PwC België lanceert nieuwe duurzame mobiliteitsstrategie om koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2030

Vrijdag 26 maart 2021 – PwC België heeft vandaag zijn nieuwe duurzame mobiliteitsstrategie onthuld, als onderdeel van de wereldwijde klimaatambitie van het bedrijf om koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2030. De strategie bestaat uit een nieuw beleid op vlak van bedrijfswagens, alternatieve mobiliteitsoplossingen en compensatieschema’s. PwC België heeft zichzelf als aanvullend doel gesteld om de uitstoot elke twee jaar met 20% te verminderen, om er zo zeker van te zijn dat de netto-nul doelstelling bereikt wordt tegen 2030.

Met een bedrijfswagenvloot van ongeveer 1.800 voertuigen erkent PwC België dat de vermindering van de CO2-uitstoot van wagens een belangrijke factor is om koolstofneutraliteit te bereiken. Wij geloven dat de duurzame vloot van de toekomst zal bestaan uit een combinatie van hybride en elektrische voertuigen en wagens aangedreven door waterstof. De huidige vloot zal daarom vanaf dit voorjaar geleidelijk aan worden uitgefaseerd en vervangen. Laadstations zijn al aanwezig in de huidige hoofdzetel van PwC België en worden ook voorzien in de nieuwe PwC Campus in Diegem. Deze is momenteel in aanbouw en opent in 2022 de deuren, dicht bij het treinstation en in de nabijheid van fiets-, tram- en busverbindingen.

Deze bewuste overstap naar koolstofneutrale voertuigen is slechts één van de initiatieven die PwC neemt op het vlak van duurzame bedrijfsvoering. In het kader van zijn duurzaam mobiliteitsplan biedt PwC België zijn medewerkers verschillende multimodale keuzemogelijkheden om het gebruik van andere, duurzamere vervoersmiddelen aan te moedigen en autobezit te ontmoedigen. Zo kunnen medewerkers kiezen voor een 'transportkredietkaart' die het mogelijk maakt om te switchen tussen verschillende vormen van transport, zoals openbaar vervoer, fietsverhuur, taxi's en poolwagens. Onze uitgebreide compensatieregeling biedt werknemers verder de mogelijkheid om hun autovergoeding te gebruiken voor andere vormen van transport, zoals het leasen van een elektrische fiets. Als werkgever van meer dan 2.000 mensen wil PwC België een katalysator zijn voor verandering. Om dit kracht bij te zetten sensibiliseert PwC België zijn mensen actief rond duurzaamheidsvraagstukken en moedigt hen aan om actie te ondernemen om hun milieu-impact te verkleinen.

Axel Smits, Voorzitter van PwC België: "Ons duurzaam mobiliteitsplan weerspiegelt de voorkeuren van onze eigen mensen. Onze strategie voor duurzame mobiliteit draait dan ook rond het aanbieden van een waaier aan flexibele mobiliteitsoplossingen in combinatie met het aanmoedigen van duurzaam gedrag en het herdenken van hoe we ons verplaatsen. Als een verantwoordelijk bedrijf en werkgever willen we alles doen wat we kunnen. Met dit nieuwe mobiliteitsplan, dat integraal onderdeel uitmaakt van onze bedrijfsstrategie, zetten we een grote stap voorwaarts. Het is zowel een uitdrukking van onze maatschappelijke betrokkenheid als een toekomstgerichte manier van denken. Duurzame bedrijfsvoering is de toekomst."

U kan onze privacyverklaring hier bekijken: www.pwc.be/privacy-statement