Stijging van aantal wagens zet zich voort tot 2025

Stijging van aantal wagens zet zich voort tot 2025

PwC Digital Auto Report

Woensdag 8 januari 2020 - Hoewel iedereen op zoek lijkt naar een duurzame oplossing voor het huidige mobiliteitsprobleem, lijkt het er op dat de piek in het aantal auto’s nog moet komen. Tussen 2020 en 2025 zal het aantal wagens in de EU nog verder stijgen van 269 miljoen tot 273 miljoen. Pas vanaf  2030 zullen er “slechts” 258 miljoen auto’s meer in gebruik zijn. Met de start van het Autosalon 2020 geeft Strategy&, het strategisch adviesbureau van  PwC, een vooruitblik op de toekomst van de automobielindustrie in het Digital Auto Report.

Piek verwacht in 2025

Het aantal auto's dat in gebruik is, zal in de EU pas tegen 2025 een piek bereiken. Het absolute aantal voertuigen op de weg zal daarna naar verwachting sterk dalen in Europa door de verschuiving van particuliere wagens naar gedeelde mobiliteitsoplossingen. Waar er in 2018 in Europa nog 263 miljoen voertuigen op de weg waren, zal dit aantal tegen 2030 zijn gedaald tot 258 miljoen (-2%).

Story image

Smartphone op wielen

De verschuiving in de auto-industrie zal vooral evolueren naar een groter aandeel geconnecteerde, autonome en elektrische voertuigen, vooral in Europa en China wordt dit verwacht. Dat heeft niet alleen te maken met het veranderende consumentengedrag of technologische evoluties, maar vooral ook omdat politici en wetgevers momenteel het juridisch kader creëren rond mobiliteit en de opkomst van voor elektrische of gedeelde voertuigen .

Het marktpotentieel voor geconnecteerde voertuigen zal tegen 2030 in Europa 14,3 miljard euro bedragen. Vooral 5G-normen zullen de verdere ontwikkeling van voertuigen in de richting van een ‘smartphone op wielen’ stimuleren. In 2025 zal ongeveer 30% van alle geconnecteerde voertuigen in Europa aangepast zijn aan 5G; tegen 2030 zullen ze 70% van het totale netwerk uitmaken. In 2030 zullen elektrische voertuigen ongeveer 40% van alle inschrijvingen van nieuwe auto's voor hun rekening nemen. Volledig autonome minibussen, robottaxi's en privé-auto's zullen ten vroegste in 2029 zonder verdere restricties op de weg aanwezig zijn.

 “Op het gebied van autonoom rijden, loopt Europa zichtbaar achter op Azië. Dat is vooral te wijten aan de strenge testvereisten die de verdere ontwikkeling bemoeilijken. Aan de andere kant hebben Europese bedrijven wel de kans om zich juist op het gebied van veiligheidskenmerken te specialiseren en zich zo te onderscheiden. Bovendien drijft ook veranderende regelgeving de introductie van autonome en elektrische voertuigen, zoals fiscale stimuli voor de aanschaf van elektrische auto's en de invoering van strengere CO2-normen”, aldus Fernand Dimidschstein, Lead Partner bij Strategy& Belgium.

Nieuwe inkomstenbronnen voor autofabrikanten

De studie wijst op nieuwe inkomstenbronnen voor autofabrikanten uit alternatieve mobiliteitsoplossingen, waarvoor het marktvolume in Europa zal aangroeien tot 352 miljard euro. Dat is met name een weerspiegeling van het veranderde consumentengedrag. In Europa zullen mensen in 2030 gemiddeld 17% van hun reizen met een gedeelde auto maken, iets meer dan in de VS (14%), maar nog niet op het niveau van China (24%).

Toch zijn er op dit moment nog maar weinig fabrikanten die mobiliteit als dienst (MaaS) ter beschikking stellen, die met privé-auto's kunnen concurreren en tegelijkertijd winstgevend zijn voor de fabrikanten”, geeft Fernand Dimidschstein toe. “We gaan ervan uit dat de markt verdeeld zal zijn over een paar wereldspelers, terwijl er zich heel wat lokale spelers zullen ontpoppen die een gespecialiseerd aanbod aan alternatieve mobiliteitsdiensten zullen aanbieden,” besluit Fernand Dimidschstein.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier:

https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/2019/digital-auto-report/digital-auto-report-2019.pdf

  

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com

+32 (0)485 07 67 17

www.pwc.com

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.