2022 op één na beste jaar sinds 2018 voor Belgische transacties op vlak van waarde - ondanks marktvolatiliteit blijven leidinggevenden inzetten op fusies en overnames

PwC's M&A-rapport bevestigt dat België sterk is in de gezondheidsindustrie en de financiële dienstverlening

Brussel, 25 januari 2023 - Ondanks een vertraging in de tweede helft van het jaar, is 2022 het op één na beste jaar voor Belgische transacties sinds 2018, met een transactiewaarde van 14,4 miljard dollar. Dat is een daling van 27% ten opzichte van het recordcijfer van 19,6 miljard dollar van het jaar daarvoor. Sommige bedrijven profiteren van de huidige economische onrust om hun concurrentiepositie te versterken, aldus de laatste ‘Global M&A Industry Trends’-analyse van PwC.

Voor fusies en overnames was 2022, zeker tijdens de laatste zes maanden van het jaar, een aanzienlijk ingewikkelder jaar dan het voorgaande jaar. Onder meer door de energiecrisis schoot de inflatie de hoogte in. Centrale banken hebben wereldwijd de rente verhoogd en omdat de rente verder blijft stijgen, nemen ook de kapitaalkosten toe. De oorlog in Oekraïne en intense geopolitieke spanningen tussen de VS en China drijven de deglobalisering, met gevolgen voor de wereldwijde toeleveringsketens. Ondanks deze uitdagingen voor de M&A-markt is 2022 voor België het op één na sterkste jaar sinds 2018 in termen van dealwaarde. Het was bovendien het sterkste jaar sinds 2018 op vlak van dealvolume in België. Het totale aantal Belgische M&A-deals in 2022 bedroeg 405, een stijging van 5,7% ten opzichte van 2021 (383 deals).

Blijvende veerkracht van M&A-deals in de gezondheidssector en financiële dienstverlening

De gezondheidssector en de financiële dienstverlening kenden hun beste jaar in termen van dealvolumes sinds 2018, ondanks de minder gunstige transactieomstandigheden in 2022. Dit bevestigt het idee dat beide sectoren van vitaal belang zijn voor België. Hoewel het grote publiek vertrouwd is met de sector van de grote farmabedrijven, omvat de Belgische gezondheidssector een divers ecosysteem, met inbegrip van talrijke KMO's. Deze variëren van startende en innovatieve biotechspelers tot gevestigde toeleveringsbedrijven voor farmaceutische materialen. De recente overname van ADx Neurosciences door een Japanse onderneming is een uitstekend voorbeeld van een M&A-deal in de bloeiende Belgische biotechindustrie.

Nancy De Beule, Partner in het M&A-team van PwC België, zegt: “Eerdere recessies toonden het robuuste karakter van de gezondheidssector al aan en dat zien we in 2022 opnieuw. Het blijft een uitstekende investeringssector. Er zijn geen twee cycli gelijk, maar de sector blijft voortbouwen op wat we hebben gezien als een schoolvoorbeeld van een duurzame en winstgevende sector met een lager risicoprofiel."

In de financiële dienstensector kent België internationale parels zoals Swift, Euroclear en Bureau Van Dijk.  Spelers in het fintech ecosysteem willen uitbreiden. Zo kocht iBanFirst het Londonse bedrijf FX provider Cornhill. In de gezondheidssector, was de overname van het Nederlandse bedrijf CellPoint door Galapagos een belangrijke mijlpaal.

M&A-kansen ontstaan in moeilijke tijden

Begin 2023 blijven de economische vooruitzichten op korte termijn vertroebeld door de vrees voor een wereldwijde recessie en stijgende rentetarieven nu centrale bankiers de scherpe inflatie in veel regio's proberen te beteugelen. In combinatie met nerveuze beleggers die de sterke daling van 2022 in de waardering van de wereldwijde aandelenmarkten nog moeten verwerken, de oorlog in Oekraïne, andere geopolitieke spanningen, verstoringen van de toeleveringsketen en strenger toezicht door regelgevers is het geen wonder dat bedrijfsleiders op hun hoede zijn in de huidige context.

Deze uitdagende omstandigheden kunnen echter ook kansen creëren die zich maar één keer per decennium voordoen. Die kansen doen zich voor dankzij onder meer een verwachte ‘reset’ in waarderingen, minder concurrentie voor deals en nieuwe activa die op de markt komen - ook van noodlijdende spelers. PwC verwacht dat het rustigere tempo op de M&A-markt in de eerste helft van 2023 zal aanhouden. Echter, PwC is van mening dat de Exco’s en Raden van Bestuur de uitdagende omstandigheden op de M&A-markt kunnen omarmen als onderdeel van hun strategie. Daarvoor zullen ze als vanzelfsprekend hun twijfels moeten overwinnen. Een aantal spelers hebben reeds fondsen vrijgemaakt om zulke kansen te kunnen benutten. Daarmee leggen ze mogelijks de basis voor het voorbijstreven van concurrenten. Private equity heeft enerzijds nog veel geld te investeren. Aan de andere kant hebben corporates vaak minder last van de gestegen rente, omdat de investeringen die ze doen in mindere mate met schulden worden gefinancierd.

Ook zien we steeds meer fusies en overnames in het segment van de familiebedrijven. Familiebedrijven zijn steeds vaker geneigd om samen te werken met een financiële speler, bijvoorbeeld een participatiemaatschappij. Ze werken ook steeds vaker samen met family offices om hun groeiplannen te realiseren. Aangezien familiebedrijven worden geconfronteerd met opvolgingsproblemen - het bedrijf doorgeven aan de volgende generatie - of omdat ze hun groei willen financieren, ontstaan er M&A-kansen in dit deel van de markt.

"Aangezien we in een volatiele wereld leven, kunnen de omstandigheden ook in 2023 veranderen. De economische context en de activiteit op de fusie- en overnameactiviteit kan snel keren. Bedrijven en investeerders zullen hard werken om hun plannen en doelstellingen klaar te hebben, zodat ze snel en precies kunnen reageren als interessante opportuniteiten zich voordoen," stelt Philippe Estas, Partner in de M&A-praktijk van PwC België.

Meer informatie over PwC's Global M&A Industry Trends: 2023 Outlook

• Bron: Refinitiv and PwC analysis
  • Industrie en geografie is gebaseerd op de doelonderneming (vs. koper)
  • De gegevens zijn op 02 januari 2023 opgevraagd en in kaart gebracht in de wereldwijde sectortaxonomie van PwC.