De AI-kloof overbruggen: jongeren en mannen gebruiken regelmatig AI, vrouwen en 'meer ervaren' werknemers zijn terughoudend

Diegem, 14 mei 2025 – Slechts één derde van de Belgische werknemers die minstens een uur per dag op een computer werken gebruikt regelmatig algemene AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bovendien werkt 40% van die werknemers helemaal niet met deze tools. Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft PwC België 1.000 kantoormedewerkers bevraagd over hun interactie met AI-technologie. Uit het onderzoek blijkt dat oudere werknemers en vrouwen minder vaak AI dagelijks gebruiken in vergelijking met jongere generaties en mannen. Opvallend is dat werknemers die meer uren achter hun computer doorbrengen, minder interesse lijken te hebben in AI-tools. Xavier Verhaeghe, Technology and Innovation Lead bij PwC België, stelt: “Hoewel AI steeds vaker voorkomt op de werkplek, heeft een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking de technologie nog niet omarmd. Het implementeren van AI-tools en het creëren van een AI-gedreven cultuur zijn essentieel om alles uit AI te halen. Ondertussen, terwijl de technologie zich snel ontwikkelt, blijft de kloof tussen vaardige AI-gebruikers en niet-gebruikers groter worden.

De AI-kloof wordt groter
PwC België voerde een online-enquête uit onder 1.000 Belgen die ten minste een uur per dag op een computer werken, voor het tweede opeenvolgende jaar. De enquête onderzoekt het gebruik en de houding ten opzichte van AI-technologie onder Belgische bedienden. Vorig jaar meldde 13% van de werknemers dat ze regelmatig of altijd AI op het werk gebruiken. Nu gebruikt 34% van de werknemers regelmatig generieke AI-tools in hun werk. Ondanks deze toename gebruikt 40% van de respondenten geen AI op het werk. Bij het bekijken van verschillende profielen blijkt dat moedertaal en opleidingsniveau weinig invloed hebben op het gebruik van AI, terwijl gender en leeftijd opmerkelijke verschillen laten zien.

Mannen gebruiken vaker dan vrouwen regelmatig AI op het werk (42% versus 24%). Als het gaat om dagelijks gebruik van algemene AI-tools, zijn mannen meer dan twee keer zo vaak dagelijkse gebruikers dan vrouwen (19% versus 9% respectievelijk). Vrouwen melden vaker dat ze nooit AI-tools gebruiken.

Jongeren gebruiken dan weer vaker AI-tools tegenover oudere generaties. Voor generieke AI-tools is het gebruik 49% voor mensen onder de 34 jaar, 28% voor mensen tussen de 35-54 jaar en 19% voor mensen boven de 55. Voor specifieke, aan de jobgerelateerde AI-tools zijn de percentages respectievelijk 34%, 15% en 11%. Dagelijks gebruik van generieke AI-tools is het hoogste bij mensen onder de 34 jaar (25%) en aanzienlijk lager bij mensen tussen de 35-54 en boven de 55 (beide 9%).

Interessant is dat werknemers die de hele dag met een computer werken, minder de neiging lijken te hebben om AI-tools te gebruiken. Het aandeel mensen dat aangeeft nooit AI-tools te gebruiken is het hoogste onder degenen die de hele dag met computers werken (percentage dat nooit gebruik maakt van generieke AI-tools: 1-2 uur: 52%; 3-4 uur: 9%; 5-6 uur: 46%; hele dag: 59%, specifieke tools: 1-2 uur: 60%; 3-4 uur: 62%; 5-6 uur: 61%; hele dag: 75%).

 

Natacha Dewyngaert, Director bij PwC België: "Het is zorgwekkend de groeiende kloof tussen gender en leeftijd waar te nemen, vooral omdat bedrijven—zeker die in sterk gedigitaliseerde sectoren—worstelen om AI effectief te introduceren bij hun personeel. De voordelen van AI zijn aanzienlijk voor zowel werknemers als bedrijven, maar een gebrek aan begrip en bewustzijn kan verhinderen dat niet alle kansen om efficiëntie en productiviteit te verbeteren worden genomen. Door een stapsgewijze aanpak van AI te hanteren—beginnend met kleine, impactvolle projecten—kunnen organisaties de basis leggen voor snelle en schaalbare vooruitgang. Het is essentieel dat niemand wordt achtergelaten in deze technologische evolutie."

AI-tools: jobgerelateerde vs algemene en AI-agenten

Nu werknemers het enorme potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) beginnen te verkennen, blijven nieuwe technologieën zich ontwikkelen in een snel tempo. Uit het onderzoek blijkt dat respondenten generieke AI-tools vaker gebruiken dan specifieke of zelfontworpen AI-tools. Ongeveer 15% van de respondenten gebruikt dagelijks generieke AI-tools, en 19% gebruikt ze minstens één keer per week. Daarentegen geeft ongeveer 9% van de respondenten aan dat ze specifieke AI-tools dagelijks gebruiken, terwijl 8% zelfontworpen AI-tools minstens één keer per week gebruikt.

AI-agenten kunnen autonoom taken uitvoeren door context te begrijpen en toegang te hebben tot informatie en toepassingen, waardoor de efficiëntie van personeel wordt verbeterd, klanttevredenheid wordt verhoogd en fouten met klanten worden verminderd. Ondanks hun hoge potentieel hebben bedrijven deze innovaties nog niet op grote schaal aangenomen. In België heeft 67% van de ondervraagden nooit gehoord van AI-agenten, 12% is zich ervan bewust maar begrijpt ze niet, 11% weet ervan maar heeft geen ervaring, en 10% heeft ermee gewerkt, zij het minimaal.

Xavier Verhaeghe, PwC België Technology Lead, stelt: "De snelle evolutie van technologie vormt een uitdaging voor bedrijven die proberen gelijke tred te houden. Het is cruciaal dat AI naadloos wordt geïntegreerd in processen en dagelijkse operaties, waardoor de werknemers hun takenpakket efficiënter kunnen organiseren. Specifieke jobgerelateerde AI-tools voor werk helpen niet alleen bij automatisering, maar bieden ook rijkere, duidelijkere en sneller verkregen inzichten die eenvoudiger te interpreteren zijn. Het implementeren van AI gaat verder dan alleen het inzetten van tools; het gaat om het inbedden van een nieuwe manier van werken. Deze inspanning moet zorgvuldig worden benaderd om draagvlak binnen de ganse organisatie op te bouwen."

Over PwC België's Bridging the AI Gap Survey

De Bridging the AI Gap-enquête is een online enquête uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van PwC België van 10-18 april 2025 onder 1.000 Belgen die professioneel een computer gebruiken. De enquête is representatief in termen van taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutmarge voor 1.000 Belgen is 3,02%.

 

Over PwC

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze uit complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 370.000 medewerkers in 149 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com.

 

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Tess Minnens

External Communications Manager

 

 

Contacteer ons

Erik Oosthuizen

External Communications Manager

Tess Minnens

External Communications Manager

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC firma's vormen een netwerk van firma's in 149 landen met meer dan 370.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

U kan onze privacyverklaring hier bekijken: www.pwc.be/privacy-statement

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Neem contact op met