De vraag van de consument naar meer verpersoonlijking en technologische vooruitgang drijft innovatie in de entertainment- en media industrie

Het wordt persoonlijk. Volgens de Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023 van PwC, omarmt de consument de nieuwe mogelijkheden om te genieten van media-ervaringen die zijn afgestemd op zijn specifieke behoeften. Bedrijven ontwerpen dan ook een aanbod en bedrijfsmodellen die gebouwd zijn rond die persoonlijke voorkeuren. In wat een fundamentele paradigma shift is, maken ze gebruik van data en gebruikspatronen om hun producten te presenteren aan miljarden individuen, in plaats van aan een miljardenpubliek.

Het resultaat is een wereld die steeds meer bestaat uit media die persoonlijker zijn dan ooit tevoren: een wereld waarin mondige consumenten hun eigen mediaconsumptie beheren via een toenemend aantal slimme apparaten. Ze beheren hun persoonlijke selectie van kanalen via over-the-top (OTT) diensten en brengen meer mediacontent in hun leven via de smart home en connected car. De wereld wordt ook steeds mobieler en zal binnenkort uitgebreid worden met 5G-netwerken. Terwijl het aantal persoonlijke connecties toeneemt, blijft de consument zich echter zorgen maken over de veiligheid en privacy van zijn gegevens. Door dit beperkt vertrouwen neemt de druk op bedrijven toe om zich aan te passen aan nieuwe privacy regels.

De wereldwijde groei van de E&M-industrie blijft sneller toenemen dan het BBP

Deze belangrijke verschuivingen gebeuren in de context van de voortdurende wereldwijde groei van de inkomsten uit entertainment & media (E&M). De Outlook - die omzetgegevens en vooruitzichten voor 14 segmenten in 53 regio’s biedt - voorspelt dat de totale wereldwijde uitgaven voor E&M de komende vijf jaar zullen stijgen met een jaarlijks groeipercentage van 4,3%, tot 2023. Door deze groei zal de wereldwijde omzet van de sector in 2023 EUR 2.323 miljard bedragen, tegenover EUR 1.876 miljard in 2018.

Grote verschillen in groeipercentages op segmentniveau

Als we kijken naar specifieke E&M-segmenten, behoudt Virtual Reality (VR) zijn positie als het snelst groeiende segment, maar - na een jaar waarin de ingebruikname van de consument nog steeds achterloopt op de verwachtingen - is de voorsprong op het OTT-videosegment sterk afgenomen. Podcasts en e-sports, die zich binnen grotere segmenten bevinden, hebben zeer sterke groeiverwachtingen van respectievelijk 28,5% en 18,3% per jaar. Aan de onderkant van het groeispectrum heeft het traditionele tv- en homevideosegment nu voor het eerst negatieve groeiverwachtingen, aangezien de consument steeds vaker overschakelt op mobiele applicaties en de verkoop van dvd’s sterk blijft dalen. Het op print gebaseerde segment van kranten en consumentenmagazines heeft de slechtste vooruitzichten tot 2023, met inkomsten die naar verwachting een jaarlijkse daling van 2,3% zullen ondergaan.

Innovatie voor groei in een “ik” mediawereld

De onderliggende verschuiving die de hele sector een nieuwe vorm en oriëntatie aan het geven is, is het gevolg van veranderingen in het menselijk gedrag, met een beslissende wending naar de verpersoonlijking. Op een bepaald niveau lijkt de nieuwe wereld van E&M geïsoleerder, met steeds meer mensen die zich verdiepen in hun eigen inhoudelijke keuze. Maar er is ook een dimensie van verpersoonlijking die inherent sociaal is, omdat mensen afspeellijsten delen op muziekstreamingdiensten, aan vrienden films aanbevelen op sociale platforms of multi-user videogame battles spelen.

De vooruitgang in technologie en dienstverlening stelt mensen eindelijk in staat om van passieve naar actieve consumptie over te schakelen - niet alleen van individuele stukken media, maar ook van media in zijn geheel. Eén trend is dat consumenten de kanalenbundels van tv aanbieders afwijzen en in de plaats daarvan hun eigen ad-hoc bundels van OTT-diensten samenstellen. De wereldwijde OTT-inkomsten bedroegen in 2018 EUR 34 miljard en zullen naar verwachting tegen 2023 bijna verdubbelen. Een ander teken is de opkomst van de smart home, waarbij het bezit van smart speaker apparatuur zal stijgen tot een jaarlijkse groei van 38,1% en in 2023 wereldwijd 440 miljoen apparaten zal bereiken.

Deze actieve media consumptie, waarbij de klant naar wens haar bundel samenstelt, zal gedreven worden door de opkomst van 5G, zoals Kurt Cappoen, Entertainment & Media leader, PwC België, duidelijk maakt: "de impact van 5G zal gedurende het komende decennium voelbaar zijn in de hele waardeketen van technologie, media en telecommunicatie. Het zal de bestaande trends in de richting van verpersoonlijking versnellen, waardoor het eenvoudiger, handiger en goedkoper zal worden om meer media op telefoons en andere mobiele apparaten te ontvangen. De komst van 5G zal een belangrijke impact hebben op E&M: het zal onder meer een groter aanbod streaming van video van hoge kwaliteit - waaronder live sport- en muziekevenementen - mogelijk maken, een beter gebruik van AI toestaan en zal enorme mogelijkheden bieden voor computergames en VR op het gebied van snelheid en beeldkwaliteit."

Vier prioriteiten bepalen de bedrijfsstrategieën

• Eén oplossing past niet voor iedereen: Naarmate bedrijven zowel markten van individuen als individuele geografische markten benaderen, ontdekken ze dat het zinvol is om verschillende opties aan te bieden: all-you-can-eat aanbiedingen met onbeperkte data in sommige regio’s, verschillende betalingsniveaus voor diverse diensten in minder ontwikkelde markten en concurrentie op het gebied van betaalbaarheid.
  • Het aantal raakpunten voor consumenten neemt toe: Naarmate media- en e-commerce-ervaringen persoonlijker worden, wordt de bevrediging van de consument sneller en rechtstreekser. Als reactie hierop bedenken makers en verdelers van content nieuwe manieren om consumenten aan te spreken. De stem wordt ook een belangrijke vorm van interactie voor zowel het zoeken als het winkelen, ondersteund door de opkomst van smart speakers.
  • Technologische innovatie luidt een nieuw tijdperk van gepersonaliseerde informatica in: Bedrijven maken gebruik van het vermogen van AI om de individuele smaak en consumptiegewoonten van mensen te begrijpen om zo de content aan te bieden die individuele gebruikers het interessantst vinden. De combinatie van AI en 5G zal vooral krachtig zijn omdat het de snelle groei van videogames en VR zal stimuleren.
  • Vertrouwen en reglementering blijven centraal, met de bescherming van persoonlijke gegevens in een sleutelrol: Met de verschuiving van consumenten naar het centrum van hun eigen mediawereld - van de muziek die ze streamen, het nieuws dat ze lezen tot de producten die ze kopen – neemt hun persoonlijke data een centrale plaats in. In de opkomende wereld wordt de goede zorg voor persoonlijke gegevens steeds belangrijker voor de algemene gezondheid van het E&M-ecosysteem. Dit gaat voor bedrijven verder dan gewoon het naleven van de regelgeving, wat slechts een "must have" is. Het breidt zich uit tot het opbouwen van het vertrouwen door transparant en verantwoord om te gaan met klantengegevens, te zorgen voor de accuraatheid van het nieuws en gevoelig te zijn voor problemen rond kwesties als digitale verslaving.

"De verpersoonlijkingsgolf - gevoed door een evoluerend consumentengedrag - zal worden versterkt door de krachten van technologie, schaalgrootte en agressieve investeringen en concurrentie", legt Kurt Cappoen uit. "Naarmate de grenzen tussen de voormalige mediasilo's vervagen, moeten bedrijven breder gaan nadenken over de regio’s en segmenten waarin ze actief zijn en flexibiliteit aan de dag leggen om te kunnen reageren op technologische ontwikkelingen, zoals 5G. De individuele klant staat centraal en daar zal niet meer snel verandering in komen. Ook marketeers zullen om die reden steeds meer aandacht besteden aan nieuwe soorten content en platforms - influencers, live evenementen, advertenties binnenin apps en meer."

−EINDE−

Perstoegang tot de online content van de Global Entertainment & Media Outlook

Om perstoegang aan te vragen tot de online content van de Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023, kunt u contact opnemen met Ashley Worley (ashley.worley@pwc.com). Deze toegang geeft u de mogelijkheid om dit artikel en andere artikels te illustreren, door zowel details uit de Global Entertainment & Media Outlook dataset en analyse te halen op segment- en regioniveau, als door grafieken op het scherm te creëren die kunnen worden geëxporteerd voor gebruik in uw artikels.

Over de Global Entertainment & Media Outlook

PwC's 20ste jaarlijkse editie van de Global Entertainment & Media Outlook is een uitgebreide online-bron van wereldwijde analyses van consumenten- en advertentie-uitgaven. Met op een vergelijkbare basis vijfjarige historische data en vijfjarige vooruitzichten en commentaar voor 14 gedefinieerde segmenten in 53 regio’s, maakt de Outlook het eenvoudig om de consumenten- en advertentie-uitgaven over de segmenten en regio’s heen met elkaar te vergelijken. Meer informatie vindt u op www.pwc.com/outlook.

Segmenten die in de Global Entertainment & Media Outlook aan bod komen

Boeken; Business-to-business; Bioscoop; Dataconsumptie; Internettoegang; Internetadvertenties; Muziek, Radio en podcasts; Kranten en consumentenmagazines; OTT-video; Out-of-home advertenties; Traditionele tv en homevideo; Tv-advertenties; Videogames en e-sporten; Virtual Reality.

Over Global Entertainment & Media Outlook data

Een groot deel van de informatie in dit persbericht komt uit de Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023. PwC streeft er voortdurend naar om de online Global Entertainment & Media Outlook data bij te werken. Houd er daarom rekening mee dat de data in dit persbericht mogelijk niet overeenstemmen met de online data. De online Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023 is de meest up-to-date bron van data over consumenten- en advertentie-uitgaven.

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 158 landen met meer dan 250.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

“PwC” verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2019 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Erik Oosthuizen

External Communications Manager

PwC Entertainment & Media Perspectives 2019.pdf

Persberichten in je mailbox