Skip to Content
De disruptieve rol van 6 technologische start-ups in de consumentenmarkt

De disruptieve rol van 6 technologische start-ups in de consumentenmarkt

PwC Scale-programma | Consumentenmarkten

27 september 2021 - PwC België kondigt met trots aan dat 6 start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma | Consumer Markets. Dat programma helpt technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen te groeien. Bij de deelnemers zijn ook drie Belgische start-ups die baanbrekende oplossingen en performante innovatie leveren. Het consumentengedrag is voortdurend in verandering, ecologische, sociale en governance-criteria (ESG) winnen onophoudelijk aan belang en e-commerce boomt. Het zal dan ook niemand verbazen dat de consumentenmarkt een ideaal speelveld vormt voor nieuwe denkers met zin voor innovatie, in een periode waar we daar de meeste nood aan hebben.

Het PwC Scale-programma brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nog nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren. Het PwC Scale-programma duurt 12 weken en biedt de deelnemers – start-ups die nieuwe manieren zoeken om rendabiliteit, groei en innovatie te realiseren – meer zichtbaarheid in het klantennetwerk van PwC. Het programma bewees al dat het de groei van de deelnemers kan versnellen dankzij het bedrijvennetwerk van PwC, dat start-upteams uitdaagt en ontwikkelt via een business growth curriculum van wereldklasse.

Griet Helsen, Entrepreneurial Business Leader en Partner bij PwC België: "Met hun innovatieve businessmodellen en nieuwe technologieën om in te spelen op de nieuwe consumenteneisen drukken start-ups hun stempel op de consumentenmarkt. De oplossingen die deze start-ups aandragen, beogen precies wat de consument belangrijk vindt, en onze klanten zijn steeds meer bereid om samen te werken met start-ups om ook de prestaties in hun eigen bedrijven te verbeteren. PwC Scale biedt toegang tot ons netwerk van experts en connecties en maakt het retail- en consumentenbedrijven mogelijk om de klantenervaring te verbeteren, nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren en hun operaties te stroomlijnen."

Een cruciaal moment: consumentenbedrijven moeten geen stappen maar hele sprongen voorwaarts zetten

Het programma komt er op een cruciaal moment voor de sector aangezien het consumentengedrag nagenoeg van dag tot dag verandert. Volgens PwC’s recentste Global Consumer Insights Survey worden consumenten steeds digitaler, ecologisch bewuster, prijsgevoeliger en lokaler en willen ze tegelijk nog steeds terechtkunnen in de traditionele, fysieke winkel.

Het onderzoek toonde aan dat bijna 90% van de mensen die hun boodschappen online doen van plan is om dat te blijven doen, ook wanneer de social distancingmaatregelen worden opgeheven. Voor de pandemie kocht amper zo'n 9% van de consumenten zijn appels en avocado's exclusief online. Tegenwoordig koopt 35% voeding online of telefonisch. 50% van alle globale consumenten in ons recentste Pulse-onderzoek zegt milieuvriendelijker te zijn geworden dan op het moment waarop het eerste Pulse-onderzoek werd uitgevoerd. Lokaler inkopen is ook een trend die aan belang wint: 43% zegt lokaler te zijn geworden. Tot slot willen consumenten nog steeds terechtkunnen in een fysieke winkel, omdat ze enkel daar kunnen genieten van de zintuiglijke en sociale ervaringen: 49% van de consumenten gaf aan dat ze sinds het begin van COVID-19 meer of evenveel boodschappen doen in fysieke winkels.

Story image

François Jaucot, Partner bij PwC België, licht toe: "Het Scale-programma brengt leidende spelers in de sector in contact met opkomende bedrijven om ze te helpen innoveren op een voor de sector cruciaal moment. Met de COVID-19-pandemie zagen we dat veel al bestaande consumententrends in een stroomversnelling terechtkomen. Dat bracht een toenemende vraag naar agiliteit, naar innovatie en beter consumentenengagement met zich mee om consumenten naar zich toe te trekken. Belangrijk in dit opzicht wordt het omgaan met het veranderende consumentengedrag en de nieuwe operationele uitdagingen en kansen die de pandemie biedt."

PwC stelt met trots de nieuwe deelnemers van Scale | Consumer Markets 2021 voor:

  1. Soundpays| Canadese start-up die een baanbrekende oplossing biedt voor mobiele betalingen op basis van een gepatenteerde ultrasone geluidstechnologie om mensen rechtstreeks en in real time digitaal te verbinden met welk medium dan ook.
  2. ServisBOT | Ierse start-up die bedrijven een AI-platform biedt waarmee ze chatbots en virtuele assistenten kunnen bouwen die de belangrijkste interacties met klanten en werknemers automatiseren via meerdere digitale kanalen
  3. Aztrix* | Belgische startup dat een platform biedt om gegevens te beheren, een transparant overzicht van overeenkomsten te krijgen en toestemming en rechten van betrokkenen te beheren
  4. 7bridges | Britse start-up die een AI-aangestuurd logistiek platform van de nieuwste generatie aanbiedt om kosten te besparen en de logistieke keten veerkrachtiger te maken
  5. Trensition | Belgische start-up die trendsanalyses en vooruitzichten verstrekt op basis van innovatieve, AI-aangestuurde methoden die voortdurend nieuws verzamelen, trends opvolgen en de sectordynamiek wereldwijd in de gaten houden.
  6. Taglayer | Belgische start-up die gebruiksvriendelijke online personaliseringssoftware aanbiedt waarmee websites de juiste inhoud op het juiste moment aan de juiste bezoeker kunnen aanbieden.

Meer informatie op de websitevan het PwC Scale-programma | Consumer Markets.

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com
0485 07 67 17

www.pwc.com

 

 

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.