Samenwerking tussen start-ups en industriële bedrijven cruciaal voor toekomst van industrie

PwC presenteert resultaten eerste Industry 4.0 onderzoek bij start-ups

Start-ups leveren industriële digitale technologie in de eerste plaats aan productiebedrijven. PwC toont aan dat de versterking van het ecosysteem met industriële bedrijven én hun leveranciers en partners cruciaal is voor de toekomst van de industrie in België.

• 57% van deelnemers zegt de maturiteit van de technologie het belangrijkste argument was om te starten met het bedrijf.
  • 83% van de deelnemers gaf aan dat hun oplossing de algemene operationele performantie zal verbeteren.

Voor het eerst brengt PwC het landschap van de Belgische startende bedrijven met Industry 4.0 oplossingen in kaart. PwC België deed hiervoor diepte-interviews met stichters en kaderleden van 30 startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

De studie geeft een inzicht in de manier waarop de start-ups waarde creëren voor hun klanten en hoe ze de markt benaderen. Daarnaast capteerde de studie hoe starters het Industry 4.0 ecosysteem ervaren en welke uitdagingen ze zien. PwC formuleert ook zijn visie over de noodzakelijke stappen die nog moeten gezet worden om de markt verder te ontwikkelen.

België als springplank

In de huidige omgeving speelt technologie de hoofdrol en daarom besteden de start-ups veel energie aan het selecteren en ontwikkelen van de juiste toepassingen met de beste toegevoegde waarde. Start-ups tonen zich ambitieus en beschouwen België vaak als een testmarkt waar ze producten en strategieën ontwikkelen alvorens ze te exporteren naar grotere marktbieden.

De start-ups bieden gewoonlijk oplossingen aan om de operationele prestaties van de industriële bedrijven te verbeteren. Dat verwachten die klanten ook, dat bleek uit de vorige PwC-studie over Industry 4.0.

Start-ups laten zien wat ze kunnen in een proof of concept (PoC). De klanten kunnen zo inschatten of de oplossing ook een toegevoegde waarde biedt in hun eigen context. Een PoC duurt vaak niet langer dan drie maanden en is relatief goedkoop. Het is een belangrijke stap in de opbouw van een zakelijke relatie met het bedrijf.

Het Industry 4.0 ecosysteem ondersteunt start-ups

In een ecosysteem kunnen start-ups hun eigen bekendheid en die van hun oplossingen vergroten. Dat ondersteunt ook de groei van hun bedrijf. De respondenten ondervinden dat er aanzienlijke steun bestaat voor startende ondernemingen, maar ze vinden wel dat in het ecosysteem meer aandacht nodig is voor de doorgroeifase.

Om de toekomst van zowel start-ups als de industriële bedrijven te verzekeren moet het ecosysteem duidelijke strategische doelstellingen formuleren die verder kijken dan een eenmalige PoC. Peter Vermeire, partner management consulting PwC Belgium: “Start-ups en industriële bedrijven moeten hun samenwerking intensifiëren en hun bestaande processen herbekijken vanuit een nieuwe visie. Uiteindelijk zal de Belgische maakindustrie alleen maar kunnen bloeien wanneer beide partijen samenwerken naar een gemeenschappelijk doel.”

Over het Industry 4.0 onderzoek van PwC

Aan de studie namen 24 start-ups deel en 6 meer mature bedrijven (scale-ups) deel. PwC interviewde de stichters en managers over de context waarin ze werken, hun ervaringen bij de ontwikkeling van hun bedrijf en hun inschatting van het Belgische ecosysteem.

De resultaten van deze interviews vergeleek PwC met de resultaten van eerdere studies over Industry 4.0 bij de productiebedrijven zelf. Op die manier was het mogelijk om de verwachtingen van de beide partijen in kaart te brengen en een gemeenschappelijke doelstelling te formuleren.