PwC wordt 100 in België

PwC wordt 100 in België

Donderdag 11 maart 2021 - Op 13 maart 2021 viert PwC België zijn 100ste verjaardag, een mijlpaal die het bedrijf kon bereiken dankzij het onwrikbare vermogen om verandering te omarmen. In de 100 jaar dat PwC Belgium actief is geweest in het oplossen van de meest complexe problemen van organisaties, is de wereld sterk veranderd. PwC België bereidt zich voor op de volgende eeuw van kwaliteitsvolle dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening in België. Het engagement om vertrouwen te scheppen in de maatschappij blijft daarbij de leidraad. Om dit eeuwlange engagement te eren, kijkt PwC Belgium samen met zijn 2.113 medewerkers uit naar festiviteiten die 100 dagen zullen duren.

Een diepgewortelde geschiedenis

Hoewel PwC ooit PricewaterhouseCoopers heette, begon zijn traject in België toen zowel Price Waterhouse als Coopers & Lybrand in 1921 een kantoor openden in Brussel, om zo de Europese markt aan te boren. De twee bedrijven bundelden hun krachten in 1998 en creëerden zo PricewaterhouseCoopers. In 2002 verkocht het bedrijf zijn consulting praktijk aan IBM, waardoor het de voorkeur aan gaf aan zijn diensten in audit, legal, tax, consulting en deals en zijn engagement herhaalde om onafhankelijke bevestigingen te brengen die het vertrouwen in de samenleving kunnen versterken. In 2010 veranderde het bedrijf haar naam in PwC.

Om klanten multidisciplinaire ondersteuning te kunnen bieden, bouwde PwC vanaf 2010 zijn adviespraktijk gestaag verder uit, zowel organisch als via selectieve overnames. In oktober 2013 werd een deel van de juridische dienstverlening van PwC België verzelfstandigd tot Law Square, een onafhankelijk multidisciplinair advocatenkantoor voor bedrijven en organisaties, dat later werd omgedoopt tot PwC Legal.

Een eeuw van verandering

Vanaf het prille begin werd ons bedrijf gedreven door de gespecialiseerde technische kennis van haar medewerkers, aan wie een grote financiële verantwoordelijkheid wordt toevertrouwd. Terwijl ons kantoor in de beginjaren voornamelijk doorverwezen opdrachten kreeg van het PwC-netwerk, steunt PwC België nu bijna volledig op een zelfvoorzienend klantenportfolio, aangevuld met slechts een klein deel doorverwezen opdrachten. Dit heeft PwC in België ertoe aangezet zich meer te concentreren op klantnabijheid en het uitbouwen van relaties om het lokale klantenbestand uit te breiden. Het leidde ook tot een heroriëntering van de vaardigheden van onze mensen, die naast hun technische kernvaardigheden ook meer interpersoonlijke en commerciële vaardigheden moesten ontwikkelen. Innovatie is de belangrijkste motor van deze evolutie geweest. In het begin van de jaren zestig was ons kantoor een pionier in het gebruik van computertechnologie voor audits en later, in 1972, de eerste computerondersteunde audittechnieken. In 2016 begon PwC België het kantoor klaar te stomen voor de toekomst met een uitgebreid digitaal transformatietraject.

Axel Smits, voorzitter van PwC België, duidt de belangrijkste les die PwC in 100 jaar heeft geleerd: "Het vergt veerkracht en aanpassingsvermogen om meer dan een eeuw te doorstaan. Net zoals ons beroep zichzelf meer dan 100 jaar geleden uitvond om voort te bouwen op de nieuwe industriële wereld, bleef PwC zichzelf opnieuw uitvinden naarmate wereldwijde ontwikkelingen de maatschappij veranderden, waardoor telkens zijn opdracht uitbreidde door diepere expertise te creëren in bepaalde industriële sectoren en markten."

Jarenlange focus op kwaliteit en het opbouwen van vertrouwen

Doorheen zijn lange geschiedenis doelde PwC op het leveren van kwaliteit en het opbouwen van vertrouwen. Bij de opkomst van accountancy was de waarde van een onafhankelijke bevestiging essentieel voor de financiële markten die de zekerheid nodig hadden dat een organisatie haar financiële zaken op orde had. 100 jaar later is datzelfde engagement om vertrouwen op te bouwen nog nooit zo relevant geweest. Vandaag legt PwC zich vooral toe op het integreren van maatschappelijke belangen in de belangrijkste bedrijfsbeslissingen en op het prioriteren van ESG-vereisten (Environmental, Social and Governance), van onze eigen activiteiten tot het advies dat we aan onze klanten geven. Als werkgever en echte 'people business' heeft PwC er alles aan gedaan om zijn mensen centraal te stellen en meer 'purpose-led' te worden. Dit door een uitdagende en impactvolle werkomgeving aan te bieden, gekenmerkt door diversiteit en aandacht voor welzijn, en door te focussen op opleiding en groeimogelijkheden om mensen te ondersteunen en te inspireren. PwC's eigen 'net zero'-engagement kreeg vorm in 2020, waarbij we een reeks maatregelen nemen om onze uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen in overeenstemming met wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen. Met de recente oplevering van PwC's state-of-the-art Antwerp House en de opening van ons nieuwe Brusselse hoofdkantoor op de PwC Campus in Diegem, gepland voor 2022, zet PwC stappen om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Axel Smits, voorzitter van PwC België: "Als toonaangevende verlener van professionele diensten en werkgever heeft PwC een belangrijke rol gespeeld bij het vormgeven van de respons op en het ondersteunen bij het herstel van de grote crisissen die ons land heeft doorgemaakt; de Grote Depressie, twee grote wereldoorlogen, de opkomst van de globalisering en de digitale economie, de financiële crisis en meest recent de COVID-19 pandemie. Zowel in ons eigen werk als via ons werk met klanten heeft PwC elk van deze scharniermomenten in de geschiedenis aangegrepen om ervoor te zorgen dat er vertrouwen is in de systemen die onze wereld schragen, zodat de maatschappij het vertrouwen heeft om te bouwen, te denken en te groeien."

Wat met de volgende 100 jaar?

PwC België viert dit succesverhaal met een optimistische blik op de toekomst: "Al meer dan 100 jaar relevant blijven, heeft van PwC gevraagd om zich voortdurend aan te passen en onze rol te herdenken", zegt Axel Smits. "De herdenking van dit jubileum is niet alleen een gelegenheid om terug te blikken en te vieren, het is ook een gelegenheid om vooruit te kijken en na te denken over de rol die PwC in de toekomst zal spelen.”

“Vandaag bevinden wij ons opnieuw op een kruispunt. Decennialang hebben globalisering en technologie economische groei en sociale vooruitgang gecreëerd. Maar we moeten onze economieën en politieke systemen opnieuw afstemmen, zodat ze weer beter aan menselijke behoeften beantwoorden. In de huidige wereld van voortdurende verandering en ontwrichting is het vertrouwen in instellingen, bedrijven en technologie om oplossingen te bieden voor nieuwe uitdagingen gestaag afgenomen. In de toekomst zal PwC een belangrijke rol te spelen hebben in het bijstaan van overheden, ondernemingen en gemeenschappen bij het herconfigureren van hun systemen zodat ze efficiënter worden en beter in staat zijn om die uitdagingen aan te gaan. Onze rol in een toekomstige periode van aanhoudende onzekerheid en onzichtbare bedreigingen, zal sterk gericht zijn op het verschaffen van duidelijkheid, begeleiding en het herstellen van het vertrouwen in deze systemen.”

“Als bedrijf waar mensen centraal staan, waar de behoeften van cliënten voortdurend veranderen, zullen ook wij ons blijven aanpassen. Naarmate industrieën complexer worden, wordt van ons verwacht dat we onze kennis en expertise nog verder specialiseren. Onze voortdurend evoluerende rol vereist ook dat we strategie tot leven blijven brengen en ervoor zorgen dat deze wordt afgestemd op de operationele realiteit: van strategie tot uitvoering. Daarnaast richten we ons op het gebruiken van de schatten aan data, en zorgen we ervoor dat we waarde blijven toevoegen met data-inzichten. En ten slotte, maar zeker niet in de laatste plaats, willen we een betrouwbare partner worden voor onze klanten, niet alleen door op de hoogte te blijven van wat er gebeurt, maar ook door het voortouw te nemen bij de verandering die we willen zien.”

“Zoals bij veel avonturen kunnen we terugkijken op hoe ver we zijn gekomen, maar als we vooruitkijken is er nog veel te doen. We hebben een kans om onze koers te wijzigen en een positievere toekomst te bereiken. Het is aan ons om te bepalen hoe we veranderingen aanpakken en omarmen, zodat we er allemaal beter van worden. In die zin is ons eeuwfeest een bijzondere gebeurtenis die ons herinnert aan de vele mogelijkheden die ons te wachten staan", besluit Axel Smits.

PwC trapt de festiviteiten af met een reeks activiteiten die 100 dagen duren waarbij het bedrijf belangrijke momenten uit zijn geschiedenis in de kijker zet, evenementen organiseert voor werknemers en klanten, en een reeks projecten uitvoert om de gemeenschap te dienen. Meer info vind je op de speciale webpagina van PwC België.

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com
0485 07 67 17

www.pwc.com

 

 

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.