PwC België gaat voluit voor flexibel werken

Dinsdag 15 juni 2021 - Na uitgebreid overleg met haar meer dan 2000 medewerkers, is PwC van plan een meer flexibele manier van werken in te voeren. Met de nieuwe aanpak, die de naam 'Work@PwC Reimagined' meekreeg, verbindt de onderneming zich ertoe om haar medewerkers te ondersteunen en in te spelen op de veranderende werkpatronen die door Covid in een stroomversnelling zijn gekomen. Deze benadering bouwt voort op de cultuur van flexibel werken die bij PwC België al geruime tijd bestaat.

Dankzij Work@PwC Reimagined zullen medewerkers bij PwC zelf kunnen bepalen welk werkpatroon het best bij hen past. Met een hybride aanpak, kunnen werktijden flexibel worden ingevuld zodat iedereen kan kiezen op welke plaats zij werken, zonder dat dit ten koste gaat van de persoonlijke samenwerking met collega's op kantoor of bij een klant. Met Work@PwC Reimagined kunnen medewerkers in grote mate zelf bepalen waar en wanneer ze werken, en de dagen dat ze op kantoor doorbrengen, optimaal benutten. Bij dit alles blijven 'teamcohesie' en 'dienstverlening aan de klant' evenwel belangrijke aspecten.

Om tot deze aanpak van flexibel werken te komen, werden de voorkeuren van de medewerkers zorgvuldig in kaart werden gebracht. Al in juni 2020 werden interne peilingen gehouden om inzicht te krijgen in de werkvoorkeuren en -tendensen van de medewerkers van PwC. Meer dan driekwart (80%) gaf te kennen twee tot drie dagen per werkweek van thuis uit te willen werken. PwC België zal in de zomermaanden zijn aanpak verder verfijnen om deze optimaal af te stemmen op de behoeften van zijn medewerkers, klanten en stakeholders.

Axel Smits, voorzitter bij PwC België, licht de nieuwe aanpak toe: "We promoten al lang flexibel werken, en we hopen dat dit door de aankondiging van vandaag veel meer de norm wordt dan de uitzondering. We herzien nu het traditionele kantoormodel en willen met deze nieuwe aanpak zorgen voor meer flexibiliteit, minder gependel en een betere balans tussen werk- en privéleven.

Vertrouwen en empowerment zijn de hoekstenen van onze nieuwe ambitie. Wij willen onze medewerkers ondersteunen bij het uitbouwen van een loopbaan die op hen toegesneden is, als lid van een team en in een omgeving waarin ze zichzelf kunnen zijn. Met deze nieuwe aanpak willen we onze medewerkers ook uitrusten met de nodige ​ technologie waarmee ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij werken, uiteraard altijd binnen de wettelijke grenzen. Met Work@PwC Reimagined luisteren we naar de noden van onze medewerkers en zorgen we ervoor dat op de meest productieve manier aan de behoeften van onze klanten wordt voldaan."

In het nieuwe model zal kantoorruimte steeds vaker vooral worden gebruikt voor vergaderingen en samenwerking en voor het creëren van relaties met collega's en klanten, terwijl het eigenlijke werk verricht zal worden op externe locaties, bij de klant, thuis of op een andere voorkeursplek. Met de invoering van Work@PwC Reimagined anticipeert PwC België op de verhuizing begin 2022 naar zijn nieuwe hoofdkantoor, de Brusselse Campus in Diegem. Deze innovatieve werkruimte voor medewerkers en klanten zal focussen op activiteitsgeorienteerd werken als ruggengraat van de toekomstige werkcultuur.

Ondertussen heeft PwC België een hele reeks tools ingevoerd om thuiswerk te ondersteunen en blijft het investeren in digitale oplossingen om de samenwerking binnen het team te verbeteren.

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België lanceert Belgische versie van de PwC Tax AI Assistant: "Fiscaal beroep evolueert in hoog tempo" 
Diegem – 4 september 2025 – PwC België lanceert, samen met partner Harvey, in september 2025 zijn Belgisch belasting-getrainde model. Nu beschikbaar voor alle fiscale experten van PwC België, zal het fungeren als een AI-assistent die fiscale content genereert, aangepast aan de Belgische regelgeving, als onderdeel van de dienstverlening aan cliënten. "Als één van onze meest significante investeringen van de afgelopen jaren zijn we verheugd dat onze professionals kunnen profiteren van geavanceerde technologie die is ontworpen om routinetaken te stroomlijnen en, vooral, hen extra tijd te geven om te focussen op het leveren van oplossingen voor onze cliënten. Investeringen zoals deze transformeren steeds meer de rol van onze fiscale experts," zegt Christoph Zenner, Tax Leader bij PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Belgische entertainment- en mediasector ziet groei gedreven door digitale reclame
Ontdek hoe de Belgische entertainment- en mediasector evolueert met een verwachte groei tot €17,232 miljard tegen 2029, gedreven door digitale reclame en innovatieve technologieën. Lees meer over de trends en voorspellingen in het laatste PwC-rapport.
press.pwc.be
De impact van fiscale maatregelen op tewerkstelling en gendergelijkheid in België
Ontdek hoe fiscale maatregelen de tewerkstelling en gendergelijkheid in België beïnvloeden. Lees meer over de bevindingen van PwC's Women in Work Index en de uitdagingen die vrouwen tegenkomen op de arbeidsmarkt.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be