Samenwerking tussen start-ups en industriële bedrijven cruciaal voor toekomst van industrie

PwC presenteert resultaten eerste Industry 4.0 onderzoek bij start-ups

Start-ups leveren industriële digitale technologie in de eerste plaats aan productiebedrijven. PwC toont aan dat de versterking van het ecosysteem met industriële bedrijven én hun leveranciers en partners cruciaal is voor de toekomst van de industrie in België.

  • 57% van deelnemers zegt de maturiteit van de technologie het belangrijkste argument was om te starten met het bedrijf.
  • 83% van de deelnemers gaf aan dat hun oplossing de algemene operationele performantie zal verbeteren.

Voor het eerst brengt PwC het landschap van de Belgische startende bedrijven met Industry 4.0 oplossingen in kaart. PwC België deed hiervoor diepte-interviews met stichters en kaderleden van 30 startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

De studie geeft een inzicht in de manier waarop de start-ups waarde creëren voor hun klanten en hoe ze de markt benaderen. Daarnaast capteerde de studie hoe starters het Industry 4.0 ecosysteem ervaren en welke uitdagingen ze zien. PwC formuleert ook zijn visie over de noodzakelijke stappen die nog moeten gezet worden om de markt verder te ontwikkelen. ​ 

België als springplank

In de huidige omgeving speelt technologie de hoofdrol en daarom besteden de start-ups veel energie aan het selecteren en ontwikkelen van de juiste toepassingen met de beste toegevoegde waarde. Start-ups tonen zich ambitieus en beschouwen België vaak als een testmarkt waar ze producten en strategieën ontwikkelen alvorens ze te exporteren naar grotere marktbieden.

De start-ups bieden gewoonlijk oplossingen aan om de operationele prestaties van de industriële bedrijven te verbeteren. Dat verwachten die klanten ook, dat bleek uit de vorige PwC-studie over Industry 4.0.

Start-ups laten zien wat ze kunnen in een proof of concept (PoC). De klanten kunnen zo inschatten of de oplossing ook een toegevoegde waarde biedt in hun eigen context. Een PoC duurt vaak niet langer dan drie maanden en is relatief goedkoop. Het is een belangrijke stap in de opbouw van een zakelijke relatie met het bedrijf.

Het Industry 4.0 ecosysteem ondersteunt start-ups

In een ecosysteem kunnen start-ups hun eigen bekendheid en die van hun oplossingen vergroten. Dat ondersteunt ook de groei van hun bedrijf. De respondenten ondervinden dat er aanzienlijke steun bestaat voor startende ondernemingen, maar ze vinden wel dat in het ecosysteem meer aandacht nodig is voor de doorgroeifase.

Om de toekomst van zowel start-ups als de industriële bedrijven te verzekeren moet het ecosysteem duidelijke strategische doelstellingen formuleren die verder kijken dan een eenmalige PoC. Peter Vermeire, partner management consulting PwC Belgium: “Start-ups en industriële bedrijven moeten hun samenwerking intensifiëren en hun bestaande processen herbekijken vanuit een nieuwe visie. Uiteindelijk zal de Belgische maakindustrie alleen maar kunnen bloeien wanneer beide partijen samenwerken naar een gemeenschappelijk doel.”

Over het Industry 4.0 onderzoek van PwC

Aan de studie namen 24 start-ups deel en 6 meer mature bedrijven (scale-ups) deel. PwC interviewde de stichters en managers over de context waarin ze werken, hun ervaringen bij de ontwikkeling van hun bedrijf en hun inschatting van het Belgische ecosysteem. 

De resultaten van deze interviews vergeleek PwC met de resultaten van eerdere studies over Industry 4.0 bij de productiebedrijven zelf. Op die manier was het mogelijk om de verwachtingen van de beide partijen in kaart te brengen en een gemeenschappelijke doelstelling te formuleren.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be