‘People analytics’ moet meer mainstream worden volgens Belgische CEO’s

PwC België Talent Trends 2019 rapport

Maandag 22 juli 2019 –  Om het succes en de robuustheid van hun bedrijf in de komende jaren te verzekeren, vindt maar liefst 83% van de Belgische CEO’s het cruciaal om te steunen op informatie en data over hun medewerkers.  De zogenaamde ‘people analytics’ is daarmee aan een opmars bezig. In het afgelopen decennium heeft big data-analyse de manier waarop veel bedrijven zakendoen al radicaal veranderd. People analytics wordt zo steeds vaker een belangrijke schakel in de dagelijkse besluitvorming. Dat blijkt uit het Talent Trends 2019: Upskilling for a Digital World rapport van PwC.

Nog meer data nodig

De analyse van gegevens over medewerkers helpt bedrijven hun grootste drijfveren van succes te identificeren en belangrijke organisatorische uitdagingen op te lossen. Toch vindt 66% van de ondervraagde CEO’s dat ze nóg meer informatie nodig hebben om betere beslissingen te kunnen maken.

Matthias Reyntjens, Partner bij PwC België: “Tot nog toe hebben bedrijven weinig gedaan met inzichten over hun grootste asset: hun medewerkers. De medewerkersbetrokkenheid, prestatieniveaus, diversiteit, vaardigheden of het personeelsverloop: het zijn allemaal voorbeelden waarbij bedrijven inzicht kunnen verwerven hoe ze hun eigen medewerkers beter kunnen motiveren maar ook een meerwaarde kunnen creëren voor het hele bedrijf. People analytics - uiteraard binnen het wettelijke GDPR-kader - stelt bedrijven in staat om niet alleen HR maar ook hun strategische besluitvorming te transformeren en mogelijke menselijke cognitieve bias weg te nemen door middel van artificiële intelligentie.”

Analytisch talent gevraagd

Toch gaat de omslag naar een meer datagedreven bedrijfseconomische besluitvorming niet zomaar zonder slag of stoot. Belgische CEO’s zien heel wat tekortkomingen en uitdagingen, waaronder een te kleine betrouwbaarheid van de gegevens (58%) of het feit dat informatie niet toegankelijk is om te analyseren (48%). Een andere belangrijke barrière is het gebrek aan analytisch talent om nuttige conclusies te halen uit de grote hoeveelheid informatie (45%).

Matthias Reyntjens, Partner bij PwC België: “Bedrijven zitten vaak op een berg slapende data. Het is een opportuniteit voor hen om als bedrijf meer onderbouwde bedrijfsbeslissingen te maken. Dat vergt zeer specifieke analytische vaardigheden, die ze daarom niet zomaar in huis hebben. Bovendien gaat de analyse niet louter om het maken van correlaties of verbanden, maar om voorspellingen te maken over tastbare bedrijfsuitkomsten. Medewerkers worden zo meer dan ooit echt het menselijk kapitaal van een bedrijf”.

Om het volledige rapport te downloaden, klik hier: