Bezorgdheid over productiviteit top of mind bij Belgische bedrijven

Bezorgdheid over productiviteit top of mind bij Belgische bedrijven

PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey

Brussel, 19 mei 2020 - De kans dat de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) een negatieve invloed heeft op de productiviteit van het personeel, is een van de grootste bekommernissen van de Belgische CFO's, volgens de laatste CFO Pulse Survey van PwC België. Ongeveer een op de drie zegt dat de productiviteit daalt door een gebrek aan mogelijkheden om op afstand te werken. Het beëindigen van dienstverbanden, via tijdelijke werkloosheid of permanente ontslagen, wordt beschouwd als een laatste redmiddel.

Om de economische en bedrijfsimpact van COVID-19 te identificeren, voert PwC wereldwijd een onderzoek uit bij CFO's, waarvan er 10 in België werden geïnterviewd.

Op de vraag naar de impact op het personeelsbestand in de komende maand verwacht ongeveer 30% van de Belgische respondenten een productiviteitsverlies als gevolg van het gebrek aan capaciteit om op afstand te werken.Dit in vergelijking met 60% van hun tegenhangers in de VS.

De verschuiving naar telewerk is mogelijk groter dan veel bedrijven zich realiseren, en de impact op de productiviteit zal kunnen worden opgevangen doordat teams op nieuwe manieren leren samenwerken en met elkaar communiceren, in combinatie met persoonlijke en familiale taken.

Het Pulse-onderzoek toont dat ook Belgische bedrijven verwachten dat het virus de komende maanden op vele manieren invloed zal hebben op het personeel. Iets minder dan een derde (30%) verwacht de komende maanden een grotere vraag naar bescherming van de werknemers, zoals uitgebreid ziekteverlof of uitkeringen. Bovendien verwacht bijna een derde (32%) van de Belgische respondenten dat er ontslagen zullen vallen, terwijl 40% tijdelijke werkloosheid verwacht.

60% van de Belgische respondenten zegt dat de uitbraak mogelijk een "aanzienlijke" impact zal hebben op hun bedrijfsactiviteiten, terwijl slechts 30% zegt dat de impact beperkt is tot specifieke regio's, maar dat ze de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.

Story image

Bedrijven geven prioriteit aan de gezondheid en veiligheid van hun personeel, en vergroten de capaciteit om op afstand te werken, zodat mensen veilig verbonden blijven en projecten kunnen worden voortgezet. De crisis toont aan dat er voor veel bedrijven sprake is van acute lacunes in de infrastructuur, bijvoorbeeld op het gebied van digitale bijscholing, bandbreedte en cybersecurity, en dat zal waarschijnlijk leiden tot meer investeringen in digitale transformatie.

Op de vraag naar de verwachtingen voor de komende maand verwacht een op de vijf financiële leiders dat ze te maken zullen krijgen met onvoldoende personeel, waardoor ze niet in staat zullen zijn om kritische opdrachten uit te voeren.

Sandrine Schaumont, Partner bij PwC België: “Nu organisaties volop bezig zijn met hun exit-strategie, moeten ze er rekening mee houden dat er ongetwijfeld een nieuwe mindset zal ontstaan in de post-Covid 19-wereld. Het is zeer waarschijnlijk dat er in het ''nieuwe normaal'' een kentering zal optreden in de voorkeuren van zowel de werknemers als de werkgevers. Denk aan de verwachting van een meer virtuele werkplek, met een grotere nadruk op flexibiliteit. Bovendien ziet het er naar uit dat werken op afstand zal leiden tot een snellere en meer wijdverspreide vraag naar digitale bijscholing (upskilling). Mensen hebben nu razendsnel moeten wennen aan het gebruik van technologieën om effectief te kunnen werken, omdat ze gewoonweg geen andere keuze hadden. De verschuiving naar deze nieuwe norm zal zowel voordelen als uitdagingen met zich meebrengen waar organisaties zich op moeten gaan voorbereiden”.

 

Via deze link kan u ook de resultaten van andere landen raadplegen.

 

Contact

Maïté Oreglia

maite.oreglia@pwc.com

0485 07 67 17

www.pwc.com

Over PwC België

Serving clients from strategy through execution

PwC België engageert zich voor kwaliteit in dienstverlening op het vlak van audit, fiscaliteit en adviesverlening. 

Bij PwC geloven we dat waarde tot stand komt dankzij relaties – en dat principe brengen wij in praktijk bij alles wat we doen, waar ook ter wereld, van bij het eerste contact. Wij gaan voor waardecreatie vanaf dag één.