Belgische werknemers verwachten meer transparantie van werkgever

PwC Global Workforce Hopes & Fears survey

Dinsdag 24 mei 2022 - In de aanloop naar de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum 2022 in Davos peilde PwC België in de Global Workforce Hopes & Fears Survey dit jaar de mening van 52.195 werknemers in 44 landen, waaronder 1.095 in België, naar hun perceptie van hun huidige job, werkgever en mogelijke loopbaanveranderingen. Bijna de helft van de Belgische respondenten met gespecialiseerde of zeldzame vaardigheden is van plan om in het komende jaar om loonsverhoging te vragen. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers bijzonder geïnteresseerd zijn in de impact van hun werkgever op de economie, het klimaat en de samenleving. Ook hybride arbeidsvoorkeuren, strategieën voor retentie en de waarde die werknemers geven aan transparantie en empowerment komen in de studie aan het licht.

De strijd om talent woedt steeds heviger

In België is 57% van de werknemers ('zeer' of 'matig') tevreden met hun baan. Toch is er veel vraag naar werknemers met gespecialiseerde vaardigheden. Uit de gegevens blijkt dat werknemers met gewilde vaardigheden vaker tevreden zijn met hun baan (63% vs 56%) en het gevoel hebben dat hun manager naar hen luistert (41% vs 24%). Deze werknemers zullen het komende jaar ook vaker dan de totale groep om loonsverhoging of promotie vragen (49%).

Ook de krapte aan vaardigheden is nog steeds zeer voelbaar. Ongeveer 22% van de Belgische respondenten (tegenover 29% wereldwijd) zegt dat er op hun thuismarkt een tekort is aan hun vaardigheden. Om de strijd om talent te winnen, is financiële beloning nodig (70%), maar onvoldoende. De kans om zichzelf te zijn op het werk (71%) en de voldoening van het werk (68%) staan in de top drie van factoren voor werknemers die een verandering van job overwegen. De resultaten vragen om een meer holistische benadering van strategieën voor retentie, met een oog voor zowel beloning als cultuur en maatschappelijk doel.

Bij maatschappelijke doelstellingen staat transparantie voorop

Werknemers willen dat bedrijven een standpunt innemen. Zij willen transparantie over de gezondheids- en veiligheidscijfers van hun werkgever (46%), de economische impact (47%), de prestaties op het gebied van diversiteit en inclusie (46%) en de impact op het milieu en het klimaat (41%).

Toch lijkt er een kloof te bestaan tussen het belang dat werknemers hechten aan transparantie van de werkgever en het vertrouwen dat zij hebben in de transparantie van hun werkgever op deze punten, met name als het gaat om de bescherming van gezondheid en veiligheid. Het onderzoek suggereert dat werkgevers transparantie tot een topprioriteit moeten maken om het vertrouwen van hun werknemers te herstellen en uiteindelijk hun meest waardevolle kapitaal te behouden.

Hybride werk: ontmoet werknemers in het midden

Ondanks de toename van meer tele- en hybride werkmogelijkheden, is er nog altijd een grote groep werknemers die absoluut niet op afstand kan werken. Ongeveer 52% van de ondervraagde Belgische werknemers kan niet op afstand werken - iets meer dan het wereldwijde gemiddelde van 45%. Deze groep zegt veel minder vaak dan anderen dat hun team om hun welzijn geeft (32%) en het gevoel heeft dat ze financieel eerlijk worden beloond (30%). Van degenen die wel op afstand kunnen werken, werkt 70% van de bevraagde Belgische respondenten (tegenover 55% wereldwijd) momenteel op een hybride manier en we kunnen verwachten dat dit zal toenemen. Van degenen die fulltime van op afstand werken, is er een grotere bezorgdheid over het feit dat ze over het hoofd worden gezien bij promotiekansen.

Axel Smits, Chairman van PwC Belgium reageert: “Temidden van de uitdagingen van de digitalisering en een snel veranderende globale omgeving hebben we een kans om de toekomst van werk opnieuw te bekijken en beter op te bouwen. Er is een aanpak nodig waarbij de mens centraal staat en die ondersteuning biedt voor het welzijn van de mensen en hun bijscholing om doeltreffend te kunnen reageren op uitdagende nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd heeft ons land het potentieel om van zijn diversiteit aan talent een kracht te maken en tegen 2030 een toonaangevende draaischijf voor talent van over de hele wereld te worden, die kan bijdragen aan een sterkere, meer inclusieve en duurzame samenleving.”

 

Lees PwC’s Global Hopes & Fears Survey voor meer inzichten.

Contact

 

 

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
PwC België versnelt elektrificatie van wagenpark en breidt netwerk van laadpalen uit 
Brussel, 25 november 2025 – PwC België zet zich in om tegen 2030 CO₂-neutraal te worden, waarvan het wagenpark vandaag nog een aanzienlijk aandeel in de uitstoot vertegenwoordigt. Om deze transitie te versnellen, investeert PwC verder in de elektrificatie van zijn wagenpark door 723 elektrische voertuigen toe te voegen en de laadpaleninfrastructuur uit te breiden. “Onze ambitie om CO₂-neutraal te worden tegen 2030 stuurt elke beslissing die we nemen,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België. “De elektrificatie van ons wagenpark is een grote stap in het verlagen van onze emissies, en we zijn vastbesloten om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen voor onze medewerkers. Door te investeren in laadvoorzieningen op kantoor nemen we één van de grootste obstakels voor elektrisch rijden weg en zorgen we ervoor dat onze mensen veilig, duurzaam en gemakkelijk kunnen pendelen.”
press.pwc.be
Website preview
PwC België groeit gestaag midden in onzekere tijden: “Twijfels worden omgezet in vastberadenheid”
Brussel, 21 november 2025 – PwC België behaalde een netto-omzet van 438,7 miljoen euro in het afgelopen boekjaar (juli 2024 – juni 2025). In het midden van onzekere tijden, slaagde de professionele dienstverlener erin zijn gematigde groei te stabiliseren en zelfs te vergroten met 2,6%, vergeleken met 2,2% vorig jaar. “Na een periode van ingrijpende veranderingen in onze business – gedreven door geopolitieke spanningen, technologische transformatie of wijzigende regelgeving – zien we eindelijk dat onzekerheid wordt omgezet in vastberadenheid op de markt. Bedrijven erkennen steeds meer dat het verleden niet zal terugkeren, en erop wachten is geen strategie. Klanten focussen op zogenaamde 'no regret moves' om efficiëntie te verhogen, terwijl ze externe invloeden beperken en toekomstbestendige strategieën uitzetten,” zegt Patrick Boone, Chairman van PwC België.
press.pwc.be
Website preview
Trends Impact Awards 2025: dit zijn de winnaars ! 
Vanavond werden in Maison de la Poste in Tour & Taxis voor het vierde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Dertien bedrijven vielen in de prijzen, waaronder Delhaize Le Lion en Revive voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.
press.pwc.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PwC België

Bij PwC ondersteunen we klanten vertrouwen op te bouwen en zich heruit te vinden, zodat ze van complexe uitdagingen ook competitief voordeel halen. We zijn een technologiegerichte, door mensen gedragen netwerk met meer dan 364.000 medewerkers in 137 landen. Door audit en assurance, belasting en juridisch advies, transacties en consultancy heen helpen we bij het opbouwen, versnellen en behouden van momentum. Lees meer over ons op www.pwc.com

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover. 

© 2025 PwC. Alle rechten voorbehouden. 

 

Neem contact op met

Culliganlaan 5 1831 Diegem

+32 (0)2 710 42 11

www.pwc.be