Consumenten passen koopgedrag sterk aan door COVID-19 pandemie, maar willen vooral minder uitgeven

PwC Global Consumer Insights survey

• Sinds COVID-19 zijn online aankopen via smartphones met 45% gestegen, via de laptop met 41%.
  • Aspecten zoals gezondheid, duurzaamheid en mentaal welzijn worden steeds belangrijker.
  • Een derde (36%) van stedelijke consumenten wereldwijd geeft minder uit door de COVID-19 uitbraak.

Brussel - 11 augustus 2020 – De COVID-19 pandemie leidt tot veranderingen in de manier waarop consumenten winkelen, werken, eten en leven. De uitbraak versterkt en versnelt enkele evoluties in het consumentengedrag, zo blijkt uit de PwC 2020 Global Consumer Insights Survey, waarbij consumenten werden bevraagd vóór en na de pandemie. Zo neemt de voorkeur voor online winkelen verder toe en worden gezondheid en mentaal welzijn steeds belangrijker. Tegelijkertijd willen consumenten veel minder geld uitgeven als gevolg van een vermindering in persoonlijk inkomen.

De bevindingen van twee onderzoeken die voor en na de COVID-19-pandemie zijn uitgevoerd in het 11e opeenvolgende Global Consumer Insights Survey van PwC zijn gericht op de consumptiegewoonten van stedelijke consumenten en op de manier waarop de wereldwijde disruptie heeft geleid tot een versnelde digitale manier van leven.

COVID-19 stimuleert e-commerce

De uitbraak van het COVID-19 virus, en de bijkomstige social distancing maatregelen leidden tot een versnelling in ons digitaal aankoopgedrag. Hoewel consumenten nog het liefst boodschappen doen in een fysieke winkel, koopt 35% hun levensmiddelen online. De overgrote meerderheid hiervan (86%) is van plan zijn boodschappen blijvend online te doen, zelfs nadat er een einde komt aan de social distancing maatregelen.

Ook voor non-foodartikelen was fysiek winkelen vóór de pandemie nog steeds het populairst in vergelijking met online winkelen: 47% van de consumenten zei toen dagelijks of wekelijks in winkels te winkelen in vergelijking met shoppen via de mobiele telefoon (30%) of de computer (28%). De uitbraak van de COVID-19 pandemie heeft echter de digitale uitgaven sterk doen stijgen. Zo meldt 45% meer online aankopen te doen via smartphones en 41% meer aankopen via een computer.

De COVID-19 lockdown zorgt voor een ware ‘digitale spurt’ nu sommige nieuwe virtuele gewoontes ingang vinden, zal de verschuiving naar een meer digitale wereld nog meer uitgesproken worden. Verwacht wordt dat de trend naar online winkelen zal versnellen en, impliciet, bedrijven en retailers zal stimuleren om zichzelf opnieuw uit te vinden. Bedrijven met de technologie en de vindingrijkheid om thuis - of dicht bij huis - een sterke klantervaring op te zetten, zullen in ieder geval op korte termijn een enorm voordeel behalen”, aldus Filip Lozie, Partner bij PwC België.

De focus op zelfzorg is gestegen als gevolg van COVID-19

Consumenten zijn zich ook meer bewust geworden van duurzaamheid en hun gezondheid. Voor de pandemie gaf ongeveer de helft van de consumenten aan hun eetgewoonten te willen aanpassen om gezonder te willen leven. De studie toont aan dat de pandemie deze trend sterk versnelt en consumenten zich ook bezighouden met andere gezondheidsaspecten. Zo zegt 69% meer zorg te schenken aan hun mentaal welzijn en fysieke fitheid. 64% zegt nauwer op te letten op hun medische noden en 63% wil gezonder eten als direct gevolg van de COVID-19 pandemie.

Uit de survey blijkt eveneens dat consumenten duurzamer willen gaan consumeren. 45% van de respondenten wereldwijd wil het gebruik van plastic vermijden wanneer dat mogelijk is, 43% verwacht dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor hun impact op het milieu en 41% verwacht dat retailers plastic zakken en verpakkingen voor levensmiddelen zouden afschaffen. Opmerkelijk is dat, toen we consumenten vroegen wie het meest verantwoordelijk was voor het stimuleren van duurzaam gedrag in hun stad, 20% koos voor "ik, de consument", terwijl 15% koos voor "de producent of fabrikant".

Filip Lozie, Partner bij PwC België: “Hoewel bepaalde trends al geruime tijd in een stroomversnelling zitten, toont ons onderzoek aan dat de pandemie bij de consument het verlangen naar transparantie, duurzaamheid en gebruiksgemak heeft aangescherpt. De consument verwacht nu dat hun gezondheid en veiligheid voorrang krijgen. In ons elfjarig onderzoek naar consumenten over de hele wereld hebben we nog nooit zo'n duidelijke consensus gezien over thema's als transparantie, duurzaamheid en sociaal bewustzijn. Op een cruciaal moment als dit is het duidelijk dat consumentgerichte bedrijven het vertrouwen van hun potentiële klanten moeten winnen”.

Minder uitgaven het komende jaar

Ook het geplande uitgavenpatroon is veranderd als direct gevolg van de pandemie. Daar waar de indicator voor het consumentenvertrouwen eind 2019 zich nog op -6 situeerde, daalt dit in juli 2020 tot -20 (NBB). Dit wordt eveneens bevestigd in het onderzoek waar vóór de pandemie ongeveer 46% van de consumenten aangaf het komende jaar meer te gaan uitgeven.

Bij de uitbraak van pandemie, gaven 40% van respondenten aan inkomen te hebben verloren. Het directe gevolg: 36% van de consumenten geeft nu aan minder te willen consumeren.