2018 in Europa nog 263 miljoen voertuigen op de weg waren, zal dit aantal tegen 2030 zijn gedaald tot 258 miljoen (-2%).

Smartphone op wielen

De verschuiving in de auto-industrie zal vooral evolueren naar een groter aandeel geconnecteerde, autonome en elektrische voertuigen, vooral in Europa en China wordt dit verwacht. Dat heeft niet alleen te maken met het veranderende consumentengedrag of technologische evoluties, maar vooral ook omdat politici en wetgevers momenteel het juridisch kader creëren rond mobiliteit en de opkomst van voor elektrische of gedeelde voertuigen .

Het marktpotentieel voor geconnecteerde voertuigen zal tegen 2030 in Europa 14,3 miljard euro bedragen. Vooral 5G-normen zullen de verdere ontwikkeling van voertuigen in de richting van een ‘smartphone op wielen’ stimuleren. In 2025 zal ongeveer 30% van alle geconnecteerde voertuigen in Europa aangepast zijn aan 5G; tegen 2030 zullen ze 70% van het totale netwerk uitmaken. In 2030 zullen elektrische voertuigen ongeveer 40% van alle inschrijvingen van nieuwe auto's voor hun rekening nemen. Volledig autonome minibussen, robottaxi's en privé-auto's zullen ten vroegste in 2029 zonder verdere restricties op de weg aanwezig zijn.

 “Op het gebied van autonoom rijden, loopt Europa zichtbaar achter op Azië. Dat is vooral te wijten aan de strenge testvereisten die de verdere ontwikkeling bemoeilijken. Aan de andere kant hebben Europese bedrijven wel de kans om zich juist op het gebied van veiligheidskenmerken te specialiseren en zich zo te onderscheiden. Bovendien drijft ook veranderende regelgeving de introductie van autonome en elektrische voertuigen, zoals fiscale stimuli voor de aanschaf van elektrische auto's en de invoering van strengere CO2-normen”, aldus Fernand Dimidschstein, Lead Partner bij Strategy& Belgium.

Nieuwe inkomstenbronnen voor autofabrikanten

De studie wijst op nieuwe inkomstenbronnen voor autofabrikanten uit alternatieve mobiliteitsoplossingen, waarvoor het marktvolume in Europa zal aangroeien tot 352 miljard euro. Dat is met name een weerspiegeling van het veranderde consumentengedrag. In Europa zullen mensen in 2030 gemiddeld 17% van hun reizen met een gedeelde auto maken, iets meer dan in de VS (14%), maar nog niet op het niveau van China (24%).

Toch zijn er op dit moment nog maar weinig fabrikanten die mobiliteit als dienst (MaaS) ter beschikking stellen, die met privé-auto's kunnen concurreren en tegelijkertijd winstgevend zijn voor de fabrikanten”, geeft Fernand Dimidschstein toe. “We gaan ervan uit dat de markt verdeeld zal zijn over een paar wereldspelers, terwijl er zich heel wat lokale spelers zullen ontpoppen die een gespecialiseerd aanbod aan alternatieve mobiliteitsdiensten zullen aanbieden,” besluit Fernand Dimidschstein.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier:

https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/2019/digital-auto-report/digital-auto-report-2019.pdf

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be
De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be
Website preview
AI bevordert productiviteit en doet lonen stijgen
Diegem – 30 mei 2025 Artificiële intelligentie (AI) transformeert de arbeidsmarkt in België en wereldwijd, waardoor werknemers productiever, meer gewaardeerd en beter betaald worden, zelfs in functies die traditioneel als kwetsbaar voor automatisering worden beschouwd. Dat is de conclusie van PwC’s 2025 Global AI Jobs Barometer, gebaseerd op een analyse van bijna een miljard vacatureadvertenties en duizenden financiële bedrijfsrapporten over zes continenten, waaronder België.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be