Skip to Content
PwC België gaat voluit voor flexibel werken

PwC België gaat voluit voor flexibel werken

Dinsdag 15 juni 2021 - Na uitgebreid overleg met haar meer dan 2000 medewerkers, is PwC van plan een meer flexibele manier van werken in te voeren. Met de nieuwe aanpak, die de naam 'Work@PwC Reimagined' meekreeg, verbindt de onderneming zich ertoe om haar medewerkers te ondersteunen en in te spelen op de veranderende werkpatronen die door Covid in een stroomversnelling zijn gekomen. Deze benadering bouwt voort op de cultuur van flexibel werken die bij PwC België al geruime tijd bestaat.

Dankzij Work@PwC Reimagined zullen medewerkers bij PwC zelf kunnen bepalen welk werkpatroon het best bij hen past. Met een hybride aanpak, kunnen werktijden flexibel worden ingevuld zodat iedereen kan kiezen op welke plaats zij werken, zonder dat dit ten koste gaat van de persoonlijke samenwerking met collega's op kantoor of bij een klant. Met Work@PwC Reimagined kunnen medewerkers in grote mate zelf bepalen waar en wanneer ze werken, en de dagen dat ze op kantoor doorbrengen, optimaal benutten. Bij dit alles blijven 'teamcohesie' en 'dienstverlening aan de klant' evenwel belangrijke aspecten.

Om tot deze aanpak van flexibel werken te komen, werden de voorkeuren van de medewerkers zorgvuldig in kaart werden gebracht. Al in juni 2020 werden interne peilingen gehouden om inzicht te krijgen in de werkvoorkeuren en -tendensen van de medewerkers van PwC. Meer dan driekwart (80%) gaf te kennen twee tot drie dagen per werkweek van thuis uit te willen werken. PwC België zal in de zomermaanden zijn aanpak verder verfijnen om deze optimaal af te stemmen op de behoeften van zijn medewerkers, klanten en stakeholders.

Axel Smits, voorzitter bij PwC België, licht de nieuwe aanpak toe: "We promoten al lang flexibel werken, en we hopen dat dit door de aankondiging van vandaag veel meer de norm wordt dan de uitzondering. We herzien nu het traditionele kantoormodel en willen met deze nieuwe aanpak zorgen voor meer flexibiliteit, minder gependel en een betere balans tussen werk- en privéleven.

Vertrouwen en empowerment zijn de hoekstenen van onze nieuwe ambitie. Wij willen onze medewerkers ondersteunen bij het uitbouwen van een loopbaan die op hen toegesneden is, als lid van een team en in een omgeving waarin ze zichzelf kunnen zijn. Met deze nieuwe aanpak willen we onze medewerkers ook uitrusten met de nodige  technologie waarmee ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij werken, uiteraard altijd binnen de wettelijke grenzen. Met Work@PwC Reimagined luisteren we naar de noden van onze medewerkers en zorgen we ervoor dat op de meest productieve manier aan de behoeften van onze klanten wordt voldaan."

In het nieuwe model zal kantoorruimte steeds vaker vooral worden gebruikt voor vergaderingen en samenwerking en voor het creëren van relaties met collega's en klanten, terwijl het eigenlijke werk verricht zal worden op externe locaties, bij de klant, thuis of op een andere voorkeursplek. Met de invoering van Work@PwC Reimagined anticipeert PwC België op de verhuizing begin 2022 naar zijn nieuwe hoofdkantoor, de Brusselse Campus in Diegem. Deze innovatieve werkruimte voor medewerkers en klanten zal focussen op activiteitsgeorienteerd werken als ruggengraat van de toekomstige werkcultuur.

Ondertussen heeft PwC België een hele reeks tools ingevoerd om thuiswerk te ondersteunen en blijft het investeren in digitale oplossingen om de samenwerking binnen het team te verbeteren.

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com
0485 07 67 17

www.pwc.com

 

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.